Tölt på gammal tävlingshäst...

Sv: Tölt på gammal tävlingshäst...

Jag är inte ny inom hästeriet!
Men vadå överkurs??!!
Det är ju jätte intressanta svar!
Svårt att veta vad som är specifikt för islandshästar, då jag har lite erfarenhet av just dessa.
Jag frågar för att jag vill veta, och är tacksam för alla svar!

Jag kan ju svara på frågan som föll bort; Ja, för tio år sedan var det vanligare med hästar som gick i HÖG form och sänkt rygg. Sänkte ryggar och för hög form är visserligen fortfarande relativt vanligt men det ses idag som jag har uppfattat det som allvarligare än för tio år sedan.

Nu talar jag visserligen bara utifrån min egen erfarenhet men det är så jag har upplevt det. En annan erfarenhet är dock att det är SVÅRT att lära en häst som i många år töltat i felaktig form att tölta rätt, även om det självklart kan gå. :)

Ok, tack för ditt svar. Det var en sån självklar reaktion från hästen, precis som om han var lärd att gå så i tölten. Jag fick iaf den uppfattningen.

Om man vill bemöda sej med att prova att få hästen att tölta sundare, hur göra?

Ska man träna skritt trav och galoppen först och sist tölten, eller hur???

Här tror jag svaret är givet, då tar man hjälp av instruktör. En blind kan aldrig leda en blind som ordspråket säger, för att du ska kunna lära hästen rätt så behöver även du lära dig. Hur man ska gå tillväga kan vara väldigt individuellt här finns inga enkla lösningar.

Här tror jag svaret är givet, då tar man hjälp av instruktör. En blind kan aldrig leda en blind som ordspråket säger, för att du ska kunna lära hästen rätt så behöver även du lära dig. Hur man ska gå tillväga kan vara väldigt individuellt här finns inga enkla lösningar.

Puh......Tack för dett förslag, men det är inte aktuellt!

:idea:Om jag istället ställer följande fråga då:

När man utbildar en unghäst, när i utbildningen börjar man tölt träna den?

Är det efter den kan gå i skritt, trav och galopp?

Eller är det först, nån stans i mellan?

Det går inte att jämföra utbildningen med en ung häst vs korrigering av felaktig inlärning. Grundgångarterna är diagonala medan tölten är lateral, hur detta tränas är också olika beroende på hur mycket lateral hästen besitter.

En häst med stark lateral behöver i regel inte inlärning till tölt eftersom den redan finns, medan en häst med stark diagonal behöver lära sig töltsteg eftersom den inte känner till den benrörelsen. När det sker, ja under tiden man rider grundgångarterna får man ta sig tiden att introducera lateralen för hästen.

Det går inte att jämföra utbildningen med en ung häst vs korrigering av felaktig inlärning. Grundgångarterna är diagonala medan tölten är lateral, hur detta tränas är också olika beroende på hur mycket lateral hästen besitter.

En häst med stark lateral behöver i regel inte inlärning till tölt eftersom den redan finns, medan en häst med stark diagonal behöver lära sig töltsteg eftersom den inte känner till den benrörelsen. När det sker, ja under tiden man rider grundgångarterna får man ta sig tiden att introducera lateralen för hästen.

Det är mkt möjligt, men nu var det inte det jag frågade, utan när i utbildningen av en unghäst börjar man tölt träna???

Det är mkt möjligt, men nu var det inte det jag frågade, utan när i utbildningen av en unghäst börjar man tölt träna???

Och som jag skrev, det finns inget entydigt svar på frågan utan är en fråga om varje individ.

Här har du två exempel, ett sto som jag red in för några år sedan ingen lateral för fem öre. Det tog ungefär 6 månader innan hon fattade vad som efterfrågades, detta arbete skedde parareellt med ridning i grundgångarter. När hon hittade en lateral kunde man börja ta någr få steg i tölt, och successivt öka detta i takt med orken infann sig.

Killen nu visade inte ett steg lateral förrän ryttare kom på, nu har han otroligt lätt för sig så för ryttaren del gäller att inte hålla för högt tempo och lära sig känna när det är dags att ta ner till skritt för lite vila. På honom kan man växla gångarter precis som man vill, däremot har han en typisk femgångsgalopp men är urflott de första stegen. Här gäller träning alltså av galoppen, resten kommer av sig självt.

En erfarenhet jag gjort genom åren är att många storhästryttare med erfarenhet av grundgångartsridning, inte förstår hur mycket drivning som faktiskt krävs för en bra tölt. De som har klarat detta bäst är ryttare som nått klasser MSV eller högre. Kan det vara där skon klämmer? Och att hästen faktiskt har haft en bra tölt från begynnelsen, men att du inte riktigt hittar knapparna? Om detta är en tävlingshäst, så borde den någonstans har ridits korrekt för att ens kallas vid namnet tävlingshäst. Vilken klass talar vi om?

Vet inte så mkt om just tävlandet, är det så att han blir kvar, ska jag kolla upp detta och mkt mera mkt bättre. Har mailat med henne som ägde och tävlade honom, men bara ang eksemen.
Så blir han kvar, vet jag ju vem jag ska kontakta för att få mer info.

En erfarenhet jag gjort genom åren är att många storhästryttare med erfarenhet av grundgångartsridning, inte förstår hur mycket drivning som faktiskt krävs för en bra tölt. De som har klarat detta bäst är ryttare som nått klasser MSV eller högre. Kan det vara där skon klämmer? Och att hästen faktiskt har haft en bra tölt från begynnelsen, men att du inte riktigt hittar knapparna? Om detta är en tävlingshäst, så borde den någonstans har ridits korrekt för att ens kallas vid namnet tävlingshäst. Vilken klass talar vi om?

Fakta kvarstår, att hästen är fel/ o musklad för att kunna utföra gångarterna med bärighet i nån större skala.
Men nå kan det vara så att hästen från begynnelsen har haft en bra tölt.
Och att den på X antal år omvandlats till huvudet upp och ryggen ner.

Har ju bara ridit denna hästen 2 gånger igår och idag. Så skon kan klämma eller glappa, knapparna har jag nog knappast hittat.

Igår red jag ute efter vägen på bett.
Och idag provade jag bettlöst på bana.

Hästen förstod inte riktigt innebörden med bettlösa, men jag red med sätet och samlade och red hästen på detta viset, så gott det gick.
Han var mkt lyhörd på sätet och vikthjälperna, och det bettlösa gjorde varken till eller från...
De tölt övergångar jag provade ur samling var lugna och fina, men jag var helt oförmögen att få till en tölt på mer än 3 steg.

Så det kan hända att den "rätta" tölten kommer med mer muskler, (och rätt ryttare) eller förresten att rätt bärighet i alla gångarter kommer med lite träning.

Denna hästen intresserar mej personligen pga den åkomma vi diskuterar i andra trådar.

Finns det nån databas på nätet över alla reggade isläningar, och deras tävligsresultat och ev avkommor?

Tänkte nån motsvarighet till typ travsportens/STC´s databas om reggade travare.

Det finns ju WorldFengur, men jag tror inte tävlingsresultat finns inskrivna. Men det vet säkert någon annan bättre än jag.
Men avkommor och alla registrerade islandshästar kan du ju kolla upp. Det kostar dock (ingår i medlemsskap i SIF). :)

Ok, jag sökte lite på nätet, hittade lite info. Han tävlades för 10-12 år sen iaf. NM har han då varit en gång. Det är då tölt på de bilder jag hittade.

En anna fråga om dom heter, frá är det en importhäst? och från en svenskfödd?

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 927
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar