Sv: Tömmar!

tvättar - lädertvål och torkar av med. Det enda som möjligtvis fettas in är änden vid spännena som fästs i bettet.
nya tömmar - använder så mycket som möjligt, släpar i marken, gnuggar över boxgallret mm.

använder lädertvål eller liknande, och endast fett vid spännerna, eventuellt en bit upp. men aldrig där jag kan tänkas hålla händerna..

använder lädertvål eller liknande, och endast fett vid spännerna, eventuellt en bit upp. men aldrig där jag kan tänkas hålla händerna..

Hehe karln köpte för kanske en ca 7 år sen ett par jordbrukspartömmar, glad i hågen oljade han in dom, hela!!!:eek: :rofl:
Oj han var inte glad över sitt misstag, men han lärde sig ju nått.
Tog tydligen ett tag innan dom var bra igen, regn och lite extra släpande i jord och gräs. :angel:

Jag får ofta beröm för mina tömmar, de är tyvärr köpta begagnade så jag vet inte vad första behandlingen bestod av.

Jag tvättar mina med sadeltvål 4-5 ggr/år, och smörjer in dem ibland med ekololja och ibland med läderbalsam. Har aldrig problem med greppet på dem, konstigt nog.
Men, har en vän som köpte nya rålädertömmar och hon oljade in dem rejält och nu går de inte att använda alls. Ska nog släpa dem några kilometer på grusvägen när hon inte ser, och hoppas att det kan hjälpa.

Jag tvättar mina med sadeltvål 4-5 ggr/år, och smörjer in dem ibland med ekololja och ibland med läderbalsam. Har aldrig problem med greppet på dem, konstigt nog.

Jag gör som du, men inte lika ofta:o , också utan problem.
Jag ser inget negativt i att behandla hela tömmen.

Fast jag smörjer också in lädertömmar/tyglar och ibland hela vägen,
men jag överfettar det inte som karln gjorde :rofl:
Här blir det väl antingen nått läderbalsam eller någon olja, vilken variera en del.

Svarta lädertömmar 18 m. Ett par är 2 cm. breda och ett par är 2,5 cm.
Jag trivs bäst med dom smala eftersom dom också är ngt tunnare.

svarta tömmar är begravningstömmar, så visa dig inte med dem om du kör förbi något bröllop peller så :)

Vad har du för sele, loksele? Det följer nämligen aldrig med svarta tömmar till bröstselar, bara till enkla bröstselar (skitselar) Jag fick visserligen med svarta när jag köpte en giggsele från england till shettis, kanske är det en sån du har.

Mina tömmar är svarta, rundflätade och helt underbart vackra. De är säkert mycket gamla, och jag har hittills inte sett någon som haft likadana. De är jag stolt över, begravningsfärg eller ej...

Har också nya tömmer. Eller en hel sele rättare sagt.
Är tvål det bästa för den också?

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 268
Senast: Rosett
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hemmet Eller rättare sagt, tvätten luktar surt. Att köra i 60 grader blir ok, det luktar lite men inte så farligt. I 40 grader luktar det...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 452
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård