tömkörning

horselover77

Trådstartare
Vill ha tips hur man lär en unghäst tömkörning. Någon går ju bakom den och en annan leder den men hur får man den att förstå höger, vänster, start och stopp, alltså vad tömmarna betyder?
 
Sv: tömkörning

Lättast är att berömma hästen. Både med röst och eftergift, när den gör rätt. Första gången kan ju personen som går med hästen hjälpa till genom att göra halt och styra hästen åt det håll tömmen vill, förutsatt att hästen uppför sig bra i grimskaft. Efter ett par gånger har de förstått vad de olika hjälperna betyder, och framförallt, tycker att det är skoj att få beröm!
 
Sv: tömkörning

Om man har ngn som leder ska den inte prata med hästen o bara hjälpa till när den inte förstår.

Sen är styrfart A o 0. tömmarna ska sitta lågt så du i första han styr den bakifrån- som en vändande ytterskänkel.
 
Sv: tömkörning

Jag började med min att först i boxen bara lirka lite lätt ledande höger och vänster och berömma med både röst eftergift och att klia på favoritstället så fort hon följde med lätt med huvudet.

Om den inte förstår så ta inte mer i tygeln utan bara vänta och fortsätt med samma lirkande. De brukar prova sig fram lite, stå och tänka och sen prova lite mer när de klurar ut hur de ska göra.

Sen när ni tömkör så kan man koppla ihop tömmarna med både grimma under tränset och bettring så inverkar tömmen väldigt lite i bettet och mest i grimman som hästen är van vid. (förutsatt att grimmans sidoringar sitter i lagom höjd) I början så går medhjälparen med en longerlina fäst i grimmans undre ring, och gå brevid hästen. Successivt så försöker medhjälparen dra sig bakåt tills han/hon går brevid den som håller i tömmarna, men medhjälparen ska hela tiden vara beredd att gå fram och stötta hästen när det behövs.

Innan ni börjar så är det bra att hästen har lärt sig att förstå framåtdrivande hjälp från spöt och att den kan gå fram och stanna på röstkommando. Och så är det bra om man vänjer den vid tömmarna över hela kroppen. Daska dem lätt längs med hästens sidor, ben, bak. De ska kunna dras lätt under svansen (vissa blir tokigt rädda om de råkar vifta till med svansen och få den över tömmen) och mellan och runt benen. Skulle något hända så har man mycket hjälp av att hästen inte får panik om den råkar få något mellan benen.

Jag tycker det var lättast när jag longerade lite först - max 10 min i skritt och trav med mkt övergångar för att den ska slappna av och lyssna på kommando. Sen tömkörde jag i 5 min de första gångerna.
 
Sv: tömkörning

Min häst ville gärna snurra runt och komma med huvudet mot mig. Hade hare i början, alltså någon som gick bredvid, då gick det bra, så länge hon fick följa den personen. Sen när haren försvann blev det maskigt. Jag tömkörde i bettlöst först, höll bara emot i lugn och ro tills hon slutade sen smackade jag försiktigt. Sen kom det automatiskt efter ett tag, om än att hon förtfarande var lite vinglig och maskig med det är dom ju i början :)

Det kan vara bra att ha en lång raksträcka som dom är van att gå, för först ska dom lära sig gå framåt utan ledare tycker jag. :) Styrningen hade jg börjat med innan jag lagt på tömkörningssakerna, jag hade stått vid manken och tränat tryck och berömt då häst böjer och vänder åt rätt håll, sen börjat styra bakifrån/från sidan, då dom lätt trasslar in sig när dom börjar snurra och ha sig så tränade även jag att ha repen runt rumpan, över bakbenen osv innan.
 
Sv: tömkörning

Det är ju huvudsakligen förarens position (alltså den som går bakom hästen) som ska styra hästen. Inte tömmarna. Tömmarna ska användas för stopp, och möjligen ställning/böjning.
När du rider styr du väl inte heller huvudsakligen genom att dra i tyglarna?

Jag tycker det är lättast att lära hästen att ge efter för tygel, vilket jag dock håller med om att den ska kunna, genom att stå nära halsen och lägga ett tryck på ena tygeln och låta hästen ge sig själv eftergift när den följer tygeltaget. Dra i vänster tygel (utåt på en häst som inte fattar: inte bakåt för då fattar den garanterat ingenting) och hästen ska böja huvudet/halsen åt vänster.

Hur många av er andra styr hästen genom att dra i tömmen när ni tömkör??
 
Sv: tömkörning

Jag tror att jag missuppfattar dig här nu.


man vill inte att hästen ska böja sin hals vilket gör att bogen går åt det motsatta eller rakt fram.

den ska lära sig att det lilla trycket i mungipan betyder sväng o vändande hjälpen är tömmen på motsatta låret. Proffs brukar ha pisken på den sidan högt- bara så hästen ser det.
 
Sv: tömkörning

Jag tror att jag missuppfattar dig här nu.


man vill inte att hästen ska böja sin hals vilket gör att bogen går åt det motsatta eller rakt fram.

den ska lära sig att det lilla trycket i mungipan betyder sväng o vändande hjälpen är tömmen på motsatta låret. Proffs brukar ha pisken på den sidan högt- bara så hästen ser det.

Ja.
Jag var otydlig - eller började svamla runt:o.

En häst som tömkörs, styr inte jag genom att dra i tömmarna. Styrningen handlar om min position och därpå följande ändringar i tömmarna. Ska jag svänga hästen till vänster, ser jag till att kliva förbi högersidan av baken (om det nu blev begripligt).

Vad jag tänkte på med att hästen ska ge efter för tygel handlar mer om att den ska följa tygeltaget och ge sig själv eftergift; för mig är det lättast att lära in i en böjande rörelse än att den ska förstå tygeltag bakåt som en bön om eftergift och att sänka huvudet. När hästen förstår konceptet "ge efter för en tygel" går det ganska lätt att lära den konceptet "ge efter för två tyglar genom att sänka huvudet".

Men som jag skrev i ett ögonblick av klarhet:D så handlar styrningen för mig inte om att dra i tömmarna (eller tyglarna när jag sitter på) utan styrningen handlar om min kroppsposition relativt hästen.
 
Sv: tömkörning

Jag börjar alltid tömköra mina hästar själv. Jag börjar med att leda dem på promenader med en "töm" (grimskaft) och lär dem att stanna vid komando sen lär jag dem även att gå undan för tryck så de blir styrbara. Från början går jag ganska nära huvudet men ju mer trygga de blir ju längre bak går jag. När jag kan gå vid rumpan med en töm så börjar jag använda två tömmar istället och gör sk. longreining. När det funkar bra så går jag längre och längre bak och sätter tillslut på tömkörningsgjord. Detta sättet gör att hästen får mer och mer självförtroende att gå först fram i skogen och underlättar massor för ridningen/körningen sen.
 
Sv: tömkörning

Ja kroppen är ju det huvudsakliga, men sen ska ju en häst förstå vad tömmarna betyder för att du ska kunna förstärka om så behövs :)

När jag lörde min häst genom att stå vid bogen så tyckte jag att det var bra att hon böjde halsen åt det hållet jag drog, det var en eftergift, och när du sen ber hästen att gå framåt kommer den garanterat gå dit huvudet pekar. Det är ju bara grjen att förstå att nuuu sväänger vi, det är ju lite traktorkörning första gångerna :)
 
Sv: tömkörning

tömkörde in min shettis själv. Började promenera och använde mina framtida kommandon på honom. Stanna och gå framför allt.

När jag sen ställde mig bakom så hade vi ett 15 min pass då han snurrade men bara man är snabb och inte ger upp så löser det sig. Nästkommande pass snurrade han kanske 1-2 ggr men han vann aldrig. När han väl fattade att han skulle gå fram när jag smackade och stanna när jag sa ptroo så började vi arbeta aktivt med serpentiner runt träden för att han skulle förstå tömtagen.

Ett tips innan du sätter igång med tömkörningen:
Fundera ut kommandona innan. Skritt, trav, galopp, sakta av och HALT (då hästen iprincip ska nita, det är en säkerhetsgrej om något händer. Så du inte har samma på avsaktning och halt. Jag visslar när han ska stanna) sen överkursgrejer kan ju vara rygga till exempel.

Om hästen ska gå som ridhäst sen kan du med fördel köpa hem ett par skolkörningsstroppar (så du kan ta ledande tygeltag).
 
Sv: tömkörning

Nej då. Du svamlade inte alls - du har absolut rätt. :bow:

Det är precis detsamma som i ridningen. Man "för" och ger efter.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp