Töltande travare??

Sv: Töltande travare??

Även nordistravare alltså?? :banana: Har ju ett litet sto här som jag gärna skulle ha töltandes... :D Undrar vad islandstränarna säger när jag lastar av en kallblodstravare för träning?? :o :crazy:

Jag hade haft ett sto, som töltade väldigt ofta när hon var upphetsad eller om det kom en häst i hagen som galopperade fram till oss då började hon springa,sen övergick det till tölt..
Hon var E: Best Crown ( EE: Speedy Crown) , UE: Spike Hanover..
En gammal stam, men den var helamerikansk.
Hon hade denna typiska amerikanska varmblodiga travares exteriören, ryggen för lång, stort & konvexa huvud.
Men, hon var otroligt snäll, och helt underbar att hålla på me.
Haft 7 föl. ;)

Har inte hört om kallblodstöltare men det kanske finns. Min travare kan gå nått töltliknande men jag uppmuntrar inte det. Har även ridit en annan travare som också gick nått töltaktigt innan han kan upp i trav. Ingen aning om det var ren tölt eller inte, det är möjligt att det inte var, men hade man intresset så vore det kanske kul att träna fram tölten.

Jepp även kallblod. Vad jag har förstått så har kallbloden i synnerhet sin tölt renare än varmbloden. Är vad jag hört av gångart-tränare. Det bodde en nordistravare för flertalet år sedan i vårat stall som töltade som en gud. hon hade ridit islänningar förut, köpt honom från travet o ridit in, och han var nog fan femgångare den hästen. Aldrig sett på maken. Sedan dess har jag träffat flertalet kallblods-travare som töltat. Mer eller mindre bra då. Det gäller väl att kunna sin sak :) vilket jag inte kan, iaf inte när det gäller tölt,så våran travare får trava. ;)

Madeleine Nilsson skrev:
Men grisepass är ju inte tölt alls utan "pass utan sväv" lite förenklat! Och så oftast långsammare förstås. Tölt som inte är helt ren, är passtaktig (eller travtaktig) tölt. Ren grisepass är tvåtaktig och - usch - inget vidare trevlig och inte så bra för hästen heller!
Kanske finns olika åsikter om detta, men det är vad jag alltid trott mig veta i alla fall!

Mitt första varmblod, ett sto e:MR Rodney, hade bra sväv i passen men töltade aldrig. Jag bevarade passgången och hon blev en mycket trevlig fyrgångare;) Stark och rejäl i alla gångarterna:p

jag tycker att det ser coolt ut med "stora" hästar som töltar... men jag skulle inte vilja att det sprider sig så att flera tränar upp sina hästar till att kunna tölta, jag menar så skulle det ju inte vara något speciellt med det. det skulle bli som skritt, trav eller galopp(att alla hästar kan det) det är väl bättre att hålla det inom islandsäst-rasen?

Min gammeltant töltar, i rätt form åxå så inte ryggen tar stryk. Hon kunde det när jag köpte henne och jag rider oftast i tölt eller pass, hon gillar inte å trava med mej som ryttare!

Dock töltar hon aldrig i hagen utan där är det trav eller full fart i galopp som gäller!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Roheryn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
584
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17