Torkade nypon

Carla

Trådstartare
ja, här börjar skogarna och vägkanterna krylla av nypon och i år tänkte jag ta tillvara på nyponen. Har en väninna som köpte torkade nypon till häst förut, och jag tänkte "Det kan man väl göra själv?"

Så - hur är det bäst att gå tillväga? Kärna ur de och sen torka de i ugn? Hur lång tid? 80 grader?

Jag som gillar att pyssla blir helt lyrisk över tanken på det här ^^

Sv: Torkade nypon

Det tror jag inte är någon idé att göra själv. Läste för inte så länge sedan en studie som påvisade klara skillnader beroende på vilken upphettningsmetod som använts. Och lyckas man inte i torkningen bevara dess påstådda (för få studier än så länge) antiflammatoriska effekt så kan det ju vara. För i övrigt så ger de väl i princip bara C-vitamin vilket hästar ändå inte kan tillgodogöra sig genom tillskott.

Så det låter som helt onödigt jobb tyvärr. :D

Man kan, men precis som föregående säger så måste torkningen ske på rätt sätt.
Annars kan jag ju bara säga att det är rätt trist och långsamt att kärna ur nypon, det tar tid att torka i varmluftsugn (låg temp, mycket låg! Jag hade på max 50 grader), men ack vilket gott te det blir! Och nyponsoppa :d

Kan man väl, med de nypon som du plockar är nog mer krubbskrammel än att de fyller någon funktion.

Sen blir det förmodligen billigare att köpa, med tanke hur lite ett torkat nypon lämnar i från sig. Jag vill minnas att det handlade om 5 eller max 10% av ursprungsvikten.

Du kan inte fodra med de runda nyponen med "klipulver" i. De är inte matnypon. De som vi människor äter och som vi även fodrar hästar etc med är de ovala nyponen som är mer spetsiga. De kan man torka och fodra.

Inte dessa:
CASIO_EXILIM_EX-Z1050_nypon.JPG

Utan dessa:
nypon_ny2.gif

så enkelt som bilderna över mitt inlägg är det inte.... finns massor av olika sorter, jag kollade upp nogrannare och insåg att jag bara har så kallade sten nypon här.. dvs frukterna är stenhårda, och duger inte. däremot så fanns det i min bok med de "odlade" nyponen, och dom rekomenderades.. och jag har själv ätat av dom, och dom är goda som attan...
men som sagt, kolla vilken sorts nyponros det är..

Du kan ju plocka och ge dom färska och hela!
Min gammelkille åt nyponen själv från nyponbuskarna i hagen, sen stod jag utanför och plockade och gav honom extra i maten i stallet. Det var uppskattat av honom i alla fall.
Vill du torka så kan du torka dom hela med tror jag. Vad skulle innanmätet göra för skada? Jag torkar hela nypon åt kaninerna hemma. Dom äter allt utan att klaga i alla fall. :laugh:

Själv torkar jag dom på en plåt i rumstemperatur, men i ugn på låg värme kanske 50 grader borde funka med. (med ungsluckan på glänt så fukten kommer ut.)

KL

Han som jag köper nyponpulver av påstår att om det finns nypon i hagen så äter hästarna av det själva...antar att det är högst individuellt..:grin:

Han säger oxå att pulvret inte ska värmas över 30 grader..sen mister det sin effekt..

Med det låga pris som jag betalar är det inte lönt att krångla själv..

..men är man lite pillrig så...varför inte..

Mvh Lena+

mina äter dom också färska... men föredrar när jag plockar dom... sticks på näsan skulle jag tro:D

Du kan inte fodra med de runda nyponen med "klipulver" i. De är inte matnypon. De som vi människor äter och som vi även fodrar hästar etc med är de ovala nyponen som är mer spetsiga. De kan man torka och fodra.

Inte dessa:
CASIO_EXILIM_EX-Z1050_nypon.JPG

Utan dessa:
nypon_ny2.gif

Jag har de runda nyponen, men kan man inte ge dem till hästar då?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka