Tonåringen rymde hemifrån..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thrandur

Trådstartare
Jaha..så var man då där igen med en tonåring som strular och inte vill finna sig i enkla regler. Han ringde hem ikväll bara för att informera mig om att han skulle sova över hos en kompis. Jag tyckte inte att detta var ett bra förlag eftersom det är skola imorgon, så jag sa nej till detta.

Han tjurade ur fullständigt och hot kom iform av:" Jag kan göra va f*n jag vill, du bestämmer inte över mig! Jag ska allt visa att jag gör som det passar mig" osv osv..
Jag svarade bara:" Kom hem!" eftersom ingenting annat var av vikt.

Han dök inte upp och är fortfarande borta. Ringde hans kompis och fick numret till tonåringens tjej, men hon har inte mobilen på. Tonåringen har naturligtvis stängt av sin mobil bara för att vara onåbar.

Har varit ute och letat, men det är tämligen fruktlöst för en tonåring som inte vill bli hittad, blir inte det heller.
Imorgon blir det att ringa polisen om han inte hör av sig och visar att han lever. Antar att dom inte gör någonting om man ringer nu och är halvt hysterisk eftersom klockan inte är såå mycket än.

Hur skulle ni ha agerat?
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Jag hade antagligen blivit alldeles utom mig av oro, men det finns kanske inte så mycket mer att göra än att ringa polisen och vara ute och leta.

Hoppas det löser sig snart!
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Varför tror du han rymde? Jag menar, jag kände många gånger för att inte göra som mamma sa åt mig men av hänsyn till henne så rymde jag inte eller ngt liknande...

Sköter han skolan bra? I sånt fall kanske han känner sig instängd, som att han inte kan göra någonting... Att sova över, trots skola, är väl ok så länge skolan sköts? Eller var det det att du ville se honom lite eller så? Kan vara bra att förklara det i sådant fall...

Förstår att du är orolig, men vid 16 års ålder klarar man sig självt. Han är säkert hos ngn kompis, eller hos tjejen (bor hon hemma så ring å fråga föräldrarna, de kanske inte vet att han är på rymmen) Å om du får tag på honom så var inte arg!

Jag tyckte han var jätteduktig som ringde och berättade att han skulle sova borta, många jag känner struntade i sånt när jag va i den åldern, fast det var iof de som inte hade det så bra hemma...

Dröjer länge tills jag har egna tonåringar så jag kan inte sätta mig in i dina känslor, men det var inte så länge sen jag var tonåring själv...

Oroa dig inte för var han är, utan varför han valt att inte respektera dig!:banana:
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Har du pratat med flickvännens föräldrar?
Ni kanske skall ta och leta ihop?
Om även tjejjen är borta så är de nog minst lika oroliga som du.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Jodå han sköter skolan bra, men har svårt med enkla regler. Att han inte respekterar mig och mina beslut, kan jag till viss del förstå, jag är inte hans biologiska mamma.

Vid 16 års ålder TROR man att man klarar sig själv, men det finns mycket skit ute som man kan råka ut för också.

Tjejen ringde och ringde jag till, men mobilen var avstängd och jag hade inte hennes hemnummer (väldigt ny tjej) samt att mobilnumret inte var registrerat. Till slut fick jag tag på henne och hon nekade till att han var där, vilket gjorde mig ÄNNU mer orolig!

Till slut ringde han (vid 01 inatt) och var då VISST hos tjejen. Han föstod vad jag menade, men ville ha ett sk "break" från oss. Det får han inte eftersom jag tycker att han kan komma hem och prata om det.
Han lovade att komma hem idag iallafall.

Fortsättning följer säkert..:cool:
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Aha...ja jag ska då rakt inte uttala mig om bästa sättet att uppfostra ungar på, det där verkar APsvårt å jag förstår inte hur jag ska klara det men jag hoppas på hjälp från buke:are när det blir tid för det!
SKÖÖNT att du fick tag i honom iaf å att han var i "säkert" förvar... Även om du inte är biologiska mamman så är det du som blir orolig när han försvinner och det är därför jag tycker att han ska respektera dig. Självklart får ingen bara försvinna och ett break från sin familj tror jag bara leder till fler (om det inte handlar om föräldrar som gjort nåt riktigt knas), om man har en "vanlig" familj utan missbruk, psykiska sjukdomar, slagsmål osv tror jag det bästa är att man kan vända sig till familjen när man har det svårt....
/jag, med snälla föräldrar men som kan känna mig ensam då jag har svårt att anförtro mig åt någon som känner mig, trots att jag vet att jag kan lita på familjen,vad det nu beror på.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Jag tyckte han var jätteduktig som ringde och berättade att han skulle sova borta,

Så du tycker att man ska ringa och berätta att man ska sova borta?? Vad hände med att fråga??
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Har han kommit hem ännu?? Jag känner så väl igen mej, har samma problem själv, med egna sonen.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Hej Thrandur
Var är hans pappa??Ett barn ska inte skälv bestäma när var eller hur dom vill ha det. Sova borta eller vara ute.Du måste prata med honom att respektera andra för då får han sama respekt tillbaks. Har ni sakt en tid då han ska vara hemma så ska han det inte förhandla om det i veckorna då han har skola..Helg en anna sak. Erbjud dig att hämta honom innan han går iväg. Då vet du när var och hur han kommer hem. Barn behöver gränser. Stå på dig men lysna även på honom. Finns alltid där för honom vad det än är. I värsta fall så åk hem till tjejen och hämta honom. Har överleft tonåren 2 gånger med killar så stå på er.
Mvh
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Ja det hade varit jättebra råd om hans pappa funnits med i bilden..Han är placerad hos mig och har så varit ett tag. Pappan kan jag alltså inte räkna med.

Jag visste inte vart han tjej bodde. Dom hade varit tillsammans i mindre än en vecka. Det är väl den 10:e tjejen i ordningen nu.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Men då är det bara ni.
Bra som jag sa han måste vissa samma respekt mot dig som han vill att du ska mot honom.Att ta en paus nej det finns ingen .Han får inte komma med förslag som inte funkar. Om han vill ha något så ska han ge något tillbaks. Men detta med att alltid hämta funkar i alla lägen.Sen så kan väll dom var hos eller... då har du honom hemma. Sätt dig ner och prata med honom bra att föra någon typ av antekning. Sen så säger man detta har vi prata om eller hur. Stå på dih var opekväm men va där. Ivärsta fall så finns det profs hjälp men det tycker jag peronligen inte om. Har varit skälv med minna
Stå på dig. Mvh
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Det är inte så enkelt med ungar som sticker. Förvisso ska de ha klara regler och rak kommunikation, men det är inte så enkelt att bara hämta dem. En tonåring som lärt sig konsten att försvinna kan hålla sig undan i veckor och månader. Hämtar man dem så kan det ta en kvart innan de rymt iväg igen. Det är en svår balansgång mellan att ställa krav och att bara finnas där.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

HoppFantasten skrev:
Så du tycker att man ska ringa och berätta att man ska sova borta?? Vad hände med att fråga??

tänk dig själv in i killens situation.
om han frågade kanske han redan viste svaret och valde då att berätta istället för att inte göra det alls...
vad är bäst att berätta eller att inte ringa alls och bara inte dyka upp?
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Rymt? :confused:
Det är väl inte så farligt att man sover borta hos en kompis en vardag. Känns väääldigt onödigt att ringa polisen för det. Han är hos sin kompis... Betyder inte att dom knarkar ner sig under natten heller!
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

creamy skrev:
Rymt? :confused:
Det är väl inte så farligt att man sover borta hos en kompis en vardag. Känns väääldigt onödigt att ringa polisen för det. Han är hos sin kompis... Betyder inte att dom knarkar ner sig under natten heller!

Ja nu är det ju så att jag är TVUNGEN enligt lag att ringa polisen eftersom killen är placerad hos mig.
Fullständigt onödigt inlägg faktiskt..har man inte som förälder rätt att vara orolig även om barnet inte är ens biologiska??:mad:

Tror nog att de flesta föräldrar ringer olisen om deras barn försvunnit!
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Men jag förstår inte vart rymning och att han har försvunnit kommer ifrån? Han kommer väl hem. Men absolut borde ni snacka om "breaket" öga mot öga... Fast jag reagerade mest på första inlägget.
Jag menar om man rymmer hemifrån ringer man ju inte hem.
Han är ju ändå 16 år och inte 10.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Varför skulle han inte ringa hem? Jag tycker att det handlar om hänsyn! Vi har pratat efteråt och det har löst sig *tack och lov*
Han fick ett "break" ett dygn för att fundera och det hjälpte.

Han må vara 16, men det är ju en mognadsgrej också. En 16 åring behöver inte bete sig som sin ålder...

Killen har fler problem som jag inte vill gå in på.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Om det vore min son skulle jag informera honom om att han inte är myndig förrän han är 18 och tills dess har vi föräldrar ansvaret. Dessutom skulle jag dra in alla typ veckopengar för att om han är så stor att han klarar sig själv så klarar han sin försörjning också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 898
Senast: Lobelia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 255
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 570
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp