Tömkörningsdressyr

Sv: Tömkörningsdressyr

Takk skal du ha.

Når jeg arbeider på lange tøyler (Wien-metoden), og om det skulle hende at hesten løper til, så tar jeg den rundt på innvendig tøyle og longerer den. D.v.s. over til å bruke en tøyle, og longere. Jeg har arbeidet mange hester på lange tøyler, fra Shetland, Araber, Halvblod og Shire (Av praktiske årsaker ble den siste litt stor). Enda har jeg til gode å oppleve å 'miste' en hest. Men om hesten skulle finne på å 'dra', så forsøk aldri å holde igjen på begge tøyler, ta den isteden rundt på en. Da kan den ikke bli sterk.

Ok, med dra tyglarna ur händerna på en menade jag en snabb utsträckning av halsen framåt neråt, dvs inte att hästen drar iväg.
Min gör det då och då, speciellt vid samlande rörelser, hon är ju inte van att göra sig så kort längre stunder utan behöver länga ut sig ibland. Och är man inte vaken just då så händer det att tömmen har ramlat ner på marken. :o

Men tills jag får hem böckerna (har beställt Richard Hinrichs bok, videon hittade jag inte), har du några bra övningar? Vad för saker gör du när du arbetar på långa tyglar?

Jeg arbeider mye i de samlende sidebevegelsene, øppna, forvend øppna, sluta, 'half pass', og renvers (forvend sluta). Samt kombinasjoner av disse og variasjoner, f.eks. travers entwickeln. Videre overganger mellom gangartene, og variasjoner av tempo (ulike grader av samlet trav). Fra skritt til piaff og tilbake, piruetter osv. Og jeg arbeider med rettstilling på rette spor, og bøyning på bøyde spor - akkurat som når jeg rir.

Forvend øppna (kontraversade) er den første øvelsen man som regel stifter bekjentskap med når man arbeider på lange tøyler. Her lærer hesten at den ikke skal gå dit nesa peker. Man bruker veggen eller staketet som en hjelper slik at hesten ikke kan gå 'dit nesa peker', og slipper dermed å ta så mye i tøylen. Videre lærer den at den skal fortsette sidebevegelsen. Dette er noe alle hester må lære, da de instinktivt vil gå frem etter to-tre sted. Da må man 'be igjen'. Når hesten har lært at den ikke skal gå dit nesa peker, og at den skal fortsette sidebevegelsen, er den klar for å gå bort fra gjerdet / veggen. Tar man bort veggen, er det ingen forskjell mellom kontraversade (forvend øppna) og versade (øppna). Og sånn holder man på...

M.V.H.
Anne Grundvig

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur