Tölt seg?

S

Solfari

Min isis börjar larva sig i tölten mer och mer. Trixar med att byta till trav, galopp eller den nya favoriten- springa lite på tvären!!:(

Han har aldrig varit en stjärna på att tölta längre sträckor, men nu känns det inte som att jag kommer vidare, för han struntar helt enkelt i att göra sitt bästa känns det som...:confused:
Vi rider mycket dressyr och tölt, både på bana och mycket skogs/ landsvägsridning för att variera det hela.

Har ni några tips på vad man skall göra när han liksom ger upp?
Jag har så jädrans lätt för att bli arg och får fullt upp med att behärska mig, men jag vill ju istället försöka att få honom att tycka om tölten.
Skall passa på att säga att han inte är sjuk, äter bra och annars en helt ok musklad kille i 20-års åldern.

När han konstrar, skall jag då sakta av och börja om på nytt eller skall jag mana på honom? Hur gör ni?
Han bekymmrar sig inte direkt om jag saktar av utan det verkar som han tänker att- Fasen att hon aldrig ger sig, tjurar hon så tjurar jag!:mad:

Tacksam för några konkreta råd och tips!

Sv: Tölt seg?

Låter som ni båda inte har roligt när du är ute och rider.
Jag hade nog provat att strunta i dressyren och banan ett tag. Ut i skogen på grusvägar och ha kul, snabba kosta galopper, tjoa lite och var roligt. När du sedan töltar gör samma där, tråka inte i samma tempo hela tiden. Detta tips har jag fått av en känd tränare en gång i tiden. Och det funkar faktiskt:idea:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Ridning Jag har en varmblods valack som tagits av travet för ca 8 år sedan och har sen dess varit ridhäst. Han har varit oridbar hela vintern...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Merwen
·
Ridning Min häst är extremt snäll och schysst på alla sätt, men han har ett stort problem: Han är nervig ute och ser spöken. Han skulle aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Praefatio
·
I
Islandshäst hej, jag har ett islandssto på 11 år som för ca 1 månad sen vart frisk förklarad från en liten olycka i boxen, hon och hästen mitt...
Svar
3
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka