tölt vid vet.bes.

S

snöstorm

Vad händer om hästen inte travar vid vet.besiktningen?
Om den bara töltar, går man inte igenom då?

Vi "övar" inför vet.besiktningen :smirk: men jag lyckas inte få honom att trava. Tips!??!
/Snöstorm

Sv: tölt vid vet.bes.

Se till att ordan en veterinär som är van vid islandshästar och de mycket speceiella gångarterna, särskilt vid besiktning. (grisepass)

Har man en veterinär som inte är van vid detta kan det faktiskt nästan bli vad som helst, eller så vill de inte en besigtiga hästen.

Jag håller med Boj att en islandsvan veterinär är det bästa om man har en i närheten! Jag sålde ett tvåårigt sto för ett år sedan och i hagen travade hon jätte fint men när hon skulle trava vid hand för veterinären blev det "grisepass" för hela slanten men min vet. är van och kunde göra bedömningen att hon var ohalt på alla benen! Idag ett år senare har inga problem visat sig så det gäller att vet. har ett tränat öga för våra "kameler" :rofl: :rofl: :rofl:

Min isis grisepassade bara på besiktningen men den gick igenom ändå. Och frisk är han!

den isis jag skulle köpt töltade bara på besiktningen han var och förblev HALT och det såg veterinären även i tölt....hade han inte sett det i tölt hade han kanske velat att jag skulle visat trav.

Det var kloka svar, men jag var nog lite otydlig, jag syftade på besiktningen vid tävling. Men det skrev jag ingenstans... :angel:

Prova att hålla handen tungt ner på tygeln nära bettet. Dra inte-låt handen bara vara tung neråt. Kanske kan det fungera, lite svårare gå i tölt med huvudet neråt-framåt.

Ibland kan man longera för att få fram traven. Inte alltid det fungerar ( hade själv en ständigt töltande islandshäst).

Om den vägrar trava å visar sig ohalt i ngn annan gångart så får detta gälla istället.Tyvärr får man inte alla hästar att trava när man visar dem vid hand eller rider dem, det kan ta flera månader att få fram ibland å så finns det ju hästar som aldrig lär sig att trava, även om de är få.

Glömde att det iaf är bättre att den töltar vid hand än grisepassar, det visar ju att den åtminstone börjar komma mot travhållet å inte bara grisepassar hela tiden.

Vet att vissa vetrinärer är stenhårda på det där och låter hästen inte tävla om den inte travar vid veterinärbesiktningen.
Så det är bara att öva på...

Fast det finns ju massor med tälingshästar som inte travar när man springer med dem för hand så det är ju lite konstigt att de tävlar överhuvudtaget i såna fall

Det är inte konstigt. Ska man tävla och kunna visa upp gångarter med precision på en bana ska man kunna visa dem vid hand också - åtminstone traven då..

Det gäller att träna på det. Hästen måste sätta igång på samma sätt som under ryttare med sökning framåt nedåt. Det duger inte att försöka dra den med sig ;) Oftast funkar det bäst om man har totalt fri tygel och har en medhjälpare som klappar lagom mycket bakifrån.

Men du , om ngn borde ju veta att det finns andra klasser att tävla i, än 4 gång.Finns passlöp, T1 osv.Det FINNS tävlingshästar som inte travar vid besiktningar å det finns hästar som inte ens lär sig trava.De hästar går väl då, grisepass eller annat, på besiktningar.Jag vet hittills ingen som inte fått tävla för att deras hästar inte travat på besiktning.
Förr i tiden kunde jag ha sagt att det ska vara lätt som en plätt å att hästen SKA trava men det var på den tiden, nu har jag träffat på mer häst typer, bla såna som inte kan trava, eller som blir så spända att de inte vill trava.

Det är som sagt ett bättre tecken om hästen åtminstone töltar än grisepassar.Som du skriver så är det jättebra att ha medhjälpare, nästan nödvändigt om hästen är en slö grisepassare.Å jag tycker oxå det är väldigt viktigt att man tar sig tid med att öva hästen att ledas å att springa vid hand, men ibland så råkar man på en häst som absolut inte travar å då finns inte så mkt att göra, när man väl testat alla metoder.Finns iaf tävlingshästar sominte har så bra andra gångarter, men pass kan dom :smirk:

chrysler skrev:
Förr i tiden kunde jag ha sagt att det ska vara lätt som en plätt å att hästen SKA trava men det var på den tiden.

Förr i tiden var du knappast med :smirk:

Jag tävlade mycket aktivt i just passgrenarna i flera år och stötte i högre sammanhang aldrig på någon pass-häst som inte travade i veterinärbesiktningen. Troligen för att det inte är några blåbär som tävlar pass ;)

På små lokalklubbstävlingar är det däremot annorlunda och där har inte alla tränat att trava vid hand inför besiktning. Alla travar inte när de ska på banan heller :angel: Skillnaden nu jämfört med "förr" var att "förr" behövdes aldrig någon veterinärbesiktning på dessa tävlingar.

Men jag frågade faktiskt en elit ryttare om det för några veckor sedan.Å denna har garanterat varit med längre än dig ;) Denna sa iaf att det inte var så ovanligt att stöta på hästar som inte travade för hand, desstom att det finns tävlingshästar på ganska hög nivå som inte travar. :smirk:

Jag tycker att jag ser mindre tendens av passaktiga hästar just på klubbtävlingar/lokal tävlingar då "blåbären" hellre väljer att satsa på 4 gångare med väl åtskiljda gångarter :angel:
Men då å då slinker en fd turridnings/ridskole häst med på banan å avtrubbade eller avdankade grisepassare har man ju ridit några gånger :smirk:

Nix , jag var inte med förr i tiden av förklarliga skäl men anser mig ha viss vana av islandshäst då jag började rida dessa -87 :smirk:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar