Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
creamy skrev:Varför då blanda in polisen på en gång när det ändå löser sig och ni pratar med varandra?
Förstår verkligen inte, men det får vara istället.
break_a_leg skrev:Läste du inte inlägget där Thrandur förklarade om detta med att ringa polisen? Pojken är vad jag förstår familjehemsplacerad hos henne, vilket säkert innebär att hon måste ringa om han försvinner....
break_a_leg skrev:Tur att det finns sådana som du!! Såg att Sthlms kommun nu tagit hjälp av någon PR-firma för att leta familjehem till alla de barn/ungdomar som står i kö...
Jag har emellanåt funderingar på att iaf ta emot något barn på helgerna, får se hur det blir med det. Har du biologiska barn också?
meijhana skrev:Förstår att du är orolig och tycker det är något ni måste ta tag i eftersom det gäller en LVU-placering.. Då är det ju helt enkelt så att han måste rätta sig efter de lagar ni har i familjehemmet.. Du kan inte få hjälp av pojkens socialsekreterare (eller om ni har någon familjehemssekreterare) att förklara för honom vad det innebär för honom om han sticker iväg mot din vilja? Det kan ju faktiskt (om det skulle accelerera) leda till att han inte kan vara kvar hos dig utan kanske placeras på ett HVB-hem eller en institution.. Det är ju viktigt att han inser hur allvarlig situationen är.. Men ni kanske redan har provat det? Jag vet ju inte hur hans bakgrund ser ut, men bra och utförlig information om vad som kan hända är alltid bra.. Lycka till! /Meijhana, själv socialsekreterare
break_a_leg skrev:Var det så att du ville ha en ungdom, vad jag har förstått så är det ju de över 10 år som det är svårast att hitta familjehem till? Jobbar du med annat också, eller är du hemma?
(Nu känner jag mig som jag leker 20 frågor )
break_a_leg skrev:Jag får väl ta ett snack med resten av min familj så får vi se hur vi gör... Man kan ju börja med att vara stödfamilj och se hur det går. Jag har ju viss erfarenhet av detta, en till mig närstående har varit både stödfamilj och familjehem - och jag blev faktiskt tillfrågad om att bli familjehem redan när jag var runt 20...Dock kände jag mig inte mogen då, även om socialsekreteraren som frågade mig tyckte att jag var det.
Har du haft barn från din egen hemkommun eller har de kommit "utifrån"?
Thrandur skrev:Nja, hans socialsekreterare är inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr. Ringde och informerade om det som hänt och den enda kommentaren jag fick var: "Va bra att du berättade, då vet jag" Överhuvudtaget har vi inte fått råd, tips eller stöd av socialtjänsten. Jag vet ju iofs att jag klarar av situationen och det skall dom nog vara glada för på den här kommunen. Han hade kunnat bli en vandringspokal om jag varit rådlös och givit upp, men som sagt, det är det sista jag gör!
ZätaHå skrev:Läste denna tråden först nu, men en 16årig kille som inte får sova borta på en vardag? Jag bodde hos en kompis i tre veckor innan jul förra året, blev bara så trött på mamma och pappa, och då var jag 14. Varför ska dom neka mig det?
Scilla skrev:Din uppgift mer än ge honom ett hem är ju att hjälpa honom att bli socialtanpassad så att han vet hur man beter sig och bemöter andra människor, om han inte får lära sig det så kommer det troligtvis att påverka hela hans framtid.
Tycker det är kanon med människor som du som orkar bryr sig om andras barn!