Tömkörning kontraproduktivt med barnponnyer?

Asa_S

Trådstartare
Har funderat över detta ett flertal gånger. Jag har två shetlandsponnyer som rids av barn. Jag tömkör dem minst en gång i veckan, ibland mer. Flera gånger har jag upplevt att det blir svårare för barnen att rida dem när jag tömkör dem. Ju mer "finlir" jag är inne på desto mer upplever jag detta. Att checka av lydnad och lära dem sidvärtsrörelser i skritt samt jobba med halvhalter och raka/böjda spår på ett väldigt basic sätt verkar bara var av godo, men när jag kommer förbi det som jag bara betraktar som uppvärmning är det som att ponnyerna dels förväntar sig mer av sina ryttare och då missförstår mer men även drar väldigt snabba slutsatser om skillnaden i kompetens mellan mig och barnen. Jag funderar nu på om det helt enkelt vore bäst att bara hålla mig till "basics".

Är det någon annan som utbildar ponnyer på töm härinne? Hur gör ni? Känns som att vore det en storlek jag sjäv också kan rida hade det varit helt OK, men dessa är ju för små för mig att jobba från ryggen...

Sv: Tömkörning kontraproduktivt med barnponnyer?

Jag har upplevt det problemet på yngre hästar men allt eftersom de blivit äldre och mer erfarna har de oftast lärt sig sålla och anpassa sig mellan rutinerade ryttare, nybörjareryttare och jobb på töm.

Men alla små ponnyer är nog dessvärre inte menade som nybörjarbarnponnyer heller. En del förblir alltid snabba i reflexer, heta och känsliga. Det är inte lätt att hitta ryttare åt dem (inte när de är b-ponnyer heller).

Sv: Tömkörning kontraproduktivt med barnponnyer?

Glömde skriva att ett tips är att hjälpa ponnyerna genom att göra skillnaden större mellan ridning och tömkörning. Göra barnens hjälpgivning annorlunda och lite "trubbigare" helt enkelt.

Vi lät exempelvis ofta orutinerade barn rida känsligare ponnyer bettlöst (t ex via en remontgrimma med islandstyglar fasthakade i) eller så kan du låta de rida med en annan typ av bett än det du finlirar på (t ex ett oledat svängt om du tömkör på tredelat).

Många hästar lär sig separera olika stilar via utrustningen, jag har flera bekanta vars hästar "vet" skillnaden på western vs. engelsk utrustning t ex.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 500
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 757
Senast: Efwa
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 391
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 463
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna