Töltsätta

F

faxa

Behöver fräscha upp mitt minne. Var ett tag sen jag red in en isis och skulle behöva fräscha upp mitt minne över vad man bör tänka på när man töltsätter 4 gångare, alltså dom första stapplande stegen sas. Allt förarbete ska göras med skritt trav galopp, stärka upp musklerna, men sen, minns inte riktigt vad och när/hur man bör tänka på, leta efter för att söka dom första stegen i tölt.. Någon som har bra tips?

Sv: Töltsätta

Dom där första stapplande stegen görs från skritt.
Jag har varit med vid töltsättingen av en KLOCKREN 4g, 10år gammal (inriden vid 9års ålder) och med tre mycket starka grundgångarter (red massa dressyr på henne under hennes inridning/utbildning)

Träna massa halvhalter m.m. så att hästen förstår det, gör sen halvhalterna så att hästen börjar gå mot samling.
Driv sakta på hästen så att den ökar tempot men utan att falla ner i trav och när hästen gjort detta 2-3steg så ner till skritt igen och sträck ut.

Det viktigaste för mig är att man ger hästen den tid som den behöver, inte tvinga hästen att ta för många steg i början och se till så att man inte anstränger hästen för mycket - då tror jag att chansen till överspänd och stressad häst är stor.

Jag hade tur när jag köpte min nu 4åriga kille, han töltsatte sig själv :D

tack för tipset! Ja, den här damen har inte visat ett ända steg i tölt, :rofl: så den bonusen lär ju inte jag få iaf, att hon töltsätter sig själv.. Men hon har lätt för att sätta under sig redan nu har ett gott övertramp, ca 1.40 hög med kort rygg..
En fråga till.. "förr" brydde man sig inte när man töltsatte om dom gick högt med huvudet i början, är det någon skillnad nu, ska man lägga vikt vid hur hon bär sitt huvuvd redan i början, eller ska man lägga vikt vid att hon kommer under sig bak och ändå svarar på halvhalter/halter (men med något högt huvud/nosrygg) Blev frågan krånglig nu:crazy: så att arbetet med att länga och sänka fram kommer senare??

tack för tipset! Ja, den här damen har inte visat ett ända steg i tölt, :rofl: så den bonusen lär ju inte jag få iaf, att hon töltsätter sig själv.. Men hon har lätt för att sätta under sig redan nu har ett gott övertramp, ca 1.40 hög med kort rygg..
En fråga till.. "förr" brydde man sig inte när man töltsatte om dom gick högt med huvudet i början, är det någon skillnad nu, ska man lägga vikt vid hur hon bär sitt huvuvd redan i början, eller ska man lägga vikt vid att hon kommer under sig bak och ändå svarar på halvhalter/halter (men med något högt huvud/nosrygg) Blev frågan krånglig nu:crazy: så att arbetet med att länga och sänka fram kommer senare??
Hästen som jag var med vid töltsättning av så fick hon ha sitt huvud vart hon ville.
Tror att det blir för svårt för dom att faktiskt behålla "formen" när dom ska ta sina första steg i tölt, jag tycker iaf att formen i tölten kan vänta tills hästen är helt säker på skillnaden mellan tölt och trav :)

Min lilla är femgångare med ganska starka femgångsgener så det var ju skönt med en kille som fixade det svåraste själv :D

Hej, hoppas att det inte gör något att jag hoppar in i den här tråden...Hur gör man om man har en häst som passar då? Han är ganska oriden i sitt liv trotts att han är 10. Behöver mer muskler både här och där så vi tar det lugnt. Han lyssnar bra på alla hjälper men är väldigt osäker. Travar gör han absolut inte med ryttare på ryggen. Han visar små tendenser till tölt.

Rid honom mycket i skritt och mjukgör massa massa massa.
Öppna, sluta, skänkelvikningar - få hästen lös och medgörlig i hela kroppen.

Travar han när man longerar ? Börja isf att bara träna traven där.
Lägg ut bommar om det finns att tillgå och låt hästen hitta traven över bommarna ..

Jobba lugnt och försiktigt med hästen eftersom han är osäker,men var konsekvent.
När du ska försöka tölta, gå in på små volter.
Håll hästen på liten liten liten volt hela tiden, men variera med att flytta ut den och in den på större och mindre voltspår så att han inte får gå rak i kroppen - om hästen får gå rak så spänner den sig oftast i den positionen och det är då passen kommer.
När du gör den här övningen är det viktigt att du rider SAKTA!
Det ska nästan vara skritt, så långsamt ska det gå ..

red en liknande häst förut, han kunde inte tölta ett tag var bara grisepass. Jobbade honom såhär i drygt 3-4v och sen så lossnade tölten.
När han töltar rent på volterna kan du börja rida på 4kantsspåret.
Viktigt är då att fortsätta ha samma låga tempo och sen så kan det underlätta mycket om du rider i en öppna, eftersom hästen då inte blir helt rak .
Så fort han spänner sig och går mot pass igen så är det bara börja om - in på liten volt, flytta in och ut och sen när han töltar igen så ut på spåret.

Nu är jag inte direkt världsbäst på att skriva det som jag vill ha sagt, men det är bara fråga om det är något du inte förstår eller något du vill fråga om :)

har inte läst igeonom hela tråden men, men..
Jag håller på att töltsätta min 4-åring som har väldigt starka grundgångarter och svårt för tölt. Jag började med att samla henne, driva fram och ta upp i handen så hon trampade under sej massor, och när hon samlade sej bra red jag fram henne i något steg i tölt och blev det bra då så tog jag ner till skritt, å så höll vi på. Nu kan hon tölta ca 5-10 steg ;) Utan att börja trava.

Behöver fräscha upp mitt minne. Var ett tag sen jag red in en isis och skulle behöva fräscha upp mitt minne över vad man bör tänka på när man töltsätter 4 gångare, alltså dom första stapplande stegen sas. Allt förarbete ska göras med skritt trav galopp, stärka upp musklerna, men sen, minns inte riktigt vad och när/hur man bör tänka på, leta efter för att söka dom första stegen i tölt.. Någon som har bra tips?

Jag tror att samling är det viktigaste för fyrgångaren som inte töltar av sig själv. Både du och hästen måste ha koll på var den sätter sina bakben så att kraften kommer bakifrån på rätt sätt. Vad du än gör så dra inte upp huvudet och bli hård i handen så att hästen "stresstöltar". Tänk inte så mycket på var den har huvudet alls, se bara till att alltid ha mjuk kontakt och eftergift. Rid tölten med utgångspunkt i bakdelen så ska du se att formen och huvudhållningen kommer på plats allteftersom hästen blir starkare och säkrare!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?