Tömkörningsdressyr

Dreamer

Trådstartare
Jag vill lära mig allt om hur man bär sig åt för att tömköra hästen! Dvs inverkande tömkörning, inte bara gå bakom och styra ;)

Idag var vi ute i skogen och jag provade lite att öva på långsam trav med mycket benlyft och det gick över förväntan, hon jobbade på bra. Det jag gjorde var att jag bad om trav, gjorde en halvhalt med tygeln och lade samtidigt dressyrspöt på baken med knoppsidan mot hästen, och lät den knacka lite på resp. rumphalva uppepå så att säga, på den sida där benet var lyft och rumpan sänkt. (Nån som fattar? ;)) Och så gick jag bara snett bredvid-bakom och höll kontakt med tömmen.
Och nu så blev jag jättesugen på att lära mig mer!
Det är jätteroligt att se HELA hästen, isf bara hals och huvud. Lite bättre överblick än vid uppsutten dressyr.
Så, give me all you've got! :)

Sv: Tömkörningsdressyr

Och vad heter tömkörning på engelska? Hittar inga böcker i ämnet på svenska...

Ska du tömköra hästen på volt är det viktigt att ha bra stöd på yttertömmen. Du ska alltså kunna släppa inner utan att hästen vänder utåt eller något. Detta för att få hästen så stadig att du kan jobba med den utan att "stadga den" med skänklarna som du gör när du sitter på! Man kan ju också använda en rad olika inspänningar som är olika bra med tanke på vad du vill jobba med. Skulle rekomendera att du köper eller lånar en bok om tömkörning där du kan få instruktioner och inspänningstips!

Jag kan både på traditionellt vis och på det där andra jädra jobbiga viset....
Det jobbiga viset innebär en stadig ytter innan nått annat, det tar ett tag att etablera det. Sen är det mkt halva steg, öva på att lära dig bromsa upp frambenen tex.
Man kan få olika bäckenvinklingar beroende på i vilken fas av steget som man bromsar bakbenen i, innan nedtramp eller i upptramp....

Som sagt var, börja med att få en stadig ytter och lär dig sen bromsa ben utan att låsa hästen, det är skitlätt......... inte.....:-)

Tømmekjøringsdressur, eller langt tøyle dressur (som det iallfall heter på norsk) heter på engelsk "long reining". Finnes endel på engelsk. Bl.a. har Paul Fielder skrevet en sånn håndbok. Har dessverre ikke lest hans håndbok som heter "All about long reining", men håndboka i samme serie om longering - "All about lunging" (som også Paul Fielder har skrevet) - er veldig god. Dog litt kort på temaet, men bra det som står. Forsøk å søke på Amazon, så får du nok noen treff.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Nora och tack för ditt svar!
Ska tänka på det där med yttertygel, även om vi än så länge inte har tömkört någotpå ridbanan utan endast ute i "bushen". Men visst vill jag ha böcker och videos, men jag hittar inga! Jo, Tömkörning med Anders skulle det vara då (tror jag den hette) men jag tror att det han lär ut i den videon tror jag att vi redan passerat (hur man styr och ser till att vara bakom hästen osv..) Eller går den in på svårare grejer också?

Naturligtvis vill jag göra det på det jädra jobbiga sättet ;)
Jag är ju lagd åt det masochistiska hållet (vilket man ju måste vara om man ska tycka det vi gör är kul =) )
Yepp, jag gör lite och tar lite filmer och slänger upp nånstans. Låsningsfri bromsning alltså....

Tack för ditt tips! Ska försöka på Amazon, fast helst hade jag velat beställa från nån svensk internetbutik.

imported_Dreamer skrev:
Tack för ditt tips! Ska försöka på Amazon, fast helst hade jag velat beställa från nån svensk internetbutik.
Har forøvrig god erfaring med Amazon. Riktignok bestilt til Norge, men det er neppe noen forskjell. Leverer raskt gjør dem også.

Ser over at jeg egentlig skrev litt feil. På norsk heter det "Lang tøyle dressur". Mulig det kalles noe tilsvarende på svensk.

Om du vil lese norsk finnes det et lite hefte du kan bestille på Klassiskdressur.com (du finner det under Boksider). Heftet er skrevet av nederlandske Piet Bakker, men er oversatt til norsk. Har selv lest deler av dette heftet, og det var svært bra. Piet Bakker driver med klassisk dressur, og har mye av sin lærdom fra den spanske rideskolen. På siden jeg henviser til står det også litt om lang tøyle dressur også.

Ja, jag vill gärna ha en bok på antingen svenska el möjligtvis engelska, norska är ganska svårt att läsa flytande. Jag kanske provar med amazon.

Anders Eriksson har både böcker och filmer i ämnet tömkörning, som är välskrivna/välgjorda. Rekomenderas starkt. Finns i välsorterade ridsportbutiker (bla. hööks tror jag har en del böcker) och bokhandlare.

Jo jag tror det är Andres Erikssons bok jag har och den ska finnas på hööks vad jag vet. En enkel inspänning som jag oftast kör med då jag har för korta tömmar att göra så mycket mer är Yttersidan: från tömkörningsgjorden, genom bettet och tillbaka till gjorden, höjd beroende på hur skarpt du vill ha det. Innersidan: tömmen från din hand, till bettringen till gjorden. Spänner oftast längst upp då jag inte använder innertöm till mycket mer än ställningen ibland! Du kan ju prova det tills du får tag på en bok!! Lycka till :)

"Ska du tömköra hästen på volt är det viktigt att ha bra stöd på yttertömmen."

Ja, precis! Så att du får hästen riktigt ordentligt kontraställd och ryggraden som ett S... :devil: kunde inte låta bli...

tottenham skrev:
"Ska du tömköra hästen på volt är det viktigt att ha bra stöd på yttertömmen."

Ja, precis! Så att du får hästen riktigt ordentligt kontraställd och ryggraden som ett S... :devil: kunde inte låta bli...

Menar du att man inte skall ha stöd på yttertygeln(tömmen) eller vadå... :confused:

Såja, såja.
Bara för att man ger hästen en stadig yttertygel innebär det inte att man kontraställer den (då har man tagit för mycket i ytter jämfört med inner).
Däremot vill jag inte använda mig av hjälptyglar (stjälptyglar ;)) av två anledningar; 1. Statisk inverkan är enligt mig inget bra för hästen, som behöver många pauser (särskilt när man lär in nytt) och behöver då få sträcka ut halsen ordentligt. Jobbigt då att behöva lossa en ev. hjälptygel hela tiden, det skulle vara 5 gånger per minut ibland.
Och 2, Jag behöver då inte lära mig att erbjuda en stadig yttertygel på egen hand, vilket jag tycker är negativt. Jag håller ju på med hästar för att utvecklas och bli en duktigare hästmänniska. :)
Men jag tackar för alla synpunkter, ni kanske har upptäckt fördelar som inte jag har gjort än.

Idag gick det ännu bättre än sist. Jag fick till ett riktigt studs i bakbenen (på hästen alltså, hehe ;)) och vid något tillfälle studsade hon fram i långsam trav medan jag bara gick lugnt bredvid / bakom och NJÖÖÖT av utsikten! =)
Nästa steg är att filma alltihop, då får vi se vad vi gick för egentligen....

Tömkörning är ju också ett bra sätt att lära hästen att göra olika saker på röstkommando. Går väl inte att anvnda då man tävlar i dressyr men det kan vara kul att prova! Tävlar i körning och då kommer dom till användning. Min shettis kan t ex samlad trav på röstkommando! Mycket njutsamt att se=)

Nu lånar jag bara en svarsknapp här.

Long reining betyder inte alls tömkörning...det betyder att man jobbar hästen på långa tyglar och det är nog snarare det som du vill träna din häst med.

Tömkörning har blivit förväxlat eftersom man på senare tid har börjat marknadsför det som ett utmärkt sätt att jobba dressyr på...och visst är det det men tömkörning är ju i grund och botten "körning utan vagn" om ni förstår mig. Long reining däremot är ett att jobba hästen i dressyr från marken.

Jag skulle rekommendera Richard Hinrichs "Schooling horses in hand" (finns både bok och video)
Samt Philippe Karl "Long reining"(ska själv köpa den på bokus)

Lycka till!

Jag vet att vissa vill skilja dessa saker åt, men jag ser inte poängen? Att arbeta med hästen på långa tyglar tycker jag är mer förvirrande att skriva än tömkörningsdressyr, som fler kan relatera till. Men det kvittar mig, jag kan säga långa tyglar också.
;)
Har du läst Richard Heinrichts bok? Jag har funderat på den ett tag men det hade vart kul med andras kommentarer först. Om den är läsvärd alltså.
Eller den andra boken du rekommenderade?
Tack för tipsen!

Hva er Bokus? Nettsted?

Har både boken og filmen til Hinrichs, og begge er bra. Men som de fleste andre steder, er det kansje litt få opplysninger om hvordan begynne. Nettop begynnelsen er beskrevet veldig bra i heftet 'Arbeid på lange tøyler', men det er desverre på Norsk (www.klassiskdressur.com). Det finnes også på Hollansk.

Metoden som beskrives av Piet Bakker, er den samme som brukes i Wien. Her har man tøylen helt fri, d.v.s. ikke gjennom ringer, salett eller stigbøyler. De begrunner det med at man mister noe av tøylevirkningen: Direkte (fra hestens munn til hånden, stiller i nakken), indirekte (via hestens hals, flytter manken over) og ledende (åpnende, vise vei). Disse tøyletakene fungerer på samme måte som når man rir, og retter framparten inn på bakparten. Trenerens posisjon sammen med touchering med pisk påvirker hestens bakpart. Hensikten er å kunne gjøre alle øvelser tilhørende den høyere skolen, og målet er en hest som arbeider fritt og selvstendig, uten å være hindret av noen rytter. Metoden er den samme som brukes på Spanske Rideskolen i Wien, samt tilsvarende institusjoner i Spania og Portugal.

Med salett/gjennom ringer/stigbøyler påviker man hestens bakpart isteden. I og med at tøylen går gjennom ringer etc, mister man også noe av finheten - i og med at ringene gir friksjon. Dette blir en annen måte å arbeide på, og er forbedredende for kjøring, ikke for ridning. Når man kjører, må man ha hesten mer 'inn i tømmen' enn når man rir, og da spiller kansje ikke denne friksjonen så stor rolle.

Den Franske metoden (regner med at det er den Franske metoden Karl benytter, er en variant hvor man bruker salett. I boken Academic Equitation av General Decarpentry, har han laget et tillegg som omhandler arbeide for hånd, og som beskriver den Franske metoden for longering, arbeide for hånd og på lange tøyler og i pillarer. Han skriver at om man skal la tøylene gå gjennom en salett med ringer, er det viktig at disse er store og runde, og at tøylene er tynne og glatte på det punkt som skal gjennom ringene, for å unngå friksjon. Gjør man det slik det er beskrevet, er nok dette med friksjon problemfritt. Han skriver også om de ulike metodene som benyttes i arbeide på lange tøyler; Fransk (salett, tynne tøyler for å unngå friksjon), Wien (kun tøyle), Neapolitan (først og fremst forberedende for arbeide i pillarer) og England (gjennom stigbøyler, utvendig tøm bak hestens lår).

M.V.H.
Anne Grundvig

Bokus är en nätbokhandel med rätt bra sortiment och hyfsade priser. www.bokus.se heter dom.
Adlibris är en annan.

Vad gäller gjord (=salett?) / ringar så har jag förut inte använt mig av detta men jag har det numera som en säkerhetsåtgärd då det är lätt att hästen vid något tillfälle drar tömmarna ur handen på en vid ett obevakat ögonblick, och det är ju ingen hit om de ramlar ner på marken då... Jag använder de stora ringarna och tömmen glider obehindrat genom dem.

Annars får jag tacka så mycket för kommentarerna, om du känner att du vill skriva mer om hur du arbetar så är jag jättetacksam! :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur