Tömkörning

Lunketuss

Trådstartare
Tömkör vår 7åriga fullblodsvallack 1-2/vecka, longerar ibland men oftast tömkör vi och det har funkat kanon. Han blev opererad i halsen 2 gånger förra vintern så han reds inte alls under vintern, nu i våras satte vi försiktigt igång honom, rids nu ca3-4 gånger i veckan (ibland lite mindre) och tömkörning dessemellan, har funkat kanon med allt. Nu sista gångerna vi tömkört honom i paddocken och har han på volten så funkat skritt å trav men bara vi säger gaalloopp.... hej å hå vad det bär iväg:devil: stretar å drar sen stannar han å glor på en å backar och så får man börja om.
När vi rider ut så funkar galloppen bra om han får gå först, visst kan han bli lite het ibland men lugnar snabbt ner sig, lika när han rids å gallopperar i paddocken på volt, funkar bra men tömkörning å gallopp hej å hå vad det går.
Har fått tips av en att trä yttre tömmen igenom öglan på gjorden (hur stavar man) fram till bettringen och sen tillbaks till gjorden och sätta fast, och den inre tömmen direkt genom bettringen och sen fast i öglan på gjorden för att få mer kraft att hålla honom kvar på volten så man kanske kan få han att lugna ner sig, kan det vara en bra ide´? Eller har nån annan nån ide´hur man ska bära sig åt, just eftersom allt funkat så bra och nu på senaste börjat strula.

Sv: Tömkörning

Det krävs mycket samling och en stark häst att bära galopp på en liten volt.
När det går bra när du rider, beror det på att du har en bra balance och en bra förmåga att samla hästen från ryggen.
Det man håller på utvändig tygel samlar hästen, om man drar i invändig tygel (som i longen) dras den ut av samling och då blir det omöjligt att bära galopp
Hur viktigt är det att en häst kan gallopera i longe?
Det sliter meningslöst mycket på invändig framben varje gång hästen tappar samling och hänger på linan!
Om galloppen går bra under ryttare då kan du ju rida istället.
Om du sen får riktig bra samling i trav när du tömkör kan du ju prova med ett galoppsprång.
Jag vill aldrig rekommendera att spända in huvudet på hästen.

Det är mina döttrar som rider honom (jag brukar lånar bruksnordisen av en kompis å rida med ibland) istället tömkör jag nån gång i veckan för att han ska få jobba lite och jag göra nåt med honom, döttarna hinner inte rida varje dag, galloperar aldrig mycket vid tömkörning mest trav å skritt å träna halt. Har han mest på fyrkantspåret runt lite koner, bommar och sånt men vill även ha han en stund på en volt, åt båda hållen, har han aldrig på volten länge men just för lite omväxling och det brukar ju gå bra men senaste gångerna som han drar iväg just i gallopen, longerar mer sällan just för att det sliter mer på benen än tömkörning. Han går i fin form utan inspänningar (har gjort det i alla gångarter förut), förslaget var bara att man får mer kraft att hålla emot när han drar iväg å stretar å backar därför skulle man "koppla" tömmarna så, är det nån här som har gjort så? Brukar ha han på en ganska stor volt och jag går runt, galloperar själv i takt med honom när han galloperar, måste se ganska komiskt ut och jag håller aldrig på nån längre tid på just volten. Får väl ge mig och bara skritta och trava när jag tömkör så får gallopen bli när dom rider honom.

Får väl ge mig och bara skritta och trava när jag tömkör så får gallopen bli när dom rider honom.
Det låter som ett klokt beslut.:laugh:
När det går bra när dottern rider, finns det ju ingen anledning till att du har helt onödiga konflikter med hästen.
Det verkar ju också som att du har många andra, mycket roligare övningar att göra.:bow:
Om man alltid gör det som går bra, kan man till slut massor med hästen.
Om man jämt krånglar med det som går dåligt kan man till slut ingenting.:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Det har väl funnits trådar om tömkörning förr, hoppas det är fler än jag som vill grotta ner sig i detta nu igen! Alla frågor...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
33 667
Senast: Ninnurur
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II