Sv: Tölt på gammal tävlingshäst...
En erfarenhet jag gjort genom åren är att många storhästryttare med erfarenhet av grundgångartsridning, inte förstår hur mycket drivning som faktiskt krävs för en bra tölt. De som har klarat detta bäst är ryttare som nått klasser MSV eller högre. Kan det vara där skon klämmer? Och att hästen faktiskt har haft en bra tölt från begynnelsen, men att du inte riktigt hittar knapparna? Om detta är en tävlingshäst, så borde den någonstans har ridits korrekt för att ens kallas vid namnet tävlingshäst. Vilken klass talar vi om?
Fakta kvarstår, att hästen är fel/ o musklad för att kunna utföra gångarterna med bärighet i nån större skala.
Men nå kan det vara så att hästen från begynnelsen har haft en bra tölt.
Och att den på X antal år omvandlats till huvudet upp och ryggen ner.
Har ju bara ridit denna hästen 2 gånger igår och idag. Så skon kan klämma eller glappa, knapparna har jag nog knappast hittat.
Igår red jag ute efter vägen på bett.
Och idag provade jag bettlöst på bana.
Hästen förstod inte riktigt innebörden med bettlösa, men jag red med sätet och samlade och red hästen på detta viset, så gott det gick.
Han var mkt lyhörd på sätet och vikthjälperna, och det bettlösa gjorde varken till eller från...
De tölt övergångar jag provade ur samling var lugna och fina, men jag var helt oförmögen att få till en tölt på mer än 3 steg.
Så det kan hända att den "rätta" tölten kommer med mer muskler, (och rätt ryttare) eller förresten att rätt bärighet i alla gångarter kommer med lite träning.
Denna hästen intresserar mej personligen pga den åkomma vi diskuterar i andra trådar.