tömkörningstömmar

Aaricia

Trådstartare
Sitter och suktar på ett par tömkörningstömmar. Gillar inte nuvarande nylontömmar utan vill ha lädertömmar med lite tyngd.

Vilken längd ska man ha till ett halvblod? Tillräckligt långa för att kunna fästa i gjorden via bett till hand. Tillräckligt korta för att inte ha en massa i handen.

Hittar längder på 8, 10 , 14 och 16 meter.

Sv: tömkörningstömmar

Tärnsjö rekommenderar de längsta, 16 m, men personligen trivs jag bättre med kortare.
Vill du ha ett tillräckligt avstånd för att inte riskera att bli sparkad ska du välja de längsta, känner du dig trygg med din häst och vet att du inte kan bli sparkad (av bus, gädje eller annnat) så kan du välja kortare. (8 m är iaf för kort!!! Det är ponnytöm)

absolut de på 16, jag skulle föredra 18 m!

När du tar in hästen på volten blir 16 nästan för kort om du använder någon inspänning. Och på rakt spår så blir det inte så mycket så springa efter hästen om du kan ha långa tömmar.

Långa tömmar kan man korta genom att hålla dem i handen, men korta tömmar kan du aldrig länga... :)

Vilket märke kikar du på?
Rekommenderar tärnsjö och globus råläder.

Jag var förbi Hööks idag och klämde lite på ett par lädertömmar som var hårda och lite väl tjocka, stela. Nej, tack.

Jag har kikat på Tärnsjös hemsida och det fanns ju lite att välja på. tjocklek på 3 eller 4 mm och bredd på 20 eller 18 mm. Det var ingen prisskillnad på hemsidan.

Nån som vet var i Sthlm det finns återförsäljare för Tärnsjö? De verkar inte ha postorder.

equilex.se säljer deras selar, kanske även tömmar.

Ring till maria o fråga om det finns prisvärda tömmar från tyskland kanske om du ändå ska ringa/mejla henne.

Jag har ett par globus (tror jag) 16m. Jätte smidiga och mjuka i lädret. Perkekta om man tömkör på volt men kan bli lite för långa för min smak om du är ute och går bakom hästen.

Kom just på en grej. Tärnsjö har alla gånger ett stånd i annexet globen horse show.
:bump::bump::bump:

Det är bara att ringa dit och beställa...jag köpte extra ringar som man kan fästa i kapsonen eller däckelringarna om man vill komma lägre...

absolut de på 16, jag skulle föredra 18 m!

När du tar in hästen på volten blir 16 nästan för kort om du använder någon inspänning. Och på rakt spår så blir det inte så mycket så springa efter hästen om du kan ha långa tömmar.

Långa tömmar kan man korta genom att hålla dem i handen, men korta tömmar kan du aldrig länga... :)

Vilket märke kikar du på?
Rekommenderar tärnsjö och globus råläder.

Håller med!!
Till TS: Tänk också på att de ska vara smala och tunna, annars blir det väldigt mycket i handen. Blir du trött i handen så försämras känslan.

Håller med!!
Till TS: Tänk också på att de ska vara smala och tunna, annars blir det väldigt mycket i handen. Blir du trött i handen så försämras känslan.

Det beror på vad man trivs med och vad man är van vid, jag tycker om att ha lite tyngd i tömmen (jämför med väv t.ex) för då kan man med en rätt placerad töm även "rama in" hästen med tömmen, som en sidförande hjälp... (och detta trots att jag har kronisk värk i mina händer! men kanske därför jag väljer den kortare tömmen oxå :))
Jag har aldrig haft nytta av de 16 metrarna töm jag har men är för snål för att sy om dom! :angel: men med det vill jag inte ha sagt att det är fel med långa tömmar, det är bara lilla jag som aldrig haft nytta av längden...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka