tömkörning

Sv: tömkörning

men nu måste jag fråga en sak...har ju kollat lite efter duktiga tränare och blivit rekommenderad en del som arbetar med långa tyglar. det flesta verkar jätte nöjda, men hur gör man då med ledande tygeltag`? eller tycker ni det är en dålig ide med långa tyglar?

Jag tar mig friheten att svara på detta från mitt perspektiv trots att det inte är riktat till mig då jag finner frågan intressant.

Det är inget fel i att arbeta med långa tömmar. Sättet man arbetar på blir lite annorlunda. Om man tycker det är svårt att tömköra på vanligt sätt så är det ännu svårare att tömköra med hängade tömmar. Oftast så brukar det vara ganska så välskolade hästar man gör så med. Har man en obalanserd häst så är risken väldigt stor att det bara blir fart och fläng av det hela.

Sen om man drar paralleller (stavning?) med ett tidigare inlägg så är det inte fel i sig att tömköra med hängade tömmar utan att tömmen går bakom rumpan på hästen och då dels omöjligör både stöd på ytter och en stilla hand då det blir ett drag i tömmen bakåt varje gång hästen lämnar sitt bakben i bakåthållen position.

De som tömkör på långa tömmar har en stabil ytterhand också då de har den i ett lika stilla läge som jag som tömkör med ett direkt stöd på yttertygeln. Så igentligen så har de också ett stöd på ytter men bara på ett lite annat sätt. Svamligt det där men det är lite svårt att förklara.

Men för att kunna ta ett riktigt ledande/ställande tygeltag så spelar det ingen roll om man tömkör med långa tömmar eller inte utan vilken tömsättning man har.

Om man vill ha tömkörning som komplement till sin ridning så kan man helt enkelt fråga sig denna frågan: Kan jag tänka mig att rida på samma sätt som de tömkör (gäller från första träningstillfället)? Är svaret nej, ja då skall man leta vidare efter tränare. Är svaret ja, ja då är man antagligen inne på rätt spår.

Mvh

Tora

frågan var riktad till alla som har en åsikt, och hade väl dig i baktanken även om jag inte skrev det...

grejen är den att en kund till mig är väldigt insatt i det här med akademisk ridning och har fastnat för det här med långa tyglar. hon tyckte gott jag kunde göra det med min tvååring och det funkade i grimma också tydligen...lät lite konstigt för mig men det kanske funkar...vill ju gärna lära han tygeltagen för förberedande ridning till min två åring som jag hoppas vill börja rida haha!
men hon erbjöd sig i alla fall att jag kunde få träna för henne och på henne lät det inte som att dom var tvungna att vara erfarna sen tidigare.
och rida så tror jag nog att dom gör inom akademiskt elller så det borde ju vara ok, dom verkar ju vara noga med att gå långsamt fram och så.
tror jag ska pröva i alla fall och se vad han och jag gillar det, kan ju pröva bägge delar så får man se vilket som passar oss bäst!
har en vision och dröm om att vi ska bli ena riktiga hejare på detta och kan riktigt se min lille freddie piaffera, haha, måste ju få drömma lite!!

fast tömsättningen går ju inte att variera på långa tyglar menar jag...den är ju som den är... men det är klart att det kanske går ändå,det är ju ändå så man har det när man rider....tänker jag helt fel nu eller?

hon pratade om en snubbe med dubbel namn som skulle vara väldigt duktig, vet ni vem det kan vara? sen hade hon även gått kurs för anders eriksson som tyckte hennes häst var väldigt duktig, så helt bakom flötet kan hon ju ändå inte vara??

Jag skrev till någon tidigare som ville ha tipps på var man skall leta efter tömkörningslärare att leta upp en dressyrtränare eller en akademisktränare då de sistnämnda tömkör oftast (inte alltid) på ett liknade sätt som jag gör (inte för att mitt sätt är det enda rätta men om jag skall rekommendera något så måste jag ju rekommendera det som jag personligen tror skall bli bra).

Man kan alltid variera tömsättningen oavsett hur man tömkör. Det skulle vara möjligtvis om man tömkörde utan några tömmar alls.

Sen är det så att tömkörningen skall oftast återspeglar det sätt som man rider på. Man rider ju inte riktigt på samma sätt på "vanligt" sätt som på akademiskt sätt. Det betyder att tömkörningen också skiljer sig åt. Jag kan tänka mig att utbildningstrappan ser likadan ut för tömkörning som för ridning när det kommer till det akademiska.

Det jag har sett av tömkörning när det kommer till det akademiska är att man jobbar hästen bara i skritt även när man tömkör. Så innan man kommer så pass långt att man kan tömköra i några högre hastigheter så har hästen redan den bärighet och kontroll på kroppen som den behöver för att "klara av" tömkörning på långa tömmar utan att det mest bara blir fart och fläng den första tiden.

Nu kan jag inte svara för all akademisk tömkörning utan bara för den jag har sett. Det är inte så att jag har sett ett enormt utbud utav akademisk tömkörning utan det är snarare ganska så begränsat (3-4 olika tränare). Jag kan ju haft oturen att se riktigt dålig tömkörning men jag tror inte det. Känslan jag fick när jag såg den tömkörningen var ganska så bra.

Som jag skrev tidigare så brukar en bra riktlinje vara att: Kan jag tänka mig att rida min häst på detta sättet, ja då är man oftst inne på rätt spår. Kan man inte tänka sig att rida hästen på detta sättet så borde man antagligen se sig om efter en annan tränare. Detta synsättet gäller vid vilket övningstillfälle det än gäller. Vare sig det är första tillfället eller 1000:nde tillfället.

Mvh

Tora

frågan var riktad till alla som har en åsikt, och hade väl dig i baktanken även om jag inte skrev det...

grejen är den att en kund till mig är väldigt insatt i det här med akademisk ridning och har fastnat för det här med långa tyglar. hon tyckte gott jag kunde göra det med min tvååring och det funkade i grimma också tydligen...lät lite konstigt för mig men det kanske funkar...vill ju gärna lära han tygeltagen för förberedande ridning till min två åring som jag hoppas vill börja rida haha!
men hon erbjöd sig i alla fall att jag kunde få träna för henne och på henne lät det inte som att dom var tvungna att vara erfarna sen tidigare.
och rida så tror jag nog att dom gör inom akademiskt elller så det borde ju vara ok, dom verkar ju vara noga med att gå långsamt fram och så.
tror jag ska pröva i alla fall och se vad han och jag gillar det, kan ju pröva bägge delar så får man se vilket som passar oss bäst!
har en vision och dröm om att vi ska bli ena riktiga hejare på detta och kan riktigt se min lille freddie piaffera, haha, måste ju få drömma lite!!

Jag har tömkört min lilla (05:a) i snart ett år med bara sidepull. Det är först den sista månaden jag har introducerat tränset.

Däremot så skall man vara lite försiktig om man är ute i skogen och tömkör med bara grimma. Det kan vara svårt att stanna/vända hästen om den tex blir rädd för något. De har en tendens att bli lite väl starka om de är av en annan åsikt än en själv när de bara har grimma på sig.

Mvh

Tora

hmm, svårt det här. jag har aldrig sett någon akademisk ridning, men ska väl vara med som åskådare snart...
men det låter ändå som ett ganska bra alternativ att pröva på, tror man känner det när man håller på. kommer nog att pröva olika metoder för att plocka det jag känner passar bäst. du har ju lovat att hjälpa mig med....svårt bara att veta var man ska börja.

nu är ju inte han van vid träns och sånt, kan jag åka iväg och börja träna för henne i grimma då menar du. eller är det nåt jag bör träna på innan??

det var nog mig du tipsade om dressyr tränare....

Nu kan jag inte svara för all akademisk tömkörning utan bara för den jag har sett. Det är inte så att jag har sett ett enormt utbud utav akademisk tömkörning utan det är snarare ganska så begränsat (3-4 olika tränare). Jag kan ju haft oturen att se riktigt dålig tömkörning men jag tror inte det. Känslan jag fick när jag såg den tömkörningen var ganska så bra.

hur menar du nu? har du sett dålig tömkörning inom akademiskt eller vanlig? håller du på med akademiskt?

Nej den tömkörningen jag har sett på "akademiskt" sätt har varit helt okej. Jag personligen tycker det är bättre att tömköra på ett lite lugnare sätt och inte kräva så mycket av hästen på en gång. Man glömmer lätt att för många hästar så är tömkörning i princip lika nytt som indridning. Det tar ett tag för hästen att lära sig alla signalerna. Det är inte bara att jaga på hästen i trav och galopp och kalla det för tömkörning.

Nej jag håller inte på med akademisk ridning. Däremot så gillar jag den långsama inställningen till hästens utbildning. Jag arbetar dock hästen ganska så omgående i både trav och galopp, bara grund lydnaden finns där.

Mvh

Tora

hmm, svårt det här. jag har aldrig sett någon akademisk ridning, men ska väl vara med som åskådare snart...
men det låter ändå som ett ganska bra alternativ att pröva på, tror man känner det när man håller på. kommer nog att pröva olika metoder för att plocka det jag känner passar bäst. du har ju lovat att hjälpa mig med....svårt bara att veta var man ska börja.

nu är ju inte han van vid träns och sånt, kan jag åka iväg och börja träna för henne i grimma då menar du. eller är det nåt jag bör träna på innan??

Nej du är ju där för att lära dig att tömköra. Allt som hästen behöver kunna lär man den under tiden man tömkör. Det bästa är om den som tömkör en unghäst är i alla fall lite erfaren när det kommer till tömkörning. Det är svårt att lära sig för hästen och ryttaren om båda är lika gröna. Precis som med ridning. Det är mycket bättre om man har en läromästare om man inte är så duktig.

Mvh

Tora

nu är ju jag också helt grön på tömkörning, men det borde väl funka om jag har en som visar mej hoppas jag. då ska jag nog boka upp henne snarast möjligt för jag vill inte börja göra nåt hemma som blir fel.
sen är jag fortfarande väldigt intresserad av att komma till dig också, du verkar väldigt haj på detta!!
mvh linda

tror nästan jag ska försöka ta med min gamle häst med...fast han gillar inte tömmar som hänger överallt....borde inte långa tyglar vara utmärkt för han som är lite bakrädd, där man som sagt går långsamt till väga och inte verkar tömköra bakifrån?

lär dom sig tygeltag och sånt via grimma också...eller när lägger man till det. kan ju inte be min lille son rida i grimma:rofl:

nu är ju jag också helt grön på tömkörning, men det borde väl funka om jag har en som visar mej hoppas jag. då ska jag nog boka upp henne snarast möjligt för jag vill inte börja göra nåt hemma som blir fel.
sen är jag fortfarande väldigt intresserad av att komma till dig också, du verkar väldigt haj på detta!!
mvh linda

Du är även välkommen utan häst bara för att titta. Du kan ju få se när jag tömkör mina och även prova tömköra den äldre hästen om du vill.

Mvh

Tora

Du kan lära hästen allt i grimma. Det fungerar ju på samma sätt oavsett om man har bett eller grimma. Däremot kan det ju vara en säkerhets fråga. Det är ju lättare att tex styra eller att dra upp hästens huvud om den har ett träns på sig än om den bara har en grimma.

Men som sagt min är född 05 och tömkörd i ca 1,5 år och det är först nu de sista månaderna som jag även har börjat använda träns.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar