Hårda underlag - vad tål en häst normalt?

Handhästande är väl annars ett utmärkt sätt att tex få avsutten tid på olika underlag för en häst som rör sig vettigt men annars instämmer jag!

Just det där att hästen måste använda sin kropp bra ELLER att den "får lov/kan" skydda sig tror jag är nyckeln till friska hästar. De som rids illa (och inte tillåts balansera upp sig tillräckligt även pga bristande kunskap från ryttaren) har väl mest tur/andra grejer som funkar tillräckligt bra. Därav min stora insikt i att tränaren behöver rida min häst :D Från början, inte efter några veckors "lugn igångsättning" där hästen ju inte rör sig tillräckligt bra.

Handhästande likställer jag med att gå promenad som människa. Det bör inte vara så mkt TRÄNING för ett djur som är gjort att röra sig mkt om de går i bra hagar.
Rider man i rejäl terräng är det ngt annat. Men de allra flesta rider ju på stigar och vägar.
Sen med just rehabhästar kan terräng eller cavaletti etc vara skadligt om de har osunda rörelsemönster.
Många av de överrörliga raserna spec är det inte ngt jag skulle göra annat än på stärkt häst. Många av de tappar ryggen och buken helt men pallrar sig iaf över bommar/hinder/terräng. De går sönder.
Har pratat mkt sånt med andra som sysslar med rehab och behandling.
De ser de raserna som svårare och i behov av mer extremt riktad träning.

Sen ang vatten: det är väldigt lätt att felträna dem i det med.
Min sambo jobbar mycket med vattenrehab-ställen i Sverige och främst DK.
Jag har varit med på såna och fått lära mig en del. Det är väldigt noga hur mkt vatten man pumpar in beroende på häst. De ändrar rörelsemönster väldigt!
Har de snedheter, skador etc så ser man när det är för lite och lagom vatten beroende på hur de rör de kroppsdelarna.
Jag tycker nog att vanlig hederlig dressyr ger lika bra resultat förutsatt att man behärskar övningarna.
Sambon var förr oense med mig i det och ansåg att man kunde behöva sätta vissa på vattenträning IOM att de inte höll att sätta igång.
Nu har han sett att man kan sätta igång såna avsuttet, för hand och få ett resultat där ryttaren sen kan ta vid.
Vattenträning är ju mer konstgjord andning, stödhjul eller likn när ridningen inte funkar.
Det är inget fel i att använda det. Men man ska vara medveten om att man kan bli beroende av det om man i te löser grundproblemen.
Med sund häst kan det räcka att skicka på rehab och sen köra. I flertalet fall måste man sen ombehandla och rehaba igen.
Sånt måste folk få veta. Så man inte ger dem falskt hopp om att hästen nu ska funka med samma träning/ryttare/tänder/hovar etc.
Men visst har jag sett fina resultat med vattenband om det är någon kunnig som sköter det. :)

@skuggi Ni har inte vatten att åka till för skritt o trav? Känns som skonsam träning för en liten tjockis (men den kanske inte är i desperat behov av bantning längre?). Jag försöker åtm fortsätta ha varannan vecka konditionsträning/klättring på stället där det finns vatten o så är jag lika nog där med att han ska vara rak osv och ökar på antalet minuter skritt o trav. Pulsen brukar ligga runt 150 i trav på halvdjupt vatten (varierar det med, lång strand) så det ger ju helt klart effekt. Och benen blir kylda samtidigt (lägger den biten efter galopperna) :D

Innan jag hittade detta så kollade jag efter rehabställen med skrittband de vattenfyllde.

Simma kan de väl med göra men jag har alltid tyckt det känns oergonomiskt i övrigt men det positiva kanske överväger den effekten, inte så bra koll.
Jag tror faktiskt det finns ett ställe med vattenband.. ska ta och kolla det!
Det är en ponny, den är typ alltid i desperat behov av att banta, särskilt sommartid. Vi har gjort -55 kg sen mars, men det var innan betet. Han har munkorg men det hjälper inte mycket..

Med handhäst syftade jag ju just på det där med olika underlag, spec det om som skrevs i inlägget jag länkade till i början om att hästen behöver skrittas på hårt underlag som återhämtning efter tuffare pass. Skitsmidigt där ju!

Ang vattenträning så var det mer att hästen behöver banta :D Vilket min också behövde/behövde hållas i bra hull och man känner sig för feg just för att öka belastningen pga islag (vilket jag gjorde, vet inte om framknän tar stryk av övriga grejer lika mkt?).

Men fortfarande som du poängterar så är det ju något i träningen hittills som gjort att hästen inte hållt, det tog jag för givet att man insåg men inser att det kan man ju inte göra. Alltså tro att det bara är att låta hästen knalla i vatten som rehab o sen köra på som innan. Eller ja, då kanske den håller men det är ju fortfarande inte BRA. Du om någon vet väl det. My bad :)

Jag har tänkt att jag nu också ska ta upp arbetet vid hand igen och att det främst blir där som jag travar honom i början, på fast men sviktande underlag i ridhuset. Det gav bra resultat sist vi rehabade, fast när man började rida föll det igen, men då hade han redan för mycket övervikt.

Jag tror faktiskt det finns ett ställe med vattenband.. ska ta och kolla det!
Det är en ponny, den är typ alltid i desperat behov av att banta, särskilt sommartid. Vi har gjort -55 kg sen mars, men det var innan betet. Han har munkorg men det hjälper inte mycket..

Min är ok över vintern men så fort gräset börjar spira så känner jag också den där hetsen att försöka balansera maximal energiförbränning med att inte belasta för mkt. Jobbigt :( Min håller sig däremot sedan i ok hull om han tränas normalt hela tiden, det är ju lyxigt. Men så fort det är konvalescens av något slag så säger det ju bara "poff" o då är det ju inte lika kul när det är lägre leder som är problem o vikten stiger.

Jag har tänkt att jag nu också ska ta upp arbetet vid hand igen och att det främst blir där som jag travar honom i början, på fast men sviktande underlag i ridhuset. Det gav bra resultat sist vi rehabade, fast när man började rida föll det igen, men då hade han redan för mycket övervikt.

Rekommenderar också varmt (om du inte insett det, ursäkta att jag tjatar) någon som faktiskt kan rida hästen vettigt. Både ur perspektivet att rida bra och sedan självklart är en fena på att känna hur mycket man kan tänja på gränserna iom tidigare skada. Min häst hade aldrig blivit frisk (peppar, peppar vi får se hur långt det håller men nu är han åtm igång och ifas nog att gå en fälttävlan om några veckor, innan har vi ju inte kommit längre än till enkelt galoppjobb på bana o lättare uteritter innan han dragit upp den primära skadan igen eller återfått sekundära ledinflammationer) utan vår tränare vi varit hos 1 g/vecka så fort han fått ridas.

Rekommenderar också varmt (om du inte insett det, ursäkta att jag tjatar) någon som faktiskt kan rida hästen vettigt. Både ur perspektivet att rida bra och sedan självklart är en fena på att känna hur mycket man kan tänja på gränserna iom tidigare skada. Min häst hade aldrig blivit frisk (peppar, peppar vi får se hur långt det håller men nu är han åtm igång och ifas nog att gå en fälttävlan om några veckor, innan har vi ju inte kommit längre än till enkelt galoppjobb på bana o lättare uteritter innan han dragit upp den primära skadan igen eller återfått sekundära ledinflammationer) utan vår tränare vi varit hos 1 g/vecka så fort han fått ridas.
Jag har en som jag gärna skulle anlita, får se om det går att lösa på något sätt om hon har möjlighet.

Det tycker jag ersätter vattenband. Så du kan lika gärna spara den tiden och pengarna och ta hästen för hand hemma.
Det finns inget i vattenträningen som inte går att göra för hand för fysiken. Däremot finns det mer man kan göra för hand. :)
Det är väl en grej om man har ngt sånt hemma. Då kan man ju slänga i hästen.

Men det är lite ett problem med att hitta bra såna ställen. Det enda jag vågar rek ligger på Gotland. ;)
Eller ännu hellre i DK.
Men som sagt.. För hand ger samma effekt.

Det tycker jag ersätter vattenband. Så du kan lika gärna spara den tiden och pengarna och ta hästen för hand hemma.
Det finns inget i vattenträningen som inte går att göra för hand för fysiken. Däremot finns det mer man kan göra för hand. :)
Det är väl en grej om man har ngt sånt hemma. Då kan man ju slänga i hästen.

Men det är lite ett problem med att hitta bra såna ställen. Det enda jag vågar rek ligger på Gotland. ;)
Eller ännu hellre i DK.
Men som sagt.. För hand ger samma effekt.

Du verkar ha bra koll på vattenträning :) En veterinär hade sagt till min kompis att gå/rida i högt blåbärsris har samma inverkan som att gå i grunt vatten, han menade på att typ motståndet blir det samma. Är det något du har koll på?

Ber om ursäkt för trådkap.

Jag tänker att man går ju inte som trasig människa till en sjukgymnast varvid den säger: fläng runt lite som du vill och dra i de här maskinerna så blir du frisk.
De är jävligt noga med vilka muskler man spänner och hur för att vi ska bli starka på rätt sätt. Annars går vi sönder igen.

Men är man lika stark och sund som Zlatan, vilket sunda normala hästar ska vara, så tål man att kuta på grus, vurpa etc med mycket mindre skaderisk än om man är lika fit som tant Agda.

I början måste man träna hemskt försiktigt om man är svag, överrörlig, skadad etc.
Sen kan man ibland lyckas få en rätt svår kropp att tåla en del slitage om man byggt upp den korrekt.

Men en frisk sund häst bör vara i kroppen som mänskliga elitidrottare. De ska tåla en del skit. :)
Jag har fått lära mig att asfalt faktiskt är ganska mjukt, grusväg däremot, det är hårt på leder. Maskinerna på gym är verkligen livsfarliga för kroppen om en inte är försiktig. Hästarna behöver vara Zlatan för att orka med oss.

Jag fick höra av en vän nyligt att "ni islandshästfolk" kör mycket hårdare(mer trav/tölt/galopp) på hårda underlag än "andra". Det fick mig att fundera, vad är hårt underlag för dig, hur hårt/fort/mycket rider du på hårda underlag utan att hästen tar skada?
Hur bedömer/avgör du vad som räknas som "för hårt att göra annat än skritta"?

Lägger frågan under hästvård eftersom det handlar om skador hästar kan få av för hård ridning på för hårda underlag. Om jag tänkte fel får moderator gärna flytta tråden.

Generellt:
med tanke på att distanshästar både travas och galopperas på asfalt så verkar det ju som om många hästar klarar den typen av underlag alldeles utmärkt bara de är tränade för det.

Individuellt: jag rider ofta på grusväg som ibland är hård, ibland någon kilometer på asfalt.
Mina hästar är oskodda.
Skritt och trav känns helt oproblematiskt, galopp borde inte vara värst besvärande för dem som är mer bäriga och samlade i galoppen.
Det som "dödar" hos travhästar, exempelvis, är ju farten: vid varje hovisättning ökar belastningen väldigt kraftigt med stigande hastighet: långsamt joggande trav innebär inte så mycket slitage, medan högt tempo ger väldigt stark belastning.
Det borde vara detsamma med ridning: långsam samlad galopp ger inte så hård hovisättning och ger inte så extrem belasning, ens på hårt underlag, som en snabb galopp på betydligt mer sviktande underlag.

Rejäl isbark på vintern är fantastiskt som underlag - bara hästarna är skodda och broddade.

Du verkar ha bra koll på vattenträning :) En veterinär hade sagt till min kompis att gå/rida i högt blåbärsris har samma inverkan som att gå i grunt vatten, han menade på att typ motståndet blir det samma. Är det något du har koll på?

Ber om ursäkt för trådkap.

Det kan jag inte påstå att jag VET ngt om ärligt talat.
Jag tänker att med blåbärsris-taktiken kan man inte kontrollera vare sig motstånd eller underlag på samma vis som på platt vattenband med exakt samma motstånd i vattnet hela tiden.

I blåbärsriset kanske man kan råka haka i ngt. Det kan sabba en skada som börjat läka.
Sen är ju underlaget inte givet helt slätt. På en del hästar vill man inte ha underlag som kan ge vickande rörelser i sidled.
På en del vill man ha mer monoton rörelse i mindre spänning än att de ska behöva spänna till för att balansera upp sig över något gupp.

Men visst ger riset motstånd.
Jag ser dock inte riktigt varför man inte bara rider dressyr då för att öka belastning. Dressyren är ju framtagen just för att gymnasticera hästarna.
Men jag är ju skadad av eget jobb och tror på min linje så klart. ;)

Jag har fått lära mig att asfalt faktiskt är ganska mjukt, grusväg däremot, det är hårt på leder. Maskinerna på gym är verkligen livsfarliga för kroppen om en inte är försiktig. Hästarna behöver vara Zlatan för att orka med oss.

Jämfört med låt säga ett bra gummi-underlag är det jävligt hårt. ;)

Men visst är det viss svikt i asfalt och is. :)

Jag tror inte blåbärsris ger så mycket motstånd pga att det är så torrt/lätt däremot kommer det få hästen att lyfta mer på benen. Det kanske var det veterinären menade?

Jag hade dock aldrig vågat rida i högt ris, det kan vara vad som helst under som du inte kan se. Hål, rötter, uppstickande pinnar...

Vi travar lika mycket på asfalt och hårda grusvägar som andra underlag.

Hårt underlag stärker senor och ligament och för mig är det självklart att man ska stärka dessa delar.
Vi vänjer redan våra unghästar tidigt vid hårda underlag så när det är dags att rida in och köra mer så är senor och ligament ganska vältränade och sedan är det bara att utöka sträckor och tider.

På en tur på ca 6 kilometer är det alltså lika mycket mjuka vägar (skog, traktorväg, mjuka grusvägar) som hårda vägar (hård grusväg, steniga underlag, samt asfalt).
Behövde du "träna" in detta eller började du bara på direkten?:confused: Mycket bra skrivet håller med dig!

Behövde du "träna" in detta eller började du bara på direkten?:confused: Mycket bra skrivet håller med dig!
Frågan är hur mycket man kan stärka senor och ligament på en färdigvuxen häst, som inte fått en så omväxlande uppväxt? Jag vill minnas att det var någon tidsgräns på det där och sen är det som det är?

Frågan är hur mycket man kan stärka senor och ligament på en färdigvuxen häst, som inte fått en så omväxlande uppväxt? Jag vill minnas att det var någon tidsgräns på det där och sen är det som det är?
Senor och ligament är uppträningsbara, liksom skelettet som fortlöpande omformas.
Men självklart måste man träna i lagom takt, oavsett vad man anser vara den svaga strukturen.

Senor och ligament är uppträningsbara, liksom skelettet som fortlöpande omformas.
Men självklart måste man träna i lagom takt, oavsett vad man anser vara den svaga strukturen.
Fast nej...... senor, leder och ligament är framförallt påverkbara att stärkas under hästens växtfas, dvs som föl och unghäst. Finns bra källor tex SLU om du inte köper mitt svar ;) Utöver det är det givetvis viktigt med allsidig träning och variation av underlag för bra hållbarhet på den vuxna hästen!

Fast nej...... senor, leder och ligament är framförallt påverkbara att stärkas under hästens växtfas, dvs som föl och unghäst. Finns bra källor tex SLU om du inte köper mitt svar ;) Utöver det är det givetvis viktigt med allsidig träning och variation av underlag för bra hållbarhet på den vuxna hästen!

Angående ligament köper jag resonemanget.
Senor är å andra sidan änden av en muskel och torde kunna påverkas av träning eller brist på sådan, även hos vuxen individ.
Dock är det inte bra för senor med plötslig hård belastning efter en tids inaktivitet eftersom det då riskerar att skada strukturen allvarligt.
Både sen- och ligamentstruktur har ganska dålig blodgenomströmning vilket också innebär att läkning efter skada tar mycket lång tid.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar