Tona rutor på bil

Sar

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att tona rutorna på vår bil (från passagerarsäte och bakåt) eftersom barnen klagar på solen när vi är på husvagnssemester (solskydden man klämmer fast bara ramlar ner och irriterar).
Hur ljus toning kan man göra om den ändå ska vara effektiv? Ser det konstigt ut om man inte gjort bakluckan (vi har ingen backkamera och jag är rädd att det blir svårare att se ut genom den)?
 
Vi har bestämt oss för att tona rutorna på vår bil (från passagerarsäte och bakåt) eftersom barnen klagar på solen när vi är på husvagnssemester (solskydden man klämmer fast bara ramlar ner och irriterar).
Hur ljus toning kan man göra om den ändå ska vara effektiv? Ser det konstigt ut om man inte gjort bakluckan (vi har ingen backkamera och jag är rädd att det blir svårare att se ut genom den)?
Rekommenderar att du pratar med närmaste firma som monterar solfilm, dom kan ge svar på hur pass mörk solfilm du behöver och dom borde även kunna visa hur den blir när den är monterad. Min erfarenhet är också att om man har en dyrare solfilm (alltså ingen sån som man kan köpa på biltema och montera själv) så är det väldigt bra sikt utåt även om man väljer en mörk solfilm :up:
 
Jag har gjort själv i kombiutrymmet och det blev hur bra som helst. Jag tycker inte det är svårare att se när man ska backa. Jag har ingen sån kolsvart film, mer en reflekterande
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi har bestämt oss för att tona rutorna på vår bil (från passagerarsäte och bakåt) eftersom barnen klagar på solen när vi är på husvagnssemester (solskydden man klämmer fast bara ramlar ner och irriterar).
Hur ljus toning kan man göra om den ändå ska vara effektiv? Ser det konstigt ut om man inte gjort bakluckan (vi har ingen backkamera och jag är rädd att det blir svårare att se ut genom den)?


Har kolsvart film på bakrutan o sidorutor bak. Blir nog lite för mörk för barnen tror jag. Man ser inget genom rutan bak. O man ser inte in vilket är meningen. Backar efter backspeglarna;)
En bronsfärgad film nog är mer lagom man får varmt ljus i baksätet i ser bra ut. Men solen blir inte stickande i ögonen. I bland finns det klara färdigutskurna till vissa modeller. Hade lagt på film bakrutan också.
Finns polykarbonat skivor som dämpar ljuset från solarplexus. Det är smidiga men ska rutan vevas ner är det inte nån hit.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag har så mörk man får ha och har inga problem att se när jag backar.
Gjorde det på firma, blev suveränt.

Den kan vara kolsvart 20% ljusgenomsläpp är väll det som är minimum. Inte säker jag minns rätt. Fast min är lb reggad o då behöver jag inte kunna se genom bilen:)
 
Den kan vara kolsvart 20% ljusgenomsläpp är väll det som är minimum. Inte säker jag minns rätt. Fast min är lb reggad o då behöver jag inte kunna se genom bilen:)

Jag har ingen aning. Det är svart utifrån och bra sikt inifrån. Håller sig svalt och fint för hunden och det är vad som är viktigt.
 
Vi har bestämt oss för att tona rutorna på vår bil (från passagerarsäte och bakåt) eftersom barnen klagar på solen när vi är på husvagnssemester (solskydden man klämmer fast bara ramlar ner och irriterar).
Hur ljus toning kan man göra om den ändå ska vara effektiv? Ser det konstigt ut om man inte gjort bakluckan (vi har ingen backkamera och jag är rädd att det blir svårare att se ut genom den)?
Jag tror också det kan innebära ökad risk att bli påkörd bakifrån eftersom bilen bakom inte kan se genom er bil om tex. framförvarande bils bromsljus tänds eller om det dyker upp något annat hinder. Kanske inte någon dramatisk ökning av risken men tillräckligt för att avstå från att permanent mörka åtminstone bakrutan tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tror också det kan innebära ökad risk att bli påkörd bakifrån eftersom bilen bakom inte kan se genom er bil om tex. framförvarande bils bromsljus tänds eller om det dyker upp något annat hinder. Kanske inte någon dramatisk ökning av risken men tillräckligt för att avstå från att permanent mörka åtminstone bakrutan tycker jag.
Tveksamt, jag brukar iaf inte ligga så pass nära bilen framför mig att jag kan se bakljusen på bilen framför den genom bakrutan :confused:
Då skulle jag snarare rek att hålla lite bättre avstånd till bilen framför så man kan se på sidorna av den vad som händer längre fram i trafiken. Dessutom får du större möjlighet att hinna stanna i det läget :up:
 
Jag tror också det kan innebära ökad risk att bli påkörd bakifrån eftersom bilen bakom inte kan se genom er bil om tex. framförvarande bils bromsljus tänds eller om det dyker upp något annat hinder. Kanske inte någon dramatisk ökning av risken men tillräckligt för att avstå från att permanent mörka åtminstone bakrutan tycker jag.

Men hur jäkla nära ligger du när du kör?? Hört talas om tresekundersregeln?
 
Jag tror också det kan innebära ökad risk att bli påkörd bakifrån eftersom bilen bakom inte kan se genom er bil om tex. framförvarande bils bromsljus tänds eller om det dyker upp något annat hinder. Kanske inte någon dramatisk ökning av risken men tillräckligt för att avstå från att permanent mörka åtminstone bakrutan tycker jag.

Ja om det ökar olycks risken??? Nej det tror jag inte! Då borde de förbjuda busar o lastbilar stora som små och skåp bilar. De kan man inte se i genom.
Men där emot avaknar många bilister framförhålling o smsar o surfar på sina moderna mobiler när de kör. De ligger tok nära bilisten framför. Det ökar olycksrisken.
 
Det är ju fullt lagligt att ha mörka rutor men jag tycker det är dumt att själv försämra något ur trafiksäkerhetssynpunkt som jag skrev. I vissa situationer kan det för en bil bakom innebära en förkortad reaktionstid på en hel sekund att kunna se bromsljusen på bilen framför ens egen, det är något att fundera över och påkörningar bakifrån är inte precis ovanliga i trafiken.
 
:meh:
Det är ju fullt lagligt att ha mörka rutor men jag tycker det är dumt att själv försämra något ur trafiksäkerhetssynpunkt som jag skrev. I vissa situationer kan det för en bil bakom innebära en förkortad reaktionstid på en hel sekund att kunna se bromsljusen på bilen framför ens egen, det kan vara något att fundera över och påkörningar bakifrån är inte precis ovanliga i trafiken.
Har du ens läst vad vi andra skrivit? :confused: Håll avstånd så uppstår inte den situationen du beskriver.
 
Det är ju fullt lagligt att ha mörka rutor men jag tycker det är dumt att själv försämra något ur trafiksäkerhetssynpunkt som jag skrev. I vissa situationer kan det för en bil bakom innebära en förkortad reaktionstid på en hel sekund att kunna se bromsljusen på bilen framför ens egen, det är något att fundera över och påkörningar bakifrån är inte precis ovanliga i trafiken.
Hur gör du om du kör bakom en skåpbil då som @Pudlan skriver om?
 
Jag tror också det kan innebära ökad risk att bli påkörd bakifrån eftersom bilen bakom inte kan se genom er bil om tex. framförvarande bils bromsljus tänds eller om det dyker upp något annat hinder. Kanske inte någon dramatisk ökning av risken men tillräckligt för att avstå från att permanent mörka åtminstone bakrutan tycker jag.

Har aldrig sett några bromsljus genom bilen framför?

Och aldrig blivit påkörd bakiftån heller trots att jag kör skåpbil på jobbet.... en skåpbil utan rutor bak.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 879
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 080
Senast: Lobelia
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 219
Senast: Haukur
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 466
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp