Tonåringen rymde hemifrån..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Det var ju lätt för mig att säga inser jag, min största fyller 9 i januari så jag har ju ett tag kvar :angel:
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Låter som ett jättebra förslag, men jag tror att det blir bakslag om jag drar in på allt..Dessa hormoner ställer till med så mycket oreda!

Har provat förut att dra in pengar, men det slutar bara med att han stjäl av oss istället tyvärr.:mad:
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Varför då blanda in polisen på en gång när det ändå löser sig och ni pratar med varandra?
Förstår verkligen inte, men det får vara istället.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

creamy skrev:
Varför då blanda in polisen på en gång när det ändå löser sig och ni pratar med varandra?
Förstår verkligen inte, men det får vara istället.

Läste du inte inlägget där Thrandur förklarade om detta med att ringa polisen? Pojken är vad jag förstår familjehemsplacerad hos henne, vilket säkert innebär att hon måste ringa om han försvinner....
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

break_a_leg skrev:
Läste du inte inlägget där Thrandur förklarade om detta med att ringa polisen? Pojken är vad jag förstår familjehemsplacerad hos henne, vilket säkert innebär att hon måste ringa om han försvinner....

Alldeles riktigt. Han är omhändertagen enligt LVU vilket innebär att rätten har fastslagit att han måste leva under speciella omständigheter som baseras på att han kan utgöra en fara för sin egen hälsa.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Jag måste säga att jag blir förvånad över hur folk kan göra så här (som dessutom bara är ett år yngre än mig ! :eek: )
Jag har själv aldrig gjort så och skulle aldrig få för mig det heller.
Jag talar alltid om vart jag går och ungefär när jag kommer hem för att min mor inte ska bli orolig (hon är väldigt ängslig av sig)
Måste erkänna att det känns aningen omoget.. :crazy:
Hoppas han hör av sig snart.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Tur att det finns sådana som du!! Såg att Sthlms kommun nu tagit hjälp av någon PR-firma för att leta familjehem till alla de barn/ungdomar som står i kö...

Jag har emellanåt funderingar på att iaf ta emot något barn på helgerna, får se hur det blir med det. Har du biologiska barn också?
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Det finns ju barn/ungdomar som kanske aldrig har haft en "normal" familjerelation tidigare - för de är det inte alls självklart att man ringer hem om man får för sig att komma senare eller sova borta.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Förstår att du är orolig och tycker det är något ni måste ta tag i eftersom det gäller en LVU-placering.. Då är det ju helt enkelt så att han måste rätta sig efter de lagar ni har i familjehemmet.. Du kan inte få hjälp av pojkens socialsekreterare (eller om ni har någon familjehemssekreterare) att förklara för honom vad det innebär för honom om han sticker iväg mot din vilja? Det kan ju faktiskt (om det skulle accelerera) leda till att han inte kan vara kvar hos dig utan kanske placeras på ett HVB-hem eller en institution.. Det är ju viktigt att han inser hur allvarlig situationen är.. Men ni kanske redan har provat det? Jag vet ju inte hur hans bakgrund ser ut, men bra och utförlig information om vad som kan hända är alltid bra.. Lycka till! /Meijhana, själv socialsekreterare
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

break_a_leg skrev:
Tur att det finns sådana som du!! Såg att Sthlms kommun nu tagit hjälp av någon PR-firma för att leta familjehem till alla de barn/ungdomar som står i kö...

Jag har emellanåt funderingar på att iaf ta emot något barn på helgerna, får se hur det blir med det. Har du biologiska barn också?

Javisst har jag det! 3 egna barn i åldrarna 17,14 och 9 år. Att ta emot fosterbarn är det bästa jag har gjort! Trots denna incidenten med rymningen så har hans utveckling gått otroligt mycket framåt!
Skall så småningom anmäla mitt intresse för en ungdom till, men än sålänge så räcker det med ett fosterbarn.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Var det så att du ville ha en ungdom, vad jag har förstått så är det ju de över 10 år som det är svårast att hitta familjehem till? Jobbar du med annat också, eller är du hemma?

(Nu känner jag mig som jag leker 20 frågor;) )
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

meijhana skrev:
Förstår att du är orolig och tycker det är något ni måste ta tag i eftersom det gäller en LVU-placering.. Då är det ju helt enkelt så att han måste rätta sig efter de lagar ni har i familjehemmet.. Du kan inte få hjälp av pojkens socialsekreterare (eller om ni har någon familjehemssekreterare) att förklara för honom vad det innebär för honom om han sticker iväg mot din vilja? Det kan ju faktiskt (om det skulle accelerera) leda till att han inte kan vara kvar hos dig utan kanske placeras på ett HVB-hem eller en institution.. Det är ju viktigt att han inser hur allvarlig situationen är.. Men ni kanske redan har provat det? Jag vet ju inte hur hans bakgrund ser ut, men bra och utförlig information om vad som kan hända är alltid bra.. Lycka till! /Meijhana, själv socialsekreterare

Nja, hans socialsekreterare är inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr. Ringde och informerade om det som hänt och den enda kommentaren jag fick var: "Va bra att du berättade, då vet jag" Överhuvudtaget har vi inte fått råd, tips eller stöd av socialtjänsten. Jag vet ju iofs att jag klarar av situationen och det skall dom nog vara glada för på den här kommunen. Han hade kunnat bli en vandringspokal om jag varit rådlös och givit upp, men som sagt, det är det sista jag gör!
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

break_a_leg skrev:
Var det så att du ville ha en ungdom, vad jag har förstått så är det ju de över 10 år som det är svårast att hitta familjehem till? Jobbar du med annat också, eller är du hemma?

(Nu känner jag mig som jag leker 20 frågor;) )

Jag ville ha en ungdom. Hade provat på att vara stödfamilj och jourhem innan för att senare ta steget fullt ut och bli familjehemsförälder. Jag är sjukpensionerad pga axelskada så jag är hemma, men jag vet de familjehemsföräldrar som jobbar också. Dock brukar dom inte jobba heltid. Fråga på du! Jag delar så gärna med mig! :)
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Jag får väl ta ett snack med resten av min familj så får vi se hur vi gör... Man kan ju börja med att vara stödfamilj och se hur det går. Jag har ju viss erfarenhet av detta, en till mig närstående har varit både stödfamilj och familjehem - och jag blev faktiskt tillfrågad om att bli familjehem redan när jag var runt 20...Dock kände jag mig inte mogen då, även om socialsekreteraren som frågade mig tyckte att jag var det.

Har du haft barn från din egen hemkommun eller har de kommit "utifrån"?
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

break_a_leg skrev:
Jag får väl ta ett snack med resten av min familj så får vi se hur vi gör... Man kan ju börja med att vara stödfamilj och se hur det går. Jag har ju viss erfarenhet av detta, en till mig närstående har varit både stödfamilj och familjehem - och jag blev faktiskt tillfrågad om att bli familjehem redan när jag var runt 20...Dock kände jag mig inte mogen då, även om socialsekreteraren som frågade mig tyckte att jag var det.

Har du haft barn från din egen hemkommun eller har de kommit "utifrån"?

Det är en närliggande kommun som jag har barn från. Konstigt att dom frågade dig när du var runt 20 (!) det är väl brukligt att man väljer eller frågar personer som har större livserfarenhet..men men det är ju som sagt brist på familjehem över hela landet. Tycker absolut att du skall prata med din familj. Detta är det bästa jag har gjort och det har varit min dröm sedan jag var i övre tonåren.

Jag har fått tips om att välja kommuner som inte ligger intill storstäder eftersom stödet från socialsekreterarna är mycket större från mindre kommuner. I dom större kommunerna har inte soc sek lika mycket tid med en.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Thrandur skrev:
Nja, hans socialsekreterare är inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr. Ringde och informerade om det som hänt och den enda kommentaren jag fick var: "Va bra att du berättade, då vet jag" Överhuvudtaget har vi inte fått råd, tips eller stöd av socialtjänsten. Jag vet ju iofs att jag klarar av situationen och det skall dom nog vara glada för på den här kommunen. Han hade kunnat bli en vandringspokal om jag varit rådlös och givit upp, men som sagt, det är det sista jag gör!

ja, det är inte lätt att vara fosterföräldrar. min syster hade två fosterbarn och jag märkte att det tog musten ur henne.
barnen kom från en väldigt jobbig familj och det verkade som om socialarbetarna bara skulle hjälpa de biologiska föräldrarna och se till att familjehemmet BARA såg till att barnen skulle ha det bra.
de fick nya datorer fastän grabben hade sönder flera stycken
(han var då 13år) Är det normalt?
det var inget lätt jobb må jag säga.
möten med biologiska föräldrar, samtal med soc om allt. syrran hade inget att säga till om alls om något som gällde barnen...
de barnen var hos henne i ca 10år, tillslut blev min syster utbränd

när mina barn var små försökte pojken dränka min dotter i en bäck. han var bara 7år då och min dotter 3år.
så det gäller att veta vad man har framför sig om man åtar sig fosterbarn.
nu är ju inte alla så här, men i det här fallet fick min syster aldrig vetskap om hur barnen mådde innan dom kom till henne.
vilket hade underlättat lite,
när hon sa upp barnen blev soc griniga:devil:

men hon har egna små barn nu som behöver henne nu...
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Läste denna tråden först nu, men en 16årig kille som inte får sova borta på en vardag? Jag bodde hos en kompis i tre veckor innan jul förra året, blev bara så trött på mamma och pappa, och då var jag 14. Varför ska dom neka mig det?
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Jag tycker du gör rätt. Detta barn behöver en fast hand och du måste visa för honom att du menar allvar för han kommer att testa sina gränser till max för att se om du bryr dig eller ej. Du måste även visa honom att du inte acceptera att bli bemött med sådana svar som han ger dig, han ska inte svära åt dig du svär ju inte åt honom.

Din uppgift mer än ge honom ett hem är ju att hjälpa honom att bli socialtanpassad så att han vet hur man beter sig och bemöter andra människor, om han inte får lära sig det så kommer det troligtvis att påverka hela hans framtid.

Tycker det är kanon med människor som du som orkar bryr sig om andras barn! :love:
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

ZätaHå skrev:
Läste denna tråden först nu, men en 16årig kille som inte får sova borta på en vardag? Jag bodde hos en kompis i tre veckor innan jul förra året, blev bara så trött på mamma och pappa, och då var jag 14. Varför ska dom neka mig det?

DET skulle jag aldrig ha accepterat! När man är 14 så tror man att man vet allt om allt, men i den åldern kan man inte fatta egna mogna beslut själv.
Dom ska neka dig det för att dom har ansvaret över dig tills dess att du är 18 och myndig.

Och ja, jag vet vad jag pratar om..jag trodde också att jag visste allt i den åldern och gjorde som jag vill pga att min mor inte vågade sätta gränser för mig.
Nu kan jag, med facit i handen, säga att det var totalt fel av min mamma!

Har min fosterson gjort sina läxor och skött sig så kan jag låta honom sova över EN vardag hos sin tjej. Det finns ingen anledning till att detta ska bli en vana eftersom han behöver sömnen för att kunna klara av skola och andra åtaganden som han har på fritiden.
 
Sv: Tonåringen rymde hemifrån..

Scilla skrev:
Din uppgift mer än ge honom ett hem är ju att hjälpa honom att bli socialtanpassad så att han vet hur man beter sig och bemöter andra människor, om han inte får lära sig det så kommer det troligtvis att påverka hela hans framtid.

Tycker det är kanon med människor som du som orkar bryr sig om andras barn! :love:

Ja och får man hand om ett barn som inte har blivit anpassad till samhället och har empatiproblem så finns det att göra kan jag lova. ;)
Men det går bättre och bättre. Hoppas att han en dag kan bli totalt rehabiliterad så att han får lika goda chanser som alla andra att klara sig fint.

Tack för komplimangen! Den värmde! Jag älskar mitt jobb och är så stolt över "mina" barn.:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 898
Senast: Lobelia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 255
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 570
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp