Tölt eller flygande travar trav?

Sv: Tölt eller flygande travar trav?

Indypindy skrev:
din lilla häst har samma farmor som min häst och min häst töltar jämt...
jag har en islänning också och är helt säker att det är töltar min pålla gör :)
Kul med en till med "kvalitets" stam:banana:

barajag... skrev:
Det är nog olika från häst till häst.

Men ska du ha hästen som ridhäst är väl frågan om du har något bruk för passen, är ju inget du kan tävla i eller har användning av till vardags (enligt mig). Tycker att den mest är till besvär på en ridhäst. Tänk om du vill tävla dressyr o hästen råkar ta ETT steg i pass, då är den dagen förstörd. I hoppning har du heller inget bruk för den, eller..?

Satsa hellre då på att kolla om du kan lära den att tölta som du funderade på i början av tråden. Tölten tycker jag är mer användbar. Både till vardags, och främst för att stärka muskulaturen o få en hållbarare o starkare häst. Dessutom finns inget häftigare än att rida tölt i full fart. Slår känslan av allt annat inom ridning, tycker jag.
:idea: Tänkte inte alls på att det kan förstöra andra gångarter!
Nä, då vill jag verkligen inte lära honom det... Då får jag väl be om ännu mera tips på hur man lär in tölt:bump:

Bangsi skrev:
Kanske är det bara vi Islandshästfolk som använder ordet grisepass. Men jag har sett många travare på Åby som just grisepassar i tex voltstart. Grisepass är ju en benämning på en oren gångart, t ex tölt.

/Åsa

Precis, det stämmer. Men vi säger inte grisepass om det, bara pass.

Mount Never Rest skrev:
Jag har inte riktigt kunna släppa en grej som inridaren berättade och nu måste jag höra vad ni tror:D
För er som missat det så har jag en Varmblodig Travare.
Honom lämnade jag på inridning i april/maj och när jag var och red där tredje veckan så berättade hon om en uteritt som dom gjort.

Dom hade tänkt att galoppera och hästen framför fattade galopp och Harry (min häst) försökte följa efter i trav men då han inte hann med så började han tölta:eek: Hon sa att man satt helt stilla på honom, men han orkade inte spec. länge så slog han över i galopp.

Jag har själv inte upplevt just det hon berättade utan bara vid misslyckade galopp fattningar har han bara dragit iväg i full travar trav (tror jag?), som enligt mig är hemskt mjuk att sitta på:angel:

Så.... Min fundering lyder: Kan det vara möjligt att han har uppvisat tölt? Och om han har det, finns det något sätt att få fram den igen??
Jag vet av en som rider islänning att det krävs en otrolig samling för att tölta, vilket han alltid ska ridas i (dock är matte lite dålig på det:o ) så den delen borde han klara, men annars??
Eller är det lika bra att sluta fundera och nöja mig med att han uppvisat det en gång:angel:

Jag tror inte på tölt. En häst som inte är tränad i tölt använder inte den gångarten i de hastigheterna. Hastigheten i tölten måste alltid tränas upp. Det din travare gjort är antingen att han lagt sig i flygande pass, vilken en del travare har, eller i flygande trav. Jag förlorade ett islandssto i somras som hade just den typen av trav och hennes mamma i sin tur var likadan. Hästen blir låg och lång som i flygande pass, det går undan som bara den och det är oerhört lite rörelse upp och ner i ryggen så den känns mjuk. Min kompis halvblod med stark trav hade inte suck att hänga på mitt islandssto när hon drog iväg i trav utan halvblodet fick galoppera på ganska duktigt jämte... ppå Island har man ju ridit travtävlingar också och de har ju inget annat än islandshästar att tillgå så där finns hästar med starka flygande travanlag också. Det är en underbar känsla jämförbar med flygande pass...

Däremot finns det flera travare som kan tölta mer eller mindre bra så det är kanske möjligt att lära din travare att tölta. Det blir dock svårare ju äldre hästen är. Dessutom kallar Eyjolfur Isolfsson travarna för världens snabbaste töltare, för om man ser efter i slow motion så är springer hästarna i fyrtaktig trav och svävet är väldigt kort. Dock är takten inte ren fyrtakt som i tölt. Jag hoppas detta gav dig lite svar på dina funderingar. Om det sedan var flygande trav eller pass din häst drog iväg i, kanske du kan avgöra med om den är passaktig i normala fall, dvs kan takta vaggande mitt emellan skritt och trav. Det skulle kunna antyda passanlag och öka möjligheten till att det var pass din häst visade. Dessa har lättare för att lära sig tölten enligt tävlande i tölt på travare i USA där just tölttävlingar på travare med passanlag faktiskt är ganska stort! De kan få en ypperlig och mycket spektakulär tölt, fullt jämförbar med islandshästens!

Bangsi skrev:
Kanske är det bara vi Islandshästfolk som använder ordet grisepass. Men jag har sett många travare på Åby som just grisepassar i tex voltstart. Grisepass är ju en benämning på en oren gångart, t ex tölt.

/Åsa

Givetvis menar jag att det är en benämning på en oren gångart tex oren tölt.

Mount Never Rest skrev:
Jag har också funderat på pass, men jag vet inte om det är mjukt att sitta på?? För jag vet t.o.m. hästar som blivit diskade i lopp för att dom börjat passa....

Kanske jag skulle behöva gå en kurs med islänningar så att jag lär mig hur dom olika gångarterna känns, för det kan nog vara ett stort problem att veta att han verkligen byter:angel:

När min kille är på sådant humör så börjar han nästan att trampa:d Han travar men han går saaaaaakta framåt samtidigt som han lyfter frambenen ordentligt. Han liksom gungar från höger till vänster sida:D . Dock fungerar det bara när han är super pigg annars blir det bara långsam trav:smirk:

Flygande pass är lika mjuk som flygande trav.

En kurs på en islandshästridskola är inte helt fel! Det kunde hjälpa dig!

Det du beskriver är just grisepass. Att han lyfter högt antyder faktiskt ett rätt rejält passanlag och att han har töltanlag. Troligen passtöltar eller töltpassar din häst. Jag är helt övertygad om att det går att lära den här hästen tölta. Men ren tölt kräver en liksidig häst utan spänningar så det är inte dumt att börja med att låta en equiterapeut kolla igenom hästen innan man börjar försöka töltträna den, annars blir det lätt orent, spänningar och mostånd som sätter sig psykiskt hos hästen. Jag kollar alltid mina hästar innan inridning.

Senast ändrad av en moderator:

barajag... skrev:
Det låter som passgång. Många hästar använder det vid såma tillfällen. Den gungar, precis som du beskriver, till höger o vänster. Men i högre tempon känns inte gungningen lika mycket, utan man sitter ganska mjukt, även om det inte är lika mjukt som tölt.

När min tog tölt kändes det nästan som han satt på bakbenen o framdelen blev hög. Ser även på en film hur mycket han trampar under sig. Gungade ingenting utan kändes bara riktigt maffig :d

Jag har lärt mig att för att höra om tölten är riktigt fyrtaktig kan man säga "black & decker" flera ggr i snabb takt o hovslagen ska då stämma med denna melodi. Svårt att förklara hur jag menar men tycker faktiskt att det stämmer ganska bra.

Du har helt rätt för dig i din beskrivning av känslan. Tackar också för den bästa ordbeskrivning jag hört av tölt! :rofl: :rofl: :rofl: Den var riktigt rolig! Det låter faktiskt så! Har totalt missat den beskrivningen genom alla år! :bow:

Mount Never Rest skrev:
Jepp, hel amerikan:D
Men hjälp:eek: Nu hittade jag något om Grisepass, när dom passar sakta:eek: Har jag en GRIS:eek: :eek: :eek:

Gratulerar! Du verkar ha alla förutsättningar för att kunna träna fram en bra tölt på din häst! Men du behöver hjälp av en som kan gångarterna!

sambaengi skrev:
Flygande pas är som flygande trav.

En kurs på en islandshästridskola är inte helt fel! Det kunde hjälpa dig!

Det du beskriver är just grisepass. Att han lyfter högt antyder faktiskt ett rätt rejält passanlag och att han har töltanlag. Troligen passtöltar eller töltpassar din häst. Jag är helt övertygad om att det går att lära den här hästen tölta. Men ren tölt kräver en liksidig häst utan spänningar så det är inte dumt att börja med att låta en equiterapeut kolla igenom hästen innan man börjar försöka töltträna den, annars blir det lätt orent, spänningar och mostånd som sätter sig psykiskt hos hästen. Jag kolar alltid mina hästar innan inridning.
Jag tror faktiskt att jag ska fråga dom här i kommunen som rider islänning om dom möjligtvis skulle kunna hjälpa oss på traven (eller tölten:angel: ). Antingen om jag kan få testa rida deras islänningar eller om dom vill hjälpa mig med Harry:) Men jag vet att dom har haft ganska mycket just nu, men jag ska fråga!!
Jippie, det här kan bli kul:banana:

Jag är ganska säker på att han är liksidig (har hjälpt en häst som hade mycket problem så börjar bli van detta med massage etc.) men jag har ändå tänkt ta ut ET, bara för att se så att jag inte missat något i musklerna, vill ju inte att kille ska få problem:crazy:

Men bara så här så att jag vet till framtiden, går det på ett ungefär att säga hur man gör när man börjar med tölt? Alltså börjar man från noll eller försöker man utveckla grisepassen till tölt??

Jag rider enligt TTEAM-rörelsen "cykla baklänges med rumpan" och jobbar in hästen i det tempo jag vill ha med rumpan.

När du själv går och tar ett steg med höger ben, så sjunker din högra höft och vice versa. Samma sak händer när hästen tar ett steg med sitt högra bakben; höger höft sjunker. Hitta den rörelsen i skritt och följ med i den. Ju längre steg, ju större rörelse och ju kortare steg ju kortare rörelse. Ju snabbare skritt ju snabbare rörelse. När du hittat denna rörelse så märker du att du istället för att kan afram och tillbaka i sadeln med ett gummiband i magen, som man lärrt sig, tar upp rörelsen mer i sidled och skinkorna rör sig baklänges i en cirkel. Sedan kan du gå vidare och få hästen att följa din rörelse. Korta steget genom att minska din rörelse och läng steget genom att göra större rörelse. Öka takten och få en snabbare rörelse, minska takten och få hästen att gå med långsammare steg. OBS! Du skall integunga i sidled utan sitta mitt över hästen från midjan och uppåt, dvs lös och ledig midja och bäcken.

I tölten är rörelsen densamma och om du nu börjar från skritt, kortar rörelsen och steget och sedan ökar takten så kan du jibba in den häst i tölt från skritt. Nu är din häst lite passaktig uppenbart och då kan det underlätta att lätta sätet till trepunktssits och trampa i stigbyglarna i takt. Tölten skall vara självbärande. Försök rida på lös men kort tygel med korta halvhalter vid behov. Det kan också vara lättare för en passaktig häst att få ren tölt i svagt uppförslut och lite lägre form och något snabbare takt. Våga experimentera med takt och hållning i din sits. När hästen blir mer säker i vad du vill och hittat takten så skall du så småningom kunna sitta lodrät sits och jobba med små signaler med rumpan.

Tidsplan: Det är fullt möjligt på en yngre häst att få fram jättefin tölt på bara ett par månader om man rider 3 ggr/vecka. Kan ta längre tid på en äldre häst och så spelar ju anlagen roll också. Känn noga efter så hästen orkar, beröm varje steg i rätt riktning och börja med några steg. Sluta tölta när du känner att hästen börjar spänna sig och tycka det är tungt. Gå inte över gränsen för vad hästen orkar med. Det föder bara motstånd! Tölten skall vara avslappnad, ledig, och utan spänning, lätt och behaglig, för både häst och ryttare, inget i handen och bra framåtbjudning med rejält undertramp och tyngd på bakdelen. I början orkar inte bakdelen med så länge och du lär märka att "cykla baklänges med skinkorna" är lika ovant och jobbigt.

Lycka till!

Tack:D
Jag ska testa det där med rumpan för det skadar ju inte att kunna det även om jag behöver hjälp när det är dags för tölt:idea:
Förresten skulle du räkna 7år till ung eller gammal? Inte för att vi har bråttom (om vi ens lyckas) men ändå...

"Rumpridningen" är väldigt bra för alla hästar, särskilt hästar som stressar blir mer lugna, avspända och harmoniska. Hästen blir mer lös och ledig och lyssnar bättre, dvs kommunikationen blir bättre därför att man uttrycker sig på ett sätt som hästen har lättare att förstå. Och så blir man själv mer lösgjord och mindre spänd. Var med om ett väldigt stressigt sto som gick som om det var gångtävling i skritten och när jag visat ägarinnan hur hon skule rida så fick hon en lugn dam som suckade avslappnat, frustade och gick lugnt och sansat med ett bra steg. Så det kan du träna även om du inte vill tölta sen!

7 år inte gammalt, så det är lugnt. Det är värre om den närmar sig 10 eller är äldre, men inte hopplöst. Jag har tränat upp en bra, bärig, kort tölt på ett par månader på en sjuårig islandshäst som i 4 år ridits som 3-gångare och han var ren 4-gångare, dvs ingen pass. Men nu har jag flera års erfarenhet på att rida till unghästar och av "rumpridningen". Men jag lyckades faktiskt för flera år sedan med ett 9-årigt sto som inte var inriden och som i hagen endast använde skritt, passkritt, grisepass, passtölt då hon svängde, ökad grisepass, flygande tölt och korsgalopp. Trav existerade inte och inte ren tölt heller. Dessutom var hon lågställd med låg halsansättning, dvs sämre förutsättningar att jobba med rumpan, mer framtung och lite typiskt ren passbyggnad. Efter 2 månader hade "rumpridning" i kombination med lätt uppförsbacke och bomlös sadel, mjukat upp hästen så hon kunde sakta tölt och trav och tom travade i hagen! Korsgaloppen hann jag dock inte jobba bort innan jag sålde henne till bekanta. Men om man bara ser till att man inte tvingar hästen och tillför spänning utan tvärtom är kravlöst avslappnad själv och överför det till hästen istället, så går detbåde lättare och snabbare. Genvägar äro senvägar och folk har för bråttom, spänner sig och ställer för höga förväntningar och krav. Ta det lugnt och var positiv till de små framstegen, det är snabbaste sättet framåt i ridningen!

sambaengi skrev:
Jag rider enligt TTEAM-rörelsen "cykla baklänges med rumpan" och jobbar in hästen i det tempo jag vill ha med rumpan.

När du själv går och tar ett steg med höger ben, så sjunker din högra höft och vice versa. Samma sak händer när hästen tar ett steg med sitt högra bakben; höger höft sjunker. Hitta den rörelsen i skritt och följ med i den. Ju längre steg, ju större rörelse och ju kortare steg ju kortare rörelse. Ju snabbare skritt ju snabbare rörelse. När du hittat denna rörelse så märker du att du istället för att kan afram och tillbaka i sadeln med ett gummiband i magen, som man lärrt sig, tar upp rörelsen mer i sidled och skinkorna rör sig baklänges i en cirkel. Sedan kan du gå vidare och få hästen att följa din rörelse. Korta steget genom att minska din rörelse och läng steget genom att göra större rörelse. Öka takten och få en snabbare rörelse, minska takten och få hästen att gå med långsammare steg. OBS! Du skall integunga i sidled utan sitta mitt över hästen från midjan och uppåt, dvs lös och ledig midja och bäcken
:rofl: Jag kommer att ha nog att försöka lära mig detta:rofl:
Jag testade igår och om vi ska tala klarspråk så gick det inte ett dugg:o
Jag måste verkligen lära mig att känna hur han rör sig! För jag försökte känna hans benrörelser men det gick inte!
Så då testade jag att blunda och känna vad baken gjorde utan att jag tänker på det. Vilket jag kom fram till var att sittbenen far lite framåt höger-vänster-höger-vänster, inga stora rörelser och jag försökte röra mera vilket var omöjligt:o Så just nu sitter jag stadigt fast i sadeln utan att röra på baken.
Så det blir väl till att fortsätta att träna:) Kanske jag skulle köpa mig en bomlös då borde jag väl bli rörligare:angel:

japp. travare kan tölta! detta beror på att varmblodet inte är "sönderavlat" med detta menar jag att man inte har korsat massa raser för att få fram travaren. utan den har precis som islänningen behållt tölten=) Det är bara att träna=) du kan köpa en bok om islandshästridning. Där står det hur du gör för att träna tölten. Varblod brukar ju vara väldigt långa och ha svårt att samla sig. men det är bara att träna=) lycka till

Varmblod brukar ju vara väldigt långa och ha svårt att samla sig. men det är bara att träna=)
Vilken tur att jag har en kompakt köttbulle som har en naturlig samling:banana:

Hm, låter som en riktig pärla till travare! Man blir riktigt nyfiken! Själv gillar jag också kompakta hästar med kort rygg, rejäl rumpa, resning, hög halsansättning och allt det där som gör att hästen har lätt för samling. Jag gillar inte hästar med lång rygg, särskilt inte i kombination med kort och skarpt kors och obefintlig rumpa. En del nordsvenska hästar kan ha den exteriören och jag tycker den är skitful och hästen blir framtung och kräver mycket ridning. Även en del halvblod är långa, kantiga och med ett platt kors och liten rumpa och det gillar jag inte heller. Spelar ingen roll vilken ras det här så vill jag ha en kroppsbyggnad som underlättar samling och bärighet.

Kan tala om att för 12 år sedan red jag på vanlig ridskola på vanliga hästar fortfarande och min ridlärinna hade en sådan mer kompakt och lite bullig travare med rejäl rund muskelrumpa som tävlade på elitnivå i hoppning. Hon hade blivit bjuden tjusiga summor för den hästen. Men hon sade att det var mycket jobb med att skola om hästen och komma dithän och hon var inte sugen på att göra om jobbet. Den hästen var ju tränad för trav innan och det har ju sina nackdelar också. Det är lätt att skaffa sig en vana men tar 7 gånger så lång tid att ändra på den...

Bild
Här är en liten bild på min köttbulle. Det enda som stör mig på den bilden (förutom de faktum att han står fult:rofl: ) är hovarna!
Men nu när jag fått mig en ordentlig hovslagare så har dom blivit riktigt snygga och välvda:d

Här är en till bild när vi är fullt påklädda:D BILD
Ingen lång rygg här inte;)

Tack, ska vidarebefodra det till killen i fråga:D

Det var en riktigt snygg häst faktiskt! Jättefin! Härligt snyggt svart också. Gillar både framparti, mittdel och bakdel och jag är ganska kräsen med vad jag tycker är en snygg häst. Få till tölten på den och det kan bli riktigt WOW! Många av travarna har ett ypperligt lynne också. Jag red till en travare åt granntjejen för 13 år sedan och jag gillade att rida henne. Trygg, lätthanterlig, klok och lättränad. Det var bara granntjejen som var orutinerad och hysterisk och som smittade av sig på hästen så hon blev nipprig och osäker. Jag hade inga som helst problem att få henne trygg, lugn och säker men det tog ett halvår innan jag fått henne så stabil så tjejen kunde rida henne också. Den hästen var också kort i ryggen som din. Då hade jag inte börjat med islandshäst så jag provade aldrig att töltträna henne. Din kille blir man ju rent av sugen på att testa, jag som inte ridit storhäst på evigheter! Synd du bor i andra änden av landet! Hur hög är han förresten?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka