Tömkörning för nybörjare!

Sv: Tömkörning för nybörjare!

Min snälla mamma ställde upp i början, hon gick med hästen där fram och jag gick bakom, jag var den som styrde och gav kommandon, mamma var bara "ett stöd". Tillslut så gick min mamma därifrån, det var lite vingligt i början och hon gick gärna efter någon. Jag hade sträckta tömmar och stod i lugn och ro och höll emot och direkt hon gjorde rätt kom eftergiften. I början stod jag helt bakom henne med linorna på vardera sida för att lättare hålla emot och ha hästen "innanför linorna som stöd" , nu går jag nästan alltid på¨sidan, med omväxling. Men tror det hade blivit svårare för henne i början om jag stått på sidan då. Dom brukar ju fatta rätt fort. Du kan ju utnyttja viljan att gå till stallet om du har en sådan häst. Men jag gick bara längs travbanan och raka spår i början. Tog ett bra tag innan vi började jobba på banan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 961
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp