Tölt problem! Sjukt pass-taktig.

R

reddi_93

Nu är det så att jag rider en 14 årig islands häsr som är så pass-taktig så det finns inte. Han har ganska svårt för att trava också men vi håller på och bygger upp den just nu. I galoppen är han otroligt lång och tung och i höger galopp så brukar han passa med ena sida och galoppera med andra.
Har ni något tips på vad man kan göra? <3

Sv: Tölt problem! Sjukt pass-taktig.

Lösgörande, lösgörande, lösgörnade, mjuka upp, mjuka upp, mjuka upp, volt, volt, volt, sen samling och repetition, lösgörande, mjuka upp osv.

Jag har samma problem själv. Min häst tar varje chans han får att grispassa, och jag har inte kommit så långt med tölten än. Traven är väldigt dålig, men lite stabilare iaf.
Jag tycker det som boj säger är den enda vettiga lösningen. Övergångar har gjort under för min pålle. Övergångar mellan halt-skritt-tölt och lägga in några steg backning är jättebra för min killes tölt. Inte så långa sträckor tölt då, utan några få steg bara i början. Variera längden på skrittsträckorna och hur länge han ska stå stilla så att han verkligen lyssnar. Och variera i vilken ordning du gör övergångarna. Variera så mycket du bara kan, så att de inte blir en jämn rytm, för då kan han börja göra de automatisk och slarva. Så se till att han lyssnar hela tiden.

När de gäller galoppen så jobba på fattningar och tempoväxlingar om de går. Min hade bara en växel i början och de var lång och snabb. En annan sak som är jättebra för galoppen är att hoppa små hinder. Räcker med en liten bom upphöjd bom bara. Har ni inte hoppat innan så börja från marken med en liggande bom. Just att han får ta ett litet skutt hjälper jättemycket för då får han igång bakbenen, och bär upp sig bättre. Då kommer han få upp vikten mer på bakdelen och du kommer kunna korta upp honom mer och mer.
Har din kille som min lite fyrtaktig galopp, så blir detta också mycket bättre med att hoppa lite bommar.

Lycka till, hoppas de finns något som hjälper!

Prova med att sätta på boots på frambenen... övergång galopp -tölt-galopp är sjukt bra=)

Min dam var rätt passaktig ett tag och dessa övningar fick henne att bli mkt mkt mindre passaktig i hennes tölt.

Jag löste problemet med att skicka iväg henne 2 månader på töltträning:) vill inte sitta och fippla med saker jag inte riktigt är haj själv på så de där överlåter jag till folk som har mer koll så allt går rätt till=)

Mkt lösgörande övningar som redan blivit påpekade..Voltarbete försök få loss bogen om den är låst. skänkelvikningar klättra mkt

Ja fast i det här fallet verkar det som om vi pratar om en inbiten grisepassare, då är det en otroligt stel häst som ryttaren rider och med utgångsläge från det så kommer boots i det här läget inte att tillföra något alls.

Ska man bootsa en så stel häst, skulle det iså fall ske med en grav övervikt i korta sekvenser för att vad som kallas rycka loss det stela. Men trots det kommer det att krävas ofantligt mycket arbete från ryttaren att rida lösgörande övningar, och när hästen sen släpper måste man ändå passa sig så att den inte hänfaller sig till sina gamla domäner och rörelsemönster.

det bästa är nog som sagt att mjuka upp massa massa. Både när man är ute och rider i paddock eller efter vägen elr i skogen kan man rida slalom runt träd. I galoppen hade jag samma problem med min gammeltant, hon kändes som hon var tre kilometer lång och absolut ingen framåt bjudning. Men jag fick rådet av min tränare att rida sakta sakta skritt sen *EXPLOSION* när hästen inte va förberdd, då blev hon väldigt pepp på att gå framåt. Och sen fortsatte vi med detta i tölt sen galopp. Löste faktiskt en liten del av takproblemet med detta.. :)

KL
För mig låter det som en häst med ngt slags låsningar i ryggen. Är jag för kategorisk då?
Om det är så, då hjälper väl lösgörande övningar bara marginellt?

Tja då är det ren och skär dressyr som gäller.. böja hit och dit ställa hit och dit lossa bogarna OCH det viktigaste av allt.. STRTCHA efter var enda litet ridpass för att få hästens muskler att bli längre och smidigare..
En stel musklad häst som inte stretchas efter ett ridpass får bara kortare och kortare muskler och blir stelare och stelare...

När jag har tränat i början så sket jag i att stretcha efter träningarna och kunde inte förstå hur stel jag vart.. sedan började ja stretcha musklerna och jag vart vigare,,, vigare och vigare och smidigare och orkade mer och fick fort bättre musker samt mindre träningsvärk.

Samma gäller hästen trot eller ej=)

KL
För mig låter det som en häst med ngt slags låsningar i ryggen. Är jag för kategorisk då?
Om det är så, då hjälper väl lösgörande övningar bara marginellt?

Jag tror inte att det är så enkelt, visserligen kan starten på det här ha föregåtts av någon fysisk blockering. Men enligt den beskrivning som TS ger här, handlar det om stelhet långt utöver ryggen som bog sidor rygg ja i i princip allt.

En riktigt mycket passtaktig häst kan to m bli styv ända ut i bakbenen, och vet TS med sig att hästen inte har problem med hältor, tänder eller missanpassad utrustning så är det tyvärr bara den långa vägen kvar att välja.

KL

En övning jag använde mycket för att få min "jätte-passtaktig-i-tölten-valack" att bli renare var MYCKET sidförande. Jag sidförde honom precis innan jag bad om tölt, så han töltade ut ur den sidförda rörelsen, så han verkligen tog i med bakbenen, om du fattar? :D

Sen volter, förstora och förminska volten i tölt så det blir sidförande där också, så hästen verkligen stampar ifrån med bakbenen. Serpentiner på t.ex. grusväg. Det är en del bara av det jag fått jobba med för att få min häst ren i tölten.

Kapar tråden lite granna och ber er allvetande experter om ett litet tips.:p

Min gamle gubbe har lite "problem" med sitt bakben, detta är inget som märks i vår hobbyridning, men enligt vetrinären så kan han få problem med det om han tränas för hårt. Jag vet inte vad de heter (är pinsamt dålig på sånt där, men det är väl nåt förstadie till spatt om jag inte fattat fel) men han visar lite på böjprov och han hade nån form av skugga på röntgen (röntgen har jag bara fått berättat för mig, det var innan jag köpte honom)
Detta innebär att han inte kan tränas på hög nivå (vilket passar mig bra) men jag har också fått höra att han inte bör ridas för mycket på böjt spår eftersom detta påfrestar bakbenet mer då det tvingas bära mer vikt.

Jag rider på böjda spår ändå, eftersom vi inte rider så mycket eller så hårt. Men han är väldigt stel och så. Jag vill gärna börja träna lite mer nu till våren och skulle behöva lite tips på vilka lösgörande övningar som är mer skonsamma för honom. Jag jobbar mycket övergångar, men jag har så dålig fantasi just nu. Kommer inte på några roliga övningar alls.

Någon som vill dela med sig av passade övningar? Mottages tacksamt.
Inte för avancerade bara! Vi har inte kommit så långt, ska helst funka i skritt.

Jag tycker skänkelvikning är finfint lösgörande. Fram- o bakdelsvändningar, ridna i en kvadrat som halva ridbanan, vändning i varje hörn. Galoppfattningar.

Tack för tipsen.
Får träna mer på fram och bakdelsvändningar, för de kan han inte alls bra. Från marken är de ok, men uppsuttet är de väldigt osäkert.

Får jobba vidare med skänkelvikningar så länge. Vi har tyvärr ingen paddock, får se om vi kan hyra in oss någonstans till våren, så kan vi arbeta mer med hörnpasseringar och liknande. Just nu har vi ingen bra plats alls till sånt arbete. Så himla lerigt och dant.

Såg inte att man skulle vara allvetande...
Jag brukar göra alla övningar på grusvägarna också, funkar utmärkt.

nja, allvetande var väl lite att överdriva. Även om man inte vet allt så vet man ofta något. Så även om en person vet mindre än en annan så kan den ju veta något som den andra inte visste. Så man kan ju alltid hjälpa varandra.

Tack så mycket för dina tips iaf. Ska försöka komma igång lite gång med träningen nu när våren (och motivationen) kommer med stormsteg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 522
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar