Handhästande är väl annars ett utmärkt sätt att tex få avsutten tid på olika underlag för en häst som rör sig vettigt men annars instämmer jag!
Just det där att hästen måste använda sin kropp bra ELLER att den "får lov/kan" skydda sig tror jag är nyckeln till friska hästar. De som rids illa (och inte tillåts balansera upp sig tillräckligt även pga bristande kunskap från ryttaren) har väl mest tur/andra grejer som funkar tillräckligt bra. Därav min stora insikt i att tränaren behöver rida min häst Från början, inte efter några veckors "lugn igångsättning" där hästen ju inte rör sig tillräckligt bra.
Handhästande likställer jag med att gå promenad som människa. Det bör inte vara så mkt TRÄNING för ett djur som är gjort att röra sig mkt om de går i bra hagar.
Rider man i rejäl terräng är det ngt annat. Men de allra flesta rider ju på stigar och vägar.
Sen med just rehabhästar kan terräng eller cavaletti etc vara skadligt om de har osunda rörelsemönster.
Många av de överrörliga raserna spec är det inte ngt jag skulle göra annat än på stärkt häst. Många av de tappar ryggen och buken helt men pallrar sig iaf över bommar/hinder/terräng. De går sönder.
Har pratat mkt sånt med andra som sysslar med rehab och behandling.
De ser de raserna som svårare och i behov av mer extremt riktad träning.
Sen ang vatten: det är väldigt lätt att felträna dem i det med.
Min sambo jobbar mycket med vattenrehab-ställen i Sverige och främst DK.
Jag har varit med på såna och fått lära mig en del. Det är väldigt noga hur mkt vatten man pumpar in beroende på häst. De ändrar rörelsemönster väldigt!
Har de snedheter, skador etc så ser man när det är för lite och lagom vatten beroende på hur de rör de kroppsdelarna.
Jag tycker nog att vanlig hederlig dressyr ger lika bra resultat förutsatt att man behärskar övningarna.
Sambon var förr oense med mig i det och ansåg att man kunde behöva sätta vissa på vattenträning IOM att de inte höll att sätta igång.
Nu har han sett att man kan sätta igång såna avsuttet, för hand och få ett resultat där ryttaren sen kan ta vid.
Vattenträning är ju mer konstgjord andning, stödhjul eller likn när ridningen inte funkar.
Det är inget fel i att använda det. Men man ska vara medveten om att man kan bli beroende av det om man i te löser grundproblemen.
Med sund häst kan det räcka att skicka på rehab och sen köra. I flertalet fall måste man sen ombehandla och rehaba igen.
Sånt måste folk få veta. Så man inte ger dem falskt hopp om att hästen nu ska funka med samma träning/ryttare/tänder/hovar etc.
Men visst har jag sett fina resultat med vattenband om det är någon kunnig som sköter det.