torp funderingar

Kan lägga till: Är det en gård i närheten av Revingehed så berätta inte för mig vilken för då är det risk att det kommer en spekulant till :) Hade Fortverket gått med på att sälja där hade jag köpt direkt.
Nä hade det varit revinge så hade jag varit där och fäktat bort andra med närmsta planka :rofl:. Finns flera :love: gårdar på grusvägen efter reningen by. Så synd att de bara står...

Jag vet inte om det är i närheten men jag hittade en 12 ha stor åkermark som såldes 2013 i Hårderup, norr om Fränninge, för 120000 kr per hektar. Min uppskattning är att jordbruksvärdet där för sämre åkermark är någonstans från 100' till kanske 180' per ha men det beror väldigt mycket på arrondering, vem som är intresserad osv. Riktigt bra mark på slätten utanför Lund ligger på runt 400' per hektar.

Sen när det gäller fastigheter som är intressanta även för andra än jordbrukare varierar det väldigt, öster om Lund vid Revingehed, Torna Hällestad tex. är priserna ibland astronomiska för mindre gårdar men längre ut sjunker priset väldigt snabbt till mera rimliga nivåer (om man nu kan säga att dagens priser är rimliga, men det gäller överallt).

Stengärden låter som att det är mager jord. Klass 7 är inte så dåligt, men indelningen geografiskt är ganska grov och som sagt arronderingen spelar också stor roll. Är den inte brukad idag säger det kanske också en del om jordbruksvärdet.
Tror ägaren bara hugger den för att få EU stöd. (Eller vad det är man nu får för gräs).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: ptr
·
Hemmet Jag och sambon har fått ett litet annorlunda boendeförslag på en stuga som finns till salu. Stugan är en kolonistuga på 50 kvm och fd...
Svar
10
· Visningar
6 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar