Asa_S
Trådstartare
Har funderat över detta ett flertal gånger. Jag har två shetlandsponnyer som rids av barn. Jag tömkör dem minst en gång i veckan, ibland mer. Flera gånger har jag upplevt att det blir svårare för barnen att rida dem när jag tömkör dem. Ju mer "finlir" jag är inne på desto mer upplever jag detta. Att checka av lydnad och lära dem sidvärtsrörelser i skritt samt jobba med halvhalter och raka/böjda spår på ett väldigt basic sätt verkar bara var av godo, men när jag kommer förbi det som jag bara betraktar som uppvärmning är det som att ponnyerna dels förväntar sig mer av sina ryttare och då missförstår mer men även drar väldigt snabba slutsatser om skillnaden i kompetens mellan mig och barnen. Jag funderar nu på om det helt enkelt vore bäst att bara hålla mig till "basics".
Är det någon annan som utbildar ponnyer på töm härinne? Hur gör ni? Känns som att vore det en storlek jag sjäv också kan rida hade det varit helt OK, men dessa är ju för små för mig att jobba från ryggen...
Är det någon annan som utbildar ponnyer på töm härinne? Hur gör ni? Känns som att vore det en storlek jag sjäv också kan rida hade det varit helt OK, men dessa är ju för små för mig att jobba från ryggen...