Tömköra -06:a?

Eastwick

Trådstartare
Kan man börja tömköra en 8 månaders? Vi försöker gå korta promenader en-två dagar i veckan men jag tycker det är jobbigt att gå och leda, det blir skevt, samt att jag tycker att det är säkrare att gå bakom om något skulle hända. Han behöver denna motion på hårdare underlag då det är så mjukt och svampigt i hagen.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Ingen som har någon åsikt? Tror det får bli lite förberedande då så jag slipper fler lårkakor... hehe... Nästan hemma och pållen har varit sååå duktig och gått så snällt sista 5-10 min. att matte helt glömmer att vara på sin vakt. :angel: Hoppar över en ojämnhet i marken och skickar en riktig brall efteråt som gudskelov träffade mitt på låret men ajj vad det sved! Man skall aldrig slappna av... :devil:
 
Sv: Tömköra -06:a?

Jag brukar inte göra så mycket med dem förens de är två år. Skaffa kul kompisar och bättre underlag att släppa den på i hage i stället.
Låt den vara liten, du hinner!
 
Sv: Tömköra -06:a?

Underlaget kan jag inte göra något åt, kul kompis har han. Det hjälper dock inte upp hans trånga hovar.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Jag brukar tömköra dom vid 1½ års ålder. Det gör ju dom som kör in travare också. :idea:
 
Sv: Tömköra -06:a?

Jag tror att den är för ung än....lär den att bli ledd i stället det har du igen sen i hanteringen.Tänk på at tdet är en bebis du har.... som någon skrev...du hinner.
 
Sv: Tömköra -06:a?

jag har tagit med min 06.a då jag ridit stoet... så har han fått springa bredvid o lattjat.
Har bara ridit på täckter iofs så han har kunnat stanna o vila när han vill.
 
Sv: Tömköra -06:a?

jag har också en 06:a och det bästa verkar att vara att bara låta honom vara bebis. Att satsa på att bygga en relation istället och sätta gränser och göra all den vardagliga hanteringen. Det var när jag började gå ut och gå med honom osv som det kom lite problem, så nu har jag gått tillbaka och försöker bara låta honom vara bebis och det känns mycket säkrare, vi förstår varandra mycket bättre nu. Man kan nog inte begära så mycket. Just nu testar jag att ha olika saker på hans rygg som täcken, tömkörningsgjorden, stå med ena armen över ryggen och ner längs andra sidan, det borde ju underlätta sen när han skall ridas in, då är han inte skygg för att ha saker på ryggen.

Jag skulle vänta med tömkörningen, jag tror inte jag skall tömköra den här herren förrän tidigast nästa sommar, alltså år 2008. Finns så mycket man kan göra innan och man har tid. Bara umgås.
 
Sv: Tömköra -06:a?

om du menar att tömköra med att bara gå bakom å styra så varför inte? det är ju inte mer ansträngande för hästen fysiskt än att bli ledd.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Ja, det var mest kravlöst i promenadsyfte jag menade, bara traska med de andra på skrittur så han får trampa lite fast mark också och inte bara mjukt gärde. Jag tror nämligen det är bra för hovar och ben att gå på olika underlag, framförallt under unghäståren.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Om du tycker det känns säkert att tömköra nu för att vill ha den på annat underlag, och tycker det är besvärligt att gå, så tar den säkert ingen skada av det, tänk bara på att om den brallar då så får den ju kanske in linorna mellan benen så var försiktig..
 
Sv: Tömköra -06:a?

om du menar att tömköra med att bara gå bakom å styra så varför inte? det är ju inte mer ansträngande för hästen fysiskt än att bli ledd.
Nej men det blir lätt så att hästen kan få för sig att ta över bara för att den går framför, det har jag råkat ut för med min welsh mountain nu så vi har börjat om med vissa saker. Sen är det betydligt lättare för hästen att bralla iväg då DEN har det stora ansvaret då den går längst fram så den lär reagera på fler "läskiga" saker än om den skulle bli ledd för då följer den bara ledaren och läser av den, iallafall så jag ser på saken. Men som sagt - bara min åsikt.
Och som sagt det där med linorna, det kan sluta olyckligt... Men men, vet man vad man håller på med :angel:
 
Sv: Tömköra -06:a?

inte alla körs in som 1-åringar.
De flesta föds på våren och körs in efter sommarbetet, alltså när de är 1½ år.
Premieloppen har inga större krav än att de skall kunna trava runt banan med sällskap och på en rätt snäll idealtid.

Vi har en 06:a född 1 mitten på juni (rätt sent alltså), han ska vi börja tömköra efter betet, satsar på premie i slutet på sommaren 08, om allt funkar som det ska, annars brukar vi mest ha kval som 3-åring i första rummet, premieloppet är mest en bonus.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Jag tycker väl personligen att leda är ett av de första momenten man lär en unghäst.....kan den inte bli ledd så tycker jag inte att man ska fortsätta...det är ju en viktig grund för hästen att kunna...både ur hanterings synpunkt och säkehets synpunkt.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Det vet jag väl, tog bara upp som exempel när det gäller att tömköra tidigt. vår unghäst (travare) blev inte inkörd förrän han var 2år för han var så sen i utvecklingen. men vi tömkörde å longerade med sele på för att vänja honom vid knappt 1års ålder.

alla hantering handlar för mig om hur hästen är redo för saker å ting fysiskt å mentalt, vissa börjar rida in sina hästar (halvblod) när de e 2.5 år, å då pratar jag inte om att de ska gå på tygeln utan vänjas vid ryttare å andra får vänta längre.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Det är inte alls att han är oledbar, tvärt om han är mycket trevlig att hantera, men, jag har varit med om några otäcka saker just vid ledning. Snälla, hanterbara hästar som blivit skrämda och det går inte alltid att förutse och när du leder en häst befinner du dig i en ganska utsatt position. Just unghästar är ju även ganska oberäkneliga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 156
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp