Töltande travare??

skuggi

Trådstartare
Hur många finns det egentligen i landet? Stam? Hur gjorde ni när ni lärde dem att tölta? Kan även kallblodstravare lära sig? Det var någon som sa något om det...

Sv: Töltande travare??

Vad jag förstår så kan inte travare gå ren tölt utan de utför en form av oren tölt som kallas "grisetölt". Detta kan egentligen alla men inte alla gör det. Det är för övrigt något som man inte vill ha då "gångarten" inte är bra.

Om jag har förstått det rätt. Jag har aldrig haft intresset att fördjupa mig mer i det.

Jag har sett tävlingstravare tölta helt rent, inte med några större lyft, men det var i alla fall fyrtaktigt.
Sedan har jag sett såna som grisepassar också. Det är den gångarten som inte är önskvärd.
Så de kan nog gå i både tölt och grisepass. (Tölta kunde ju de flesta hästraser förr i världen, men det avlades bort...)

mitt sto gick alltid i grisepass (oren tölt) förr i tiden när hon blev stressad men jag har lyckats få bort det.
passade gjorde hon också, det var obekvämt.

Ja, i USA tävlar man väl mycket pass i stället för trav!

Men grisepass är ju inte tölt alls utan "pass utan sväv" lite förenklat! Och så oftast långsammare förstås. Tölt som inte är helt ren, är passtaktig (eller travtaktig) tölt. Ren grisepass är tvåtaktig och - usch - inget vidare trevlig och inte så bra för hästen heller!
Kanske finns olika åsikter om detta, men det är vad jag alltid trott mig veta i alla fall!

Travare i tölt:

IDGM_2001_12.gif

P7113529.jpg

traber2.jpg

Jämför med en islänning i tölt:
Freyja-Amble-Gisladottir-Sa.jpg

Ser då ut som om travare kan tölta alldeles utmärkt med lite träning.

Jaha? då har jag fattat det fel.
hon gick inte i grisepass då, hon töltade för det var bekvämt, man "flöt" men hon töltade med sänkt rygg, och på fel sätt. jag är inte intresserad av att träna upp hennes tölt heller, är glad att jag har "fått bort" den.

det ser läckert ut med en töltande travare :D

Nä, det är ju aldrig bra när de töltar "på fel sätt" och spänner sig. Har suttit på flera hästar som har töltat med sänkt rygg och näsan i vädret (ofta har de varit travtaktiga) och det är inget vidare roligt!
Hade jag själv haft en "vanlig" häst som visade tölt så hade jag tyckt det var skitskoj och tagit hjälp av en tränare för att se om man kunde träna hästen att tölta avslappnat och få en fjärde gångart! Men jag förstår att alla inte tycker likadant. Har man köpt en tregångare så vill man ju inte ha tölt, helt enkelt!

Sweet: Vad roligt med bilderna på töltande travare! Bara sett Am. saddlebreed, Tennessee Walking horse mfl i tölt innan! Hade varit roligt att prova tölt på en stor häst nån gång, måste vara en intressant upplevelse!

Min kille kan ren tölt naturligt men ingen har någonsin tränat det med honom....

Var det inte ett repotage i någon hästtidning förra året om några som satsade på travare som gångartshästar??

Jo.. det var nog något reportage om det.. känns igen..
Men är det ingen här som tränat fram det med flit då? Jag har hört att just amerikanska varmblod skulle ha det mer i blodet... Skulle vara kul att se om det börjar sprida sig bland "stora" hästar, det ÄR ju så ballt på de små :love:

*Sweet* Härliga bilder!

Skuggi då! :D Du får komma och tölta på min travare :banana: Du har ju redan "ridit" honom en gång :) Amerikansk stam och töltar mer än gärna :angel: *matte svär lite över sin underbara häst med två gångarter för mycket* Är du riktigt skicklig kan du få fram en äkta pass också (ingen grisepass än så länge som tur är). Så ta med dig din bomlösa och låna häst och rundbana nu :D

Tyvär inga bilder och hästen är hädangången.
Min "fransyska" hade dock tölt i sig.

joneya skrev:
Skuggi då! :D Du får komma och tölta på min travare :banana: Du har ju redan "ridit" honom en gång :) Amerikansk stam och töltar mer än gärna :angel: *matte svär lite över sin underbara häst med två gångarter för mycket* Är du riktigt skicklig kan du få fram en äkta pass också (ingen grisepass än så länge som tur är). Så ta med dig din bomlösa och låna häst och rundbana nu :D

Nämen nu!!! :eek:
Säger du det NU?? En bra ide hade varit att berätta det på en gång! :D :idea:
Hihi!! Oh, va ballt det vore! Ska bara skaka ihop lite tid också, så kommer jag! :banana:

Jag har träffat flera töltande travare, både varmblod och kallblod.

Jag har även blivit slagen av en shetlandsponny i en töltklass, där jag red en islandshäst med fem fina gångarter...
:o :o :o

Vad jag vet så kan alla raser ursprungligen tölta, men det har avlats bort hos de flesta. Men det finns vissa exemplar som fortfarande har den kvar (även sådana raser som normalt inte anses ska ha tölt och pass mfl gångarter)

Har däremot aldrig träffat ngn trafare som töltat men däremot ridit en Welsh cob som hade en jättebekväm och fin tölt utan att tränats till den :)

Lånar knapp...

Det finns även exemplar av frieser, PRE, lusitano och araber som töltar. Det är inte ovanligt att andra raser än "gångartsraser" har tölt i sig men oftast avlas/tränas det bort då man vill ha rena grundgångarter på dessa hästar dvs skritt, trav och galopp.

Frieser tölt:
arco1.jpg

Lusitano tölt:
lusitano.jpg

Arab tölt:
arabier.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Roheryn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
584
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar