Töltande travare??

Sv: Töltande travare??

nej och eftersom hon endast tog till tölten när hon var stressad så.. lika bra att vara av med den. :)

Jag har haft ett sto e Zoot Suit som hade ren tölt i kort tempo men jag tränade aldrig fram tölten ordentligt.
Och ett sto e Fairland som hade passtölt när hon var spänd.

Har också haft en Zoot Suit avkomma som töltade.

Heh, så vill man ha en töltande travare ska man leta Zoot Suit i stammen? ;)

En tjej i stallet berättade för mig här om dagen att hennes nordsvenska travare töltade :)

Har en kallblodstravare med väldigt regelbunden tölt, tyvärr i ställlet för trav. Om hon sänker huvudet nog långt, kan hon trava, men det känns som om det är väldigt jobbigt för henne att jobba igenom hela kroppen och då tar hon till tölten istället. Hon får gärna ha kvar tölten "om hon vill" men jag vill kunna bestämma när, och så ska det inte vara med svankrygg!

Så vackert töltade mitt sto e. Michigan rebella! :love:

skuggi skrev:
Hur många finns det egentligen i landet? Stam? Hur gjorde ni när ni lärde dem att tölta? Kan även kallblodstravare lära sig? Det var någon som sa något om det...

Min travare töltar. Han är flottast när han hittar upp lite tempo i tölten men den är inte särskilt tränad heller men visst håller jag liv i den - så länge han skiljer på tölt och trav... Han har även visat några steg pass men det är ytterst sällan och bara när han är mkt stressad, den vill jag inte heller ha!
Förresten, han är efter Vip Tilly - Elesnar - Speedy Spin - Shatter Way. Franskt och amerikanskt blod, men jag tycker att han ser mer fransk ut.

Det var hästfynd som hade reportage om töltande travare...

Min nordis töltar också, när hon inte får trava (liiite hetsig) och det är jätteskönt att sitta på. Man kanske borde träna fram det..?

*lånar knapp*
min vbltravarkille töltar, och går i passgång. han är hälften amerikan hälften fransk

*ytterligare ett knapplån*

min vbltravare kan tölta, men eftersom han spänner överlinjen när han gör det så vill jag inte gärna träna upp det. Däremot brukar jag inte förhindra honom från det eftersom han oftast gör det för att han är stressad och behöver göra av med energi. hellre det än att han travar (rider oftast barbacka eller med padd, och det blir så stötigt om hästen stresstravar).

Det som slår mej är att alla hästar man ser som töltar har hög huvudposition. Kan tänka mej att den får bättre kvalitet på själva gångarten, högre benlyft och så, men min lilla kuse går oftast "på tygeln" när han töltar. Det är liksom för att jag "tar tillbaka" huvudet på honom när han försöker dra iväg snabbare som han börjar tölta.

Min häst gör nog något töltliknande, men det var mer innan han hittat sig själv i traven..var nog iaf en 2 år sedan detta hände sist.

Det ska du nog vara glad för, eftersom de flesta travare som tar till konstiga gångarter vid ridning gör det pga spänningar eller brist på balans/teknik :p

Visst, de ska kunna springa i pass, MEN under en ryttare bör de inte välja det eftersom det ger rätt kass balans till ekipaget. De väljer oftast passen när de blir stressade eller är ofräscha och inte vill galoppera eller för att de tappar balansen och slår om till pass.
Tölt beror ofta på blockeringar, har fått lära mej att hästen MÅSTE vara åtminstone lite spänd i överlinjen i tölten för att de ska "få plats med benen" och är de redan blockerade i ryggen kan det vara så att de hellre tar till tölten där ryggen är mer stilla även om den är lyft, t ex om man försöker samla upp hästen och driver på men den inte vill röra ryggen lika mycket som den gör i skritt. Då kommer den undan genom att tölta så den kan "fixera" överlinjen.

Nu får man ju skilja på gångarter som man själv lär den att använda när man rider och på skumma mellanting som den gör spontant i vissa situationer..

*lånar en knapp*

jag såg en gång en varmblodstravare som töltade som hette Arioso... någon som känner igen namnet och vet vart han tog vägen?

knapplån

En foderhäst jag hade, Svall Trixie, töltade. Hon är E: Mr Darn. UE: King Frances EE: Darn Fast

Min pojkvän lånade en 16årig travarvalack i somras som vi upptäckte att han töltade. Inte så bra när pojkvännen skulle lära sig trava, men kul för mig att rida på en töltande travare :)

*lånar knapp*

samtliga nordis travare och varmblod jag träffat KAN tölta, dock har enbart en del tränat fram gångarten så att den är ren och "rätt". Mest beror det väl på att alla inte kan tölta, dvs själva få fram gångarten ren hos hästen. Däremot kan man se nästan alla travhästar tölta hagen ibland... (eller alla ska jag inte säga, men alla de jag träffat under åren, och dom är många... hih)

kompisens vbl sto kan gå i nån slags tölt men det uppmuntras verkligen inte! den ska inte finnas där i öhvt

hon är helamerikan

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Roheryn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
584
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar