Tölt eller flygande travar trav?

M

Mount Never Rest

Jag har inte riktigt kunna släppa en grej som inridaren berättade och nu måste jag höra vad ni tror:D
För er som missat det så har jag en Varmblodig Travare.
Honom lämnade jag på inridning i april/maj och när jag var och red där tredje veckan så berättade hon om en uteritt som dom gjort.

Dom hade tänkt att galoppera och hästen framför fattade galopp och Harry (min häst) försökte följa efter i trav men då han inte hann med så började han tölta:eek: Hon sa att man satt helt stilla på honom, men han orkade inte spec. länge så slog han över i galopp.

Jag har själv inte upplevt just det hon berättade utan bara vid misslyckade galopp fattningar har han bara dragit iväg i full travar trav (tror jag?), som enligt mig är hemskt mjuk att sitta på:angel:

Så.... Min fundering lyder: Kan det vara möjligt att han har uppvisat tölt? Och om han har det, finns det något sätt att få fram den igen??
Jag vet av en som rider islänning att det krävs en otrolig samling för att tölta, vilket han alltid ska ridas i (dock är matte lite dålig på det:o ) så den delen borde han klara, men annars??
Eller är det lika bra att sluta fundera och nöja mig med att han uppvisat det en gång:angel:

Sv: Tölt eller flygande travar trav?

Det finns en gammal tråd i detta ämne.
Och Ja din travare kan lära sig tölta.
Många varmblodiga travare (speciellt med Amerikansk stam) har tölt i sig.

/Åsa

Jo, jag vet att dom har tölt i sig...
Jag tänkte väl mera om det är troligt att han bytt till tölt för att försöka hinna med en galopperande häst...
Och om så är fallet, finns det något sätt att försöka få fram tölten? Man kan ju inte måste ha en häst att rusa bakom?? Hur gör ni när ni lär era hästar tölt? Men dom har det ju mera naturligt...:crazy:

testa att på hemvägen eller när hästen är som mest pigg att gå från galopp ner till tölt....att du när han galopperar tar en stor förhållning och samtidigt driver du måste kanske ha upp hans huvud lite...dock är det risk att det då blir travar trav men tar han det så testa att ta en förhållning till med drivning och se vad han då tar?....tar han tölt så berömm massa och tar ner han till skritt efter några steg låt han inte gå över i travar trav då kan han lätt förväxla dom "gångarterna".

men tänk på att när han tar tölten gör många halvhalter med mkt driv då för att han ska kunna fortsätta tölta några steg. det är ju en viss teknik att rida tölt oxå.

men det är ju förstås om du vill lära han tölta...haha jag vet inte alls om detta funkar men du kan ju testa=) återkom gärna med resultatet.

Principen förstår jag men det går inte för jag rider honom inte i galopp:crazy:
Han avskyr galopp och jag får ont i ryggen:o

Visst är det möjligt.

Men det är lika möjligt att han rullade över i pass, som är en snabb gångart. Många travare har pass i sig o rulllar gärna över till det när traven inte "räcker till" d.v.s de kan inte trava så fort som de vill. Hästen kan sedan inte ställa sig i trav direkt utan måste ta galopp...

Jag hade en gång en travare som tog tölt självmant, men endast i mycket lågt tempo. Han gjorde det när han var väldigt pigg o taktade. Om jag tog en riktig förhållning med höjd hand fick han till en riktig fyrtaktig tölt. Fast på den tiden visste jag inte riktigt vad det var, bara att jag satt väldigt mjukt o bekvämt. Har kollat mina filmer på honom med folk som rider islandshäst o de säger att tölten var ´klockren´. Kul!!

Jag har också funderat på pass, men jag vet inte om det är mjukt att sitta på?? För jag vet t.o.m. hästar som blivit diskade i lopp för att dom börjat passa....

Kanske jag skulle behöva gå en kurs med islänningar så att jag lär mig hur dom olika gångarterna känns, för det kan nog vara ett stort problem att veta att han verkligen byter:angel:

Han gjorde det när han var väldigt pigg o taktade. Om jag tog en riktig förhållning med höjd hand fick han till en riktig fyrtaktig tölt.
När min kille är på sådant humör så börjar han nästan att trampa:d Han travar men han går saaaaaakta framåt samtidigt som han lyfter frambenen ordentligt. Han liksom gungar från höger till vänster sida:D . Dock fungerar det bara när han är super pigg annars blir det bara långsam trav:smirk:

Nej jag tror inte att din häst tog tölt i det läget, man kan se tölt ffa i samlingen vid t ex en voltstart. Men då är tempot lågt och samlingsgraden stor för hästen som blir lite trängd i sulkyn vid det ögonblicket, då ser man många som kommer in i lateral och vissa i tölt.

Det som hästen gjorde i detta fall är med största sannolikhet trav i högt tempo, men väldigt fyrtaktig. Detta är mjukt att sitta på, så det var förmodligen detta som beridaren kände. Det innebär inte att din häst är utan tölt, men har du för avsikt att träna den bör man börja i låga tempon där den antagligen kommer fram i en bättre takt.

Mount Never Rest skrev:
När min kille är på sådant humör så börjar han nästan att trampa:d Han travar men han går saaaaaakta framåt samtidigt som han lyfter frambenen ordentligt. Han liksom gungar från höger till vänster sida:D . Dock fungerar det bara när han är super pigg annars blir det bara långsam trav:smirk:

Det låter som passgång. Många hästar använder det vid såma tillfällen. Den gungar, precis som du beskriver, till höger o vänster. Men i högre tempon känns inte gungningen lika mycket, utan man sitter ganska mjukt, även om det inte är lika mjukt som tölt.

När min tog tölt kändes det nästan som han satt på bakbenen o framdelen blev hög. Ser även på en film hur mycket han trampar under sig. Gungade ingenting utan kändes bara riktigt maffig :d

Jag har lärt mig att för att höra om tölten är riktigt fyrtaktig kan man säga "black & decker" flera ggr i snabb takt o hovslagen ska då stämma med denna melodi. Svårt att förklara hur jag menar men tycker faktiskt att det stämmer ganska bra.

Boj skrev:
Nej jag tror inte att din häst tog tölt i det läget, man kan se tölt ffa i samlingen vid t ex en voltstart. Men då är tempot lågt och samlingsgraden stor för hästen som blir lite trängd i sulkyn vid det ögonblicket, då ser man många som kommer in i lateral och vissa i tölt.

Det som hästen gjorde i detta fall är med största sannolikhet trav i högt tempo, men väldigt fyrtaktig. Detta är mjukt att sitta på, så det var förmodligen detta som beridaren kände. Det innebär inte att din häst är utan tölt, men har du för avsikt att träna den bör man börja i låga tempon där den antagligen kommer fram i en bättre takt.
Det var lite av min tankegång också... Inte när hon sa det utan när islands ryttaren sa att det krävs en otrolig samling för att orka tölta. För även om hon red honom samlat för att få honom i galopp så tror jag nog att mycket av den samlingen "faller" när han blir stressad och ser att den andra hästen lämnar honom i galopp....

Hmmm..... Kanske jag skulle kolla med dom som rider islänningar om det är någon som är modig nog att testa rida Harry och se om han verkar ha några anlag till pass eller tölt:)

Det låter som passgång. Många hästar använder det vid såma tillfällen. Den gungar, precis som du beskriver, till höger o vänster. Men i högre tempon känns inte gungningen lika mycket, utan man sitter ganska mjukt, även om det inte är lika mjukt som tölt.
Jag måste nog be någon se på oss om han gör så igen, för att se vad tusan han gör med fötterna:angel:

Nä, nu ska jag leta lite trådar om pass också;)

Har din häst amerikansk stam? Då kan han mycket väl ha lite "passblod" i sig..Jag tro i såna fall att din häst inte töltade utan passade några steg..I USA finns det speciella passtävlingar där varmblodet körs i just pass..

Jepp, hel amerikan:D
Men hjälp:eek: Nu hittade jag något om Grisepass, när dom passar sakta:eek: Har jag en GRIS:eek: :eek: :eek:

En benämning som ofta används när islandshästarna passar i sakta mak. Det ska en islänning inte göra, den ska endast ta pass när ryttaren ber om det o då i flygande fart. Därav namnet flygande pass på deras gångart.

Har aldrig hört någon annan använda den benämningen. Inom travet är det väldigt vanligt att hästarna har lite passgång i sig. Och som kommer fram då de blir stressade eller är väldigt framåt.

Som isis-sara sa så är det vanligt med tävlingar i passgång i USA o det finns därför i generna på den amerikanska travaren.

STAM???

e. Dream Lover ee. Mack Lobell (US) eu. Red Hot Mama (US)
u. Not My Lady ue. Why Not (US) uu. Brooklyn Laday

Hur är lättast att kolla om dom har pass?
Är det som jag skrev tidigare när dom är jätte laddade eller går det på "naturlig" väg:idea:

Det är nog olika från häst till häst.

Men ska du ha hästen som ridhäst är väl frågan om du har något bruk för passen, är ju inget du kan tävla i eller har användning av till vardags (enligt mig). Tycker att den mest är till besvär på en ridhäst. Tänk om du vill tävla dressyr o hästen råkar ta ETT steg i pass, då är den dagen förstörd. I hoppning har du heller inget bruk för den, eller..?

Satsa hellre då på att kolla om du kan lära den att tölta som du funderade på i början av tråden. Tölten tycker jag är mer användbar. Både till vardags, och främst för att stärka muskulaturen o få en hållbarare o starkare häst. Dessutom finns inget häftigare än att rida tölt i full fart. Slår känslan av allt annat inom ridning, tycker jag.

din lilla häst har samma farmor som min häst och min häst töltar jämt...
jag har en islänning också och är helt säker att det är töltar min pålla gör :)

barajag... skrev:
En benämning som ofta används när islandshästarna passar i sakta mak. Det ska en islänning inte göra, den ska endast ta pass när ryttaren ber om det o då i flygande fart. Därav namnet flygande pass på deras gångart.

Har aldrig hört någon annan använda den benämningen. Inom travet är det väldigt vanligt att hästarna har lite passgång i sig. Och som kommer fram då de blir stressade eller är väldigt framåt.

Som isis-sara sa så är det vanligt med tävlingar i passgång i USA o det finns därför i generna på den amerikanska travaren.

STAM???

Kanske är det bara vi Islandshästfolk som använder ordet grisepass. Men jag har sett många travare på Åby som just grisepassar i tex voltstart. Grisepass är ju en benämning på en oren gångart, t ex tölt.

/Åsa

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka