Tömkörning - rätt utrustning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MHelena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 6 464
Sv: Tömkörning - rätt utrustning?

Ja, det du säger är stämmer säkert, på ponnyerna jag använder den på är den perfekt som tur är :idea:.

Någon som provat Globus nya? Den med delad däcket?

Fick använda tränarens däckel på kursen ( han har med sig sina gjordar och lånar ut till kursdeltagarna:love:) och den hade båge, vet inte om det är Tärnsjös men misstänker att det var den. Fantastiskt följsam, perfekt till unghästen, och med bred gjord med dubbla, elastiska fästen. Kanonbra.
Mjuka, fina o tunga delade tömmar gjorde det hela ännu trevligare:)

Har själv en Globus och den är hyfsat rejäl, riktig däckel och många olika ringar och fästen ( kanske lite FÖR många för min smak...) men gjorden är en katastrof. Ingen elastik och alldeles för smal, ingen hit för unghästar eller känsliga hästar. Det lär ha kommit ut en ny Globus nu, med bredare gjord, dock rätt mycket dyrare.

Personligen tycker jag Globus har för låg båge, men det är förmodligen en smaksak och beroende på hur många hästar man använder den till.

Jeeves tror jag har haft Globus, Tärnsjös har inte dubbla fästen (och sedan tror jag att J tömkör för GL och han samarbetar så vitt jag vet med Globus medan AE kör Tärnsjö)

Oj ! Tack för alla svar :bow: Det råder lite delade meningar om det går bra att tömköra med H**ks gjorden eller inte.....
Det låter i alla fall som att fasta ringar är det bästa, det där med buntbanden var en fiffig idé - om den fungerar........

Såg att även b*rjes hade en billig gjord i läderkvalitét?! och med fasta ringar. Är ju inte ute efter något dyrt och skulle det vara så att det inte fungerar att tömköra, att vi inte tycker att det är kul och givande osv - då vill jag inte ha kastat en massa pengar i sjön.....Är tyvärr inte född med en guldsked i mun :mad:

Men vi ska prova i alla fall, det har jag bestämt.....men det ska vara den form där det går "runt och runt" på banan - inte i skogen för då hinner jag inte med (ponnyn kan säkerligen kvala till mästerskapet i skritt *om det fanns*)

Och nu kom en annan fråga upp..............

Vilken skillnad i arbete för häst gör tömkörning i skog vs tömkörning på banan. För och nackdelar...... nu när jag ändå har er här * he he*:banana:

Fast lädret kände SÅ mycket mjukare än min Globus:love:

Men det stämmer nog det du säger för övrigt, har för mig att han nämnde ngt om ett samarbete med Globus om den nya däckeln som kommit nu.

Ang tömkörning i skogen så har jag mest gjort det för miljöträningens skull, t ex för att träna in trafiksäkerheten hos min körponny. Man kan ju säkert jobba med lite skänkelvikningar och öppna/sluta längs skogsvägarna också men jag vill gärna ha avskildheten och lugnet som jag tycker ridhuset ger, plus att man växelvis kan gå över o jobba på volten där.

Tömkör alltid inhägnat i början.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
21 698
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 814
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka