Tomträttsavgäld?

Ava22

Trådstartare
Vi letar hus och håller på att kika runt här i Bromma. Det är ganska dyrt och det är inte mycket hus man får för sina pengar.

Iaf, det är ett hus vi ska titta på, på söndag. Detta hus, till skillnad mot de andra har tomträttsavgäld. Jag förstår vad det innebär, man äger sitt hus, men inte marken det står på. Avtalen kan vara på väldigt många år. Just detta har en årsavgift på 25 100:- Det är ju mer än 2 000 i månaden, ganska mycket tycker jag. Själva huset ligger ute för 3,9 miljoner. Såg dock att man får dra av 30 % på avgiften i deklarationen.

Ni som har erfarenhet av detta, ska vi akta oss, eller vad tycker ni? Kan man köpa av tomten av ägaren, tidigare än avtalets utgång?

Vi ska ringa till mäklaren imorgon, men tänkte att allvetande buke kanske hade koll :)

Sv: Tomträttsavgäld?

Jag bor här, men kommer köpa hus på annat håll. Jag gillar Bromma men tycker inte husen är värda de summor de ligger ute för. Kan inte svara på din fråga tyvärr. :-(

Vart kommer du kika i stället? Vi bor i BR i Alvik/Äppelviken just nu.

Vi köpte loss vår tomt när vi hade hus i Bromma.
Sen flyttade vi därifrån i princip direkt. Det lönade sig att köpa tomten jämfört med avgälden, vi betalade i runda slängar 200 tusen för den då, det är över 10 år sedan.

Tomträttsavgälden kan omregleras till vissa förutbestämda tidpunkter, med minst 10 år emellan.

Själva avtalet om tomträtt gäller i minst 60 år från tiden för upplåtelsen och förlängs sedan i perioder om minst 40 år. Till dessa tider kan kommunen (som oftast äger marken) säga upp avtalet men måste då lösa in byggnad mm. Jag tror detta är väldigt ovanligt dock. Det skulle vara om fastigheten behövs till ett angeläget ändamål som motiverar kostnaden.

Tomträtt skapades för att ge "den lilla människan" möjlighet att bygga sitt eget hus på mark som man inte behövde betala så mycket för och med "hyfsad" långsiktighet, samtidigt som stat/kommun kunde ta tillbaks marken om den behövdes bättre till snnat. Men det blev andra tider och idag betalar tomträttsinnehavaren ofta ganska mycket i avgäld. Jag tycker att tomträttsinstitutet känns väldigt omodernt och otryggt om man vill kunna göra en långsiktig kalkyl för sitt boende.

Macan: tack för svaret. Du skriver som jag tycker, att det är en gammal förlegad grej som är onödigt, men finns kvar.

+ Cirkus:

Sambon ringde till exploateringskontoret, och de vill ha 1,2 miljoner för tomten. Med räntan som är idag så är det ca 5 tusen dyrare om året, än att betala avgälden. Nackdelen är att det lilla huset blir helt plötsligt ganska dyrt, de ligger ute på 3,9 milj och är på 55 + 55 kvm. Detta måste vi bygga ut inom en snar framtid (max 2 år). Fördelen är att huset är nyrenoverad, grunden är dränerad mm, så sådana dyra upprustingar ska inte behövad göras snart.

Åh fy tusan så mycket.

Skulle inte med bästa vilja i världen köpa ut den tomten med det pluttiga huset - det blir ju svinmycket pengar. Jag är faktiskt riktigt glad att vi gjorde som vi gjorde, både köpte ut tomten och sålde huset !

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Äldre Jag kan inte mycket om bostadsmarknaden alls, mer än att förfasas över priserna. Jag kikar på hus och varit lite intresserad av en del...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 799
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård