torp funderingar

Allt beror ju på vad du tycker är OK. För liten tomt för mig, men det finns ju väldigt bra toalettlösningar för att slippa avloppsproblemet.

BDT-vatten är betydlig billigare och enklare att hantera i de flesta fall.

Jag tycker det är fel sida väg 13 dessutom.
Håller med om att det är lite på fel sida om v13. (Uppväxt på västra sidan ;)) Hade det varit runt öved så hade jag redan flyttat in ^_^. Men ska man bara ha ett hus utan stall så spelar det inte någon större roll för mig.

Fast som sagt var där får dom inte ha annat är septitank pga av reglerna, naturreservat, ö och vattenskyddsområde mm. Det var en hel djungel av orsaker till att dom bara får ha sånt system där.
Det har jag svårt att tro.
Vi bor med så hög skyddsklass som det går, bredvid den näraliggande stadens vattentäkt,
Och här så fungerar det med minireningsverk.
De är så effektiva att det kommer badvatten ur dem.

Det har jag svårt att tro.
Vi bor med så hög skyddsklass som det går, bredvid den näraliggande stadens vattentäkt,
Och här så fungerar det med minireningsverk.
De är så effektiva att det kommer badvatten ur dem.

Det är några år sedan men jag vet att alla boende på denna ön har septitankar. Jag har inte koll på reglerna helt och hållet mera men när hon grävde avlopp så var det det enda alternativitet dom fick använda sig av.

Reglerna ändras från år till år så jag vet inte hur det är idag.

Det är några år sedan men jag vet att alla boende på denna ön har septitankar. Jag har inte koll på reglerna helt och hållet mera men när hon grävde avlopp så var det det enda alternativitet dom fick använda sig av.

Här finns info om kraven för hög/känslig miljö. Minireningsverken har länge klarat denna nivå.

http://www.biovac.se/wp-content/uploads/2015/11/Biovac_produktkatalog_2015.pdf

I dag så är det minireningsverk som gäller.
De har blivit oerhört effektiva på senaste tiden och med inbyggd fosforfälla så klassas vattnet som kommer ur dem som badvatten.
Det är alldeles fantastiskt och nog en mindre revolution för enskilda avlopp.

vollsjö torpet har jag ratat helt och hållet nu :p, och håller på att försöka få tag på ägaren till en liten ödegård jag gått och drömt om sen liten ^_^. men... vad kan det vara värt?

tomten är ca 17000m2, ingen skog och omgärdat av stengärden, brukas inte.
huset är från från 1890 och stallet är nog från däromkring också (hittade det i en gammal bok ^_^, ser exakt likadant ut som nu men med en 2m högre häck :rofl:). obebott sen 25 år tillbaka.
3mil från lund, 1mil från hörby. nära mindre by.

vad kan det vara värt?? vad kan man ge som öppningsbud när man väl får tag på ägaren?
då detta är skåne så är det nog marken som är mest värt, men jag har verkligen ingen aning om vad detta kan vara värt :/..

hjälp? :angel:

vollsjö torpet har jag ratat helt och hållet nu :p, och håller på att försöka få tag på ägaren till en liten ödegård jag gått och drömt om sen liten ^_^. men... vad kan det vara värt?

tomten är ca 17000m2, ingen skog och omgärdat av stengärden, brukas inte.
huset är från från 1890 och stallet är nog från däromkring också (hittade det i en gammal bok ^_^, ser exakt likadant ut som nu men med en 2m högre häck :rofl:). obebott sen 25 år tillbaka.
3mil från lund, 1mil från hörby. nära mindre by.

vad kan det vara värt?? vad kan man ge som öppningsbud när man väl får tag på ägaren?
då detta är skåne så är det nog marken som är mest värt, men jag har verkligen ingen aning om vad detta kan vara värt :/..

hjälp? :angel:

Tja det marken kostar där omkring är det värt. Om det varit obrukat så länge så är det nog bara att jämna allt med marken och det kostar det med.

får försöka öppna den sen när jag är på hemdatorn :)
Jag vet inte om det är i närheten men jag hittade en 12 ha stor åkermark som såldes 2013 i Hårderup, norr om Fränninge, för 120000 kr per hektar. Min uppskattning är att jordbruksvärdet där för sämre åkermark är någonstans från 100' till kanske 180' per ha men det beror väldigt mycket på arrondering, vem som är intresserad osv. Riktigt bra mark på slätten utanför Lund ligger på runt 400' per hektar.

Sen när det gäller fastigheter som är intressanta även för andra än jordbrukare varierar det väldigt, öster om Lund vid Revingehed, Torna Hällestad tex. är priserna ibland astronomiska för mindre gårdar men längre ut sjunker priset väldigt snabbt till mera rimliga nivåer (om man nu kan säga att dagens priser är rimliga, men det gäller överallt).

Stengärden låter som att det är mager jord. Klass 7 är inte så dåligt, men indelningen geografiskt är ganska grov och som sagt arronderingen spelar också stor roll. Är den inte brukad idag säger det kanske också en del om jordbruksvärdet.

Senast ändrad:
Jag vet inte om det är i närheten men jag hittade en 12 ha stor åkermark som såldes 2013 i Hårderup, norr om Fränninge, för 120000 kr per hektar. Min uppskattning är att jordbruksvärdet där för sämre åkermark är någonstans från 100' till kanske 180' per ha men det beror väldigt mycket på arrondering, vem som är intresserad osv. Riktigt bra mark på slätten utanför Lund ligger på runt 400' per hektar.

Sen när det gäller fastigheter som är intressanta även för andra än jordbrukare varierar det väldigt, öster om Lund vid Revingehed, Torna Hällestad tex. är priserna ibland astronomiska för mindre gårdar men längre ut sjunker priset väldigt snabbt till mera rimliga nivåer (om man nu kan säga att dagens priser är rimliga, men det gäller överallt).
är någorlunda bättre jord här än i fränninge har jag för mig. men ja i lund/ tornahällestad är det ju väldigt väldigt mycket högre pris på allt.

räknar jag lite själv så blir det runt 50kr kvm(eller vad det nu var). ca 500´000kr för 2 ha.
men vet inte om det är högt eller lågt.. hittade en annons på större tomt i närheten som jag räknade om.
och hittade nu en tomt/hage i närheten där en 1,9ha stor tomt med stall såldes för 350´000kr av kronofogden.
kommer såklart landa på högre men kanske 400´000kr kan vara ett bra öppningsbud?

Kan lägga till: Är det en gård i närheten av Revingehed så berätta inte för mig vilken för då är det risk att det kommer en spekulant till :) Hade Fortverket gått med på att sälja där hade jag köpt direkt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: ptr
·
Hemmet Jag och sambon har fått ett litet annorlunda boendeförslag på en stuga som finns till salu. Stugan är en kolonistuga på 50 kvm och fd...
Svar
10
· Visningar
6 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar