Tölt bättre än trav vid hårt underlag?

Sv: Tölt bättre än trav vid hårt underlag?

Jag tar det lugnare med ridningen när underlaget inte är bra. Skritt kan ju för övrigt vara ett utmärkt sätt att bygga upp hästen beroende på hur man skrittar. Det är väl onödigt att köra i högt tempo när underlaget är hårt, det säjer väl nästan sej självt. I vilket fall som helst så är det ju alltid viktigt med uppvärmning i skritt, vissa resonerar att hästen blir seg då....men om man inte som ryttare kan rida sin häst i energisk skritt, så borde man träna på detta :o .

Sv: Tölt bättre än trav vid hårt underlag?

chrysler skrev:
Nu kommer folk bli kinkiga men iaf var jag bor(om jag kan försvara mig med det) så är inte islandshästryttarna så rädda om sina hästar verkar det som.De både slängtravar å galopperar på asfalt.Om man har en häst med tex taktproblem kan man väl rida på asfalt å träna lite men inte jämt.En halvblodsryttare skulle dö om de såg hur vissa islandshästryttare rider sina hästar.(Jag vet för jag är f.d hbl ryttare själv)

Skäms på dem! Asfalt är något som är livsfarligt att galoppera på och jag skulle inte trava fort heller! Halkar man blir det inte roligt! Däremot kan jag både galoppera och trava snabbt på grusväg. Såg en rida omkull med en travare i galopp på asfalten och den hästens ben var inte vackra. Själv höll jag mig till medeltempo tölt och jag går inte över det tempot på asfalt. Travar inte gärna heller pga av halkrisken även en torr sommardag. En häst halkar inte lika lätt i tölt som i trav. Har noterat att flera av mina islänningar föredrar tölten när det är halt framför traven. Den större samlingsgraden och det kortare steget minskar risken för att halka. Kortare steg ger en mindre horisontell kraft och därmed mindre risk att halka. Jag går och springer alltid själv med mycket kortare steg än vanligt när det är halt. Kanske tölten är naturens svar på halka? Många islandshästar väljer ju tölten i en nerförsbacke även utan ryttare.

:bump: Anette :bump:

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 231
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Jag fick höra av en vän nyligt att "ni islandshästfolk" kör mycket hårdare(mer trav/tölt/galopp) på hårda underlag än "andra". Det fick...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 683
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar