Tömma cache på datorn?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Igår försökte jag beställa från en webb-butik, men det funkade inte, så jag chattade med en personal. Hon sa att det kunde hjälpa om jag tömde cache på datorn, tror jag det hette. Ifall det inte hjälpte var det de som hade strul. Men, dels vet jag inte hur jag tömmer detta och dels förstår jag inte hur det skulle kunna hjälpa?
Utbilda mig gärna :)
 
Om du googlar "tömma cache" så kommer det upp flera beskrivningar på hur man gör. Där hittar du även info om varför det kan vara bra.
 
Om du googlar "tömma cache" så kommer det upp flera beskrivningar på hur man gör. Där hittar du även info om varför det kan vara bra.

Ah, okej. Haha, det gick av bara farten att skriva här istället. Känns lite osäkert också, har aldrig gjort det innan, känns som om jag ska göra fel och förstöra nåt :/... Men ska läsa o se...
 
Hej alla,

Igår försökte jag beställa från en webb-butik, men det funkade inte, så jag chattade med en personal. Hon sa att det kunde hjälpa om jag tömde cache på datorn, tror jag det hette. Ifall det inte hjälpte var det de som hade strul. Men, dels vet jag inte hur jag tömmer detta och dels förstår jag inte hur det skulle kunna hjälpa?
Utbilda mig gärna :)

Antar att cache på datorn är cachen i webbläsaren.
Vilken webbläsare har du?
Oftast kan man trycka ctrl+shift+delete samtidigt så kommer det upp ett fönster där du kan välja vad som ska rensas.
Du ska alltså vara i webbläsaren när du trycker.
 
Din webbläsare sparar design, bilder och info från olika sidor du besöker, i cachen.
Det gör att den inte behöver hämta allt från internet varje gång du besöker en sida. Då går det snabbare att surfa på sidor du besökt tidigare.

Ibland har info på ingernet ändrats utan att din webbläsare märkt av det så den använder info från cachen fast den är utdaterad. Då blir det bugg.

Alla möjliga svårbegripliga problem kan lösas genom att rensa cache.

Gör du som jag skrev innan kan du välja att ta bort all historik och alla sparade inlogg mm eller bara tömma cachen.
 
Följ bara stegen, svårt att se vad du skulle råka förstöra.

Antar att cache på datorn är cachen i webbläsaren.
Vilken webbläsare har du?
Oftast kan man trycka ctrl+shift+delete samtidigt så kommer det upp ett fönster där du kan välja vad som ska rensas.
Du ska alltså vara i webbläsaren när du trycker.

Nu har jag gjort det...! Ska se ifall det funkar nu då med beställningen, men lät väl som om det där var bra att göra ibland ändå.
Tack för hjälpen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 321
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 515
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 910
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp