Sv: tömkörning
Jag började med min att först i boxen bara lirka lite lätt ledande höger och vänster och berömma med både röst eftergift och att klia på favoritstället så fort hon följde med lätt med huvudet.
Om den inte förstår så ta inte mer i tygeln utan bara vänta och fortsätt med samma lirkande. De brukar prova sig fram lite, stå och tänka och sen prova lite mer när de klurar ut hur de ska göra.
Sen när ni tömkör så kan man koppla ihop tömmarna med både grimma under tränset och bettring så inverkar tömmen väldigt lite i bettet och mest i grimman som hästen är van vid. (förutsatt att grimmans sidoringar sitter i lagom höjd) I början så går medhjälparen med en longerlina fäst i grimmans undre ring, och gå brevid hästen. Successivt så försöker medhjälparen dra sig bakåt tills han/hon går brevid den som håller i tömmarna, men medhjälparen ska hela tiden vara beredd att gå fram och stötta hästen när det behövs.
Innan ni börjar så är det bra att hästen har lärt sig att förstå framåtdrivande hjälp från spöt och att den kan gå fram och stanna på röstkommando. Och så är det bra om man vänjer den vid tömmarna över hela kroppen. Daska dem lätt längs med hästens sidor, ben, bak. De ska kunna dras lätt under svansen (vissa blir tokigt rädda om de råkar vifta till med svansen och få den över tömmen) och mellan och runt benen. Skulle något hända så har man mycket hjälp av att hästen inte får panik om den råkar få något mellan benen.
Jag tycker det var lättast när jag longerade lite först - max 10 min i skritt och trav med mkt övergångar för att den ska slappna av och lyssna på kommando. Sen tömkörde jag i 5 min de första gångerna.