Tölt på gammal tävlingshäst...

kanotexperten

Trådstartare
Har en gammal tävlingshäst på 17 år, som jag provred för första gången i går.
(Hästen har stått på vila i 5 veckor pga eksem)
Hästen valde själv att svanka och gå upp med huvudet, men i skritt och trav, kunde han jobba lite med ryggen.
Men varje gång jag bad om tölt, körde han upp huvudet "bet" tag i bettet och sen full fart iväg:crazy:

Han är musklad som om han gått i denna formen länge, dvs huvudet upp med sänkt rygg...
Det är ju säkert minst 10 år sen han var i tävlings kondis, red man hästarna på detta viset då???
Jag tänkte på om han är utb att gå på detta viset, och har blivit riden på detta viset, mesta delen av sitt liv...

Är ny inom tölteriet, som ni kanske märker:o

//Marlene

Sv: Tölt på gammal tävlingshäst...

Ingen som har en tanke om varför hästen gör så? Är den lärd att tölta på detta viset?
Eller var han pigg med en okunnigt isl ryttare på ryggen?

Spontant så låter det ju som att hästen har blivit felriden, speciellt om han dessutom har så att säga en väl utvecklad underhals.
Hur kändes de övriga gångarterna?

Nu red jag bara en liten sväng, men i skritten och traven fanns det ju en viss bärighet i, och han la sej inte på bettet på samma vis som han gjorde i tölten...

Om man skulle bemöda sej med att försöka få han att tölta i en lite sundare form, hur göra? och hur lång tid skulle det ta, ca?

Tid att åtgärda - 1 minut - aldrig.

Det beror på var problemet ligger. Många hästar far iväg på det viset du beskriver i tölt av diverse anledningar. Spatt, problem med tänder/rygg eller andra fysiska problem, felaktig ridning för stunden, felriden och tror det ska vara så, stressad, smiter från jobbet. Tidigare fysiska problem, tror att det kommer att göra ont....

Kolla upp att hästen är helt frisk, bygg muskler och arbeta på att kunna tölta hästen utan stöd/med lätt stöd i tölt. Du kommer inte få ner huvudet så länge hästen lägger sig på bettet. Det kan också vara idé att se hur hästen beter sig med en erfaren ryttare, är problemen de samma?

Ja jag upplever nog samma sak som Lobelia, men en sak som jag också vet är. Hemma har vi en gammal häst, han var i grunden felriden och hårt uppriden på stångbett. Trots att han vet bättre idag, han vet vad som förväntas av honom så är det första försvaret vid ny ryttare att köra upp huvudet och sänka ryggen.

Kolla den fysiska biten, jag har ej heller ställt vår eksemhäst på sommaren han har fått motion ändå.

Vet inte hur han har blivit motionerad innan sina 5 veckor här, jag får betalt för att mata honom inget annat. Därför har jag inte motionerat honom under dessa 5 veckor.
Han skulle egentligen hem i onsdags, men jag fick frågan om jag ville köpa honom för en symbolisk summa.
Därav provridningen, och att han då stannar över helgen.
Jag har kollat honom kroppsligt, utan att hitta någe "fel".

Jag har ingen "nytta" av honom, men däremot kan jag tänka mej att lägga ner tiden nu i vinter för att muskla honom, om dom som har sina isl hästar inhyrda här, säljer en av sina, och använder denna hästen ist.

Finns ingen bra isl ryttare i närheten, men jag har sett honom i skritt/trav/galopp med en annan ryttare, och då jobbar han rätt ok.

Detta är en numera (sen ca 3 år tillbaka) en verksamhetshäst, där man typ tidigare varit nöjd med tölten, men senaste året (ny anstäld, häst ansvarig) inte tränat tölten, utan bara de andra gångarterna, pga att han går "fel" i tölten.

Kollar man muskulärt på hästen, är han "överbyggd" bak, dåligt utv ryggmuskler och han har en liten underhals.

//marlene

Om hästen blir kvar!?, och att jag utgår ifrån att han är fel riden, därav fel musklingen.

Är tillväga gångsättet som på "vanliga" hästar, och då han arb rätt i de "vanliga" gångarterna, kan man lägga in lite tölt?, i en förhopnningsvis bättre form! eller??

Senast ändrad:

Varför ska någon annan sälja sin häst för att rida din häst?
Det låter bakvänt...

Kan hända att jag missuppfattat (de kanske tänkt sälja iaf tex) men jag är övertrött just nu, och reagerade på att det där lät så bak o fram..

:D ska förklara lite bättre:D

Här står 2 inhyrda äldre isl ston, varav en går i grisepass nästan jämt, fanns/finns kroppsliga fel på detta sto, som förklarar grisepassen. Dock inte så allvarliga att hon måste avlivas, utan hon fungerar som promenad häst.
Ägaren själv är väl nöjd med hästen i sej, men tycker d är tråkigt att hon är svår att rida i rena gångarter.

Jag har kollat med ägaren om att byta ut detta sto, till en häst med 3 alt 4 rena gångarter. dvs den gammla tävlingshästen.
Gångarterna talade för tävlingshästen, men allt bestyr med att köpa, sälja, fixa ordna talade emot.

Kanske ska tillägga att jag är stallägare och sköter mark servicen för de 2 inhyrda isl.

Senast ändrad:

Om hästen har spatt eller begynnande sådan så kan du knappast se det, har hästen blivit felriden under en lång tid så kan tornutskotten ligga väldigt nära varann och det blir ännu värre när ev muskler börjar försvinna det kan du inte heller se. Munstatus är också ett knivigt kapitel, här krävs kunskap och har man inte den så vet man nog inte om munnen är ok. Det här är då områden jag skulle kolla upp innan ett symboliskt köp, för veterinärräkningen är lika stor för hästen oavsett prislappen.

Ingen vet besiktning eller besök kommer att ev ske.
Klart jag inte kan se sådana fel, men hästen indikerar inte på smärta.
Du behöver inte upplysa mej om att jag kan ha fel, för det är jag väl medveten om att jag kan ha.
Oavsett häst så ska denne promenad ridas av en lättviktig tant, ett par år till.

Är det så att det bli häst byte, grisepassaren mot tävlingshästen, så har hon iaf 3 gångarter och man får väl då se ev tölt som ett plus i kanten.

Har tidigar köpt ett qurtersto för en symbolisk summa, numera avlivad pga obotliga kroppsliga fel, la ut X antal tusen i diverse extrakostnader under de 3 år jag ägde henne.

Så jag är väl medveten om ev kostnader, vilket jag räknar med i ev symboliskt köp, oavsett häst/ras.

Min kommentar var riktat till detta.

Jag har kollat honom kroppsligt, utan att hitta någe "fel".

Vissa saker som spatt är en sak som uppkommer i den här åldern, sk ålderrelaterad sådan. Tänder är också något som uppkommer, senilt glattbett och vassa kanter är inte ovanliga. Ryggen härrör isåfall från tidigare, och är tyvärr inte ovanliga för hästar som har gått i den här formen men väldigt svåra att upptäcka.

Saker som kan uppkomma, och du bad om råd därför att du inte hade tidigare erfarenhet. Här har du några av fällorna. Det är ytterst sällan en islänning upvisar klara symptom på smärta, ivarje fall inte vad man normalt sett är van vid.

Tack för ditt förtydligande!
Att dom inte visar smärta vet jag och det är klart intressant!
Man lär sej ju dock se andra saker än ren smärta som indikerar att nått inte står rätt till.

Ang spatt så pluggar jag det nu inför utbildningen, den spatt du kallar åldersrelaterad, vad är det för vet benämning på den sorten?!
Vilken sort anses ärflig på isisar?

Jag hittar inget som tyder på några tandfel. (Men han kommer kollas årligen som alla andra vid ev köp)
Han äter bra, tillgodogör sej fodret bra, gapar då jag skulle träsa, tjorvade inte allmänt med bettet, inga konstigheter i de muskler som "hänger" ihop med ex tungbenet, inga konstiga frambensrörelser. Går inte emot bettet, förutom i tölten. (Skritten och traven behövdes några "lärakänna minuter" oss emellan för att han skulle mjukna.)

Ang kissingspines så anade jag det på quartern, det röntgades osv...ingenting tyder på att isl skulle ha något akut problem av detta idagsläget. För att förhindra ev problem, kan man ju givet träna/muskla förebyggande.
Om han har nån utläkt skada kan jag ej säga nått om.

Min fråga vad delvis det du hänvisar till, å jag är tacksam för svaren jag får, men jag frågade även om man rider hästar i "fel" form för att få en "bra" tölt!? å helst om man då tävlade hästen i tölt för ca 10 år sen?
Kan det vara så på denna hästen?

Senast ändrad:

KS är överridande tornutskott, ofta är detta en medfödd defekt. Trånga tornutskott kan komma av felaktig ridning, då kan även detta förvärras när hästen hamnar i vila och ev muskler i området försvinner. Det är musklerna som ser till att det finns tillräckligt med utrymme mellan tornutskotten, ihopdragen rygg ger trånga tornutskott medan en rygg med förlängd överlinje ger utrymme mellan tornutskotten. En riktigt riden tölt ger en förlängd och något upprest överlinje, skadar inte ryggen.

Spatt är spatt oavsett när den kommer, ärftlig spatt börjar man få lite grepp om. Den kan synas i hasleden redan vid unga år. Metoden med röntgen håller på att arbetas fram bl a på Island, och ambitionen är att inte exportera unga hästar med genetisk defekter av spatt som syns via röntgen.

Alla symptom på skador i form av nedslitning eller nedbrytning pga inflammation i hasledens glidyta går under benämning spatt.

KS är överridande tornutskott, ofta är detta en medfödd defekt. Trånga tornutskott kan komma av felaktig ridning, då kan även detta förvärras när hästen hamnar i vila och ev muskler i området försvinner. Det är musklerna som ser till att det finns tillräckligt med utrymme mellan tornutskotten, ihopdragen rygg ger trånga tornutskott medan en rygg med förlängd överlinje ger utrymme mellan tornutskotten. En riktigt riden tölt ger en förlängd och något upprest överlinje, skadar inte ryggen.

Alla symptom på skador i form av nedslitning eller nedbrytning pga inflammation i hasledens glidyta går under benämning spatt.

Fel ridning kan vara orsak till att hästen töltar fel, så rätt ridning och träning är det jag tänker börja med om nu hästen blir kvar. Om han sen fungerar med det, finns det ju inget problem.

Men fungerar det inte ska jag tänka på dessa 2 tillstånd.

Spatt är spatt, Ja! men olika leder i hasens är involverade, och det skilljer på hur hästen kan brukas efter uppkommen spatt.
Den sk tuppspatten har väl med en sena att göra, eller :confused:
Därför frågade jag vilken spatt du menade, med åldringspatten.

En riktigt musklad rygg, men en sadel utprovad efter den musklade ryggen, på en häst som rids i en korrekt form bör inte ha bekymmer med med tornutskotten, och eftersom den inte visar några tydliga tecken på det nu när han har en omusklad rygg, och har en passande sadel efter denna ryggen, och han rör sej ok i 3 av 4 gångarter, så har jag goda förhoppningar!

I övrigt en mkt kul tråd!!!! Jag TS och du Moderator, vi kan ju diskutera tills vi blir gråhåriga!!!:rofl:

Fel ridning kan vara orsak till att hästen töltar fel, så rätt ridning och träning är det jag tänker börja med om nu hästen blir kvar. Om han sen fungerar med det, finns det ju inget problem.

Töltar fel och töltar fel, om det nu bara är okunskap hos hästen pga felridning och du gör rätt så kanske. Detta oroar mig dock

Är ny inom tölteriet, som ni kanske märker
Förlåt mig, du kanske är duktig och exv rider dressyr på hög nivå och därmed har goda förutsättningar att lära dig snabbt eller har tillgång till bra instruktör men annars kan du inte räkna med att lätt bara fixa till hästen även om man förutsätter att hästen är helt frisk. För flertalet som övergår till att rida islandshäst är det en ganska stor omställning innan man får grepp på tölten, särskilt när det gäller islandshästar med problem, troligen har hästen även takt problem

Spatt är spatt, Ja! men olika leder i hasens är involverade, och det skilljer på hur hästen kan brukas efter uppkommen spatt.
Ja det skiljer sig, men oavsett vilken led som är angripen kan hästen bli obrukbar.

Den sk tuppspatten har väl med en sena att göra, eller :confused:
Därför frågade jag vilken spatt du menade, med åldringspatten.

När man talar om spatt och islandshäst kan du utgå från att det inte är tuppspatt (en helt annan sjukdom) utan ledinflamation.

En riktigt musklad rygg, men en sadel utprovad efter den musklade ryggen, på en häst som rids i en korrekt form bör inte ha bekymmer med med tornutskotten, och eftersom den inte visar några tydliga tecken på det nu när han har en omusklad rygg, och har en passande sadel efter denna ryggen, och han rör sej ok i 3 av 4 gångarter, så har jag goda förhoppningar!

Jag har ingen aning om om hästen är frisk eller inte, islandshästar visar inte gärna att de har ont och att springa på det vis du beskriver i tölten är ett typiskt symptom på eller på att hästen har ont. Den skadan hästen eventuellt har kanske gör som mest ont i tölt. Du har heller inte något att jämföra med, det är mycket lättare att upptäcka att något är fel om man känner hästen.

Varför inte göra en klinikbesiktning först?

Tyvärr är jag ingen duktig dressyr ryttare heller, och jag kommer säkerligen få fundera och be om hjälp för att få till tölten bra!

Annars får han ju bli riden som 3 gångare.

Varför jag inte gör en klinik besiktning först, därför det är 70 mil för ett sånt besök, och varken jag eller den berörda häst ägaren har bestämt oss för nått än.

Ang ev spatt så blir han ju isf obrukbar, oavsett om han åker hem eller blir kvar.

Senast ändrad:

Den spatt som drabbar islandshäst är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, men äldre hästar kan även drabbas av spatt pga att de sliter ner glidytan och den typen faller under åldersrelaterad spatt. Annars startar åkomman med en inflammation i glidytan, dessa bryts sakta men säkert ner pga inflammationen.

Tuppspatt är en rörelsestörning och har inget gemensamt med hasledsspatt, bakomvarande orsaker brukar ofta handla om en skadad sena. Mestadels syns tuppspatt i skritt, men i de mera allvarligare fallen även i skritt och galopp.

Nej spatt behöver inte ge en obrukbar häst, men visst är åkomman lynnig eftersom den trots allt är kronisk. Men det finns gott om aktiva spatthästar i vårt avlånga land.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 927
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar