Toppa formen

SofiaOfSweden

Trådstartare
Har anmält mig och hästen till ett fälttävlansläger som börjar om 3 veckor. Problemet är att min häst har varit sjuk i ca 2 månader till och från, eller han har inte varit sjuk, allmäntillståndet har varit på topp, men han har haft bölder under ganascherna och sånt skit. Han äter nu pencellin fyra dar framåt, och sedan väntas en lugn igångsättning.

Min fråga till er är nu: Går det att toppa formen, dvs. att återgå till den forna formen på ca 2 ½ veckor, då han innan var i toppform och även under "sjukperioden"? Det var bara under sista veckan som han tappade rejält eftersom jag valde att ställa av honom helt, veckan innan ställde jag av honom halvt. (musklerna på rygg och rumpa har tunnats ut)

Om det går, tips på hur jag kan toppa den? Nivån på lägret är lätt klass. Hästen har nyss fyllt 7 år, men är sent tagen så han är som en 6 åring. I dressyren är han jätteduktig, öppnor, slutor, galoppombyten m.m. Hoppningen kom vi igång rejält med precis innan avställningen och då hoppade han banor på 1 m utan problem. Dock är han väldigt tittig på banhinder, och behöver hoppas regelbundet för att gå bra. Terräng är han hoppad ytterst lite, men går som en kanon. Har aldrig vägrat på terränghinder eller vart tittig på dem.

Sv: Toppa formen

Jag är verkligen ingen expert med jag skulle testa och träna på så gott det går och sen se vart man hammanar. Sen är ju fatist träningsläger till för att träna sig på ;)

hej!

det här har ingenting med din fråga att göra, men jag undrar om du kan tala om vart man kan hitta fälttävlans läger ngnstans ngn bra länk kankse??

Jag håller med Ilion2, träna på så gott det går och stressa inte om du inte klarar allt och alla hinder till 100% några dagar innan. Se var du hamnar, och träningsläger är ju till för att man ska just träna sig och hästen till :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat! Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 229
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 288
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar