Hårda underlag - vad tål en häst normalt?

Har alltid skrittat mycket på asfalt, vi har bara en sträcka med någorlunda hårdpackad grusväg och där blir det alla gångarterna. Resten är mjukare grusvägar, ridspår, anlagda ridvägar och skogsstigar.

Att hårt underlag stärker senor och ligament vet man men var står det att det sliter på lederna?
Att springa på hårt underlag "måste" väl belasta lederna om hästen inte sviktar i resten av kroppen utan slår ner hovarna stumt. Iaf vår ponny säger att han har en led som inte pallar sånt..

Det går alldeles utmärkt att rida i alla gångarter både på mjuka och hårda underlag så länge man varierar sig. För mycket av endera är det som förstör och mer komplicerat än så behöver man inte göra det.
Det var det där med det luddiga "för mycket".
Jag har uppenbarligen gjort "för mycket" för min ponny (det är iaf teorin just nu), bara det att jag aldrig hade trott att "det där lilla" skulle kunna vara "för mycket". Men det beror ju på vad man jämför med och vad man är van.
Av vad folk skrivit här och vad jag har hittat på andra ställen så har jag fått en bättre bild av hur "de flesta" rider på hårda underlag. Jag inser också att det jag trodde var skonsamt (att ha honom med som handhäst) kanske inte var så skonsamt då jag inte kan hjälpa honom med balansen och formen, så det har nog slitit mer än jag trodde.

Att springa på hårt underlag "måste" väl belasta lederna om hästen inte sviktar i resten av kroppen utan slår ner hovarna stumt. Iaf vår ponny säger att han har en led som inte pallar sånt..

Jag funderar mest på om det verkligen är det hårda underlaget som sliter på lederna eller om det är ridningen i sig.
Sedan är jag säker på att vissa hästar inte har leder för hårt underlag.

Men, som jag fattar det pratar vi om hårt underlag som en del i en annars omväxlande träning med alla gångarter och alla underlag i samma mängd. Då tror jag inte att det sliter på lederna. Belasta och slita tycker jag är två skilda ord.

Jag inser också att det jag trodde var skonsamt (att ha honom med som handhäst) kanske inte var så skonsamt då jag inte kan hjälpa honom med balansen och formen, så det har nog slitit mer än jag trodde.

Jag är inte säker på att ryttare (i allmänhet, eventuellt inte i ditt fall) alltid tillför något i balansen så jag tror inte du behöver vara rädd att ha med en häst som handhäst på hårt underlag.

En häst i naturlig, lugn trav har ju en egen balans och form, så länge man har ett tempo som hästen klarar av att hamna rätt i.

Har han fått problem? Är han exteriört avvikande? Jag tänker att en exteriört bra häst sällan är så obalanserad i en rätt anpassad trav att det ska vara problem.

Jag är inte säker på att ryttare (i allmänhet, eventuellt inte i ditt fall) alltid tillför något i balansen så jag tror inte du behöver vara rädd att ha med en häst som handhäst på hårt underlag.

En häst i naturlig, lugn trav har ju en egen balans och form, så länge man har ett tempo som hästen klarar av att hamna rätt i.

Har han fått problem? Är han exteriört avvikande? Jag tänker att en exteriört bra häst sällan är så obalanserad i en rätt anpassad trav att det ska vara problem.
Ja, han har fått problem. Vilket såklart innebär att jag måste lära mig vad han tål och anpassa träningen. Men som utgångspunkt ville jag höra vad som kan anses normalt, så jag vet om jag ska tolka det som att han är överkänslig eller normalkänslig, så att säga.

Jag vet ju hur hans steg känns i trav på lång tygel jämfört med om jag "bestämmer" lite, och han hamnar definitivt på framdelen lite i sin fria form.
När han går med som handhäst är det inte heller säkert att han skulle "säga ifrån" gällande underlaget om han tyckte det var för stumt, kan skulle nog prioritera att hänga på. Han är dessvärre en väldigt ambitiös ponny som lätt gör mer än vad han kanske borde, först när han faktiskt får ont säger han till.

Belasta och slita tycker jag är två skilda ord.

Ja, det är helt klart två olika saker. Belasta måste man göra för att bli starkare/tåligare och det är ju på den principen all träning byggs. Sliter man så har man gjort för mycket eller på fel sätt.

Det var det där med det luddiga "för mycket".
Jag har uppenbarligen gjort "för mycket" för min ponny (det är iaf teorin just nu), bara det att jag aldrig hade trott att "det där lilla" skulle kunna vara "för mycket". Men det beror ju på vad man jämför med och vad man är van.

Vad är problemet med ponnyn då och vilka symptom har den?

Ja, det är helt klart två olika saker. Belasta måste man göra för att bli starkare/tåligare och det är ju på den principen all träning byggs. Sliter man så har man gjort för mycket eller på fel sätt.
När jag använde "belasta" menade jag på ett negativt sätt, alltså att lederna belastas på ett mer negativt sätt om hästen tex inte tar upp stöten med muskulaturen utan "smäller" ner hoven.

Vad är problemet med ponnyn då och vilka symptom har den?
Det är en lång och komplicerad historia som jag inte riktigt orkar dra här, han är självklart utredd och behandlad på längden och tvären. Vid igångsättning får han återfall upprepade gånger i höger fram, lågt, kota/hovled.

Det är en lång och komplicerad historia som jag inte riktigt orkar dra här, han är självklart utredd och behandlad på längden och tvären. Vid igångsättning får han återfall upprepade gånger i höger fram, lågt, kota/hovled.

Jag förstår. Hoppas att du kommer tillrätta med problematiken vad det nu än beror på. :)

Tack! Ja, jag får testa olika varianter av igångsättning och belastning tills vi hittar något som håller.

Hugger sista.

Vi hamnade ju i en liknande karusell. Jag var så försiktigt osv osv o hästen blev återkommande halt ändå.

Det viktigaste för mig här var dels att min tränare sa åt mig att Jag kan inte rida sönder Min häst pga fart (jag rider helt enkelt aldrig så slarvigt vad gäller underlag eller fart eller balans men jag TRODDE det och satt o mesred så att hästen inte använde kroppen fördelaktigt) och att min vet till slut sa åt mig att jag skulle rida igång hästen ordentligt och inte dra ut på det. Är hästen ofräsch kommer det snabbare fram och då behandlas den och fortsätter sättas igång, min häst skulle aldrig bli frisk om han inte kom igång.

Eftersom jag fortfarande är mesig så kan man säga att jag varvade alla de där lugna grejerna jag hade velat ha enbart som igångsättning (promenader, tömkörning, arbete från marken, försiktig klättring, CR, skritt i vatten osv, dvs enbart fokus på att stillsamt o i balans på bra underlag göra olika grejer) med att åka ofta till tränaren som red hästen, ofta till mer backar för träning i trav o galopp, samt trav i vatten. I mitt huvud så skulle jag gjort det där stillsamma först typ 1 månad o sedan trappat upp.

Min häst fick felbelastningsinflammationer ffa höger framknä pga tidigare skada (som återkom gång på gång pga otillräckligt musklad o bristande styrka o användning av kroppen - tänk lite lealös o tung klumpig unghäst som busar o halkar haha, min häst som 10 åring...) och otillräcklig ridning. Höger fram är väl typiskt det ben både häst o ryttare generellt överbelastar innan man kommit till bra ridning.

Ursäkta OT. Hoppas ni kan komma på rätt spår igen!

Hugger sista.

Vi hamnade ju i en liknande karusell. Jag var så försiktigt osv osv o hästen blev återkommande halt ändå.

Det viktigaste för mig här var dels att min tränare sa åt mig att Jag kan inte rida sönder Min häst pga fart (jag rider helt enkelt aldrig så slarvigt vad gäller underlag eller fart eller balans men jag TRODDE det och satt o mesred så att hästen inte använde kroppen fördelaktigt) och att min vet till slut sa åt mig att jag skulle rida igång hästen ordentligt och inte dra ut på det. Är hästen ofräsch kommer det snabbare fram och då behandlas den och fortsätter sättas igång, min häst skulle aldrig bli frisk om han inte kom igång.

Eftersom jag fortfarande är mesig så kan man säga att jag varvade alla de där lugna grejerna jag hade velat ha enbart som igångsättning (promenader, tömkörning, arbete från marken, försiktig klättring, CR, skritt i vatten osv, dvs enbart fokus på att stillsamt o i balans på bra underlag göra olika grejer) med att åka ofta till tränaren som red hästen, ofta till mer backar för träning i trav o galopp, samt trav i vatten. I mitt huvud så skulle jag gjort det där stillsamma först typ 1 månad o sedan trappat upp.

Min häst fick felbelastningsinflammationer ffa höger framknä pga tidigare skada (som återkom gång på gång pga otillräckligt musklad o bristande styrka o användning av kroppen - tänk lite lealös o tung klumpig unghäst som busar o halkar haha, min häst som 10 åring...) och otillräcklig ridning. Höger fram är väl typiskt det ben både häst o ryttare generellt överbelastar innan man kommit till bra ridning.

Ursäkta OT. Hoppas ni kan komma på rätt spår igen!
Tack för dina tankar :bow:
Jag har också förstått att man(jag) gärna är för mesig med igångsättningen och att hästen behöver röra på sig för att bli bra. Hade så med en unghäst som just var lealös och ffa behövde stärkas för att hålla ihop så att säga.
Det är inte riktigt samma med denna dock, tror jag. Ett av problemen/grunden är flera år med övervikt, vilket gör att jag nu försökt banta honom utan att belasta honom med ryttare. Det gick fint så länge vi bara skrittade ute, men sedan vi började trava och galoppera (som handhäst) har han fått problem.
Nu ska jag, bla tack vare råden här i tråden lägga upp ett mer varierat schema, där jag som du säger varvar med lite "tuffare" pass där han får röra på sig.

Jag gror ju att vissa hästar är mycket känsligare av olika skäl.
En del hästar tål ju att gå i fruktansvärd oergonomisk form, på kasst underlag etc hela liven utan att bli dåliga.
Andra tål inte att gå många såna steg utan att gå sönder. Och har man den oturen att hästen själv väljer ett rörelsemönster som inte är helt i balans(det gör ju få..;)) så pajar de. De tål alltså inte sig själv eg.
Så såna hästar måste man ändra rörelsemönstret på. När de både lärt sig röra sig med sundare rörelseschema och blivit starkare i de rätta rörelserna kan man laborera mer med underlag och ev belasta dem i "fel" lägen sas. Men vissa kan man inte göra det så värst mycket med ens som rehabade och starka.
Generellt tror jag man bör lära sig först balansera hästarna i sidled och få dem att bli eftergivna i kroppen. Spänningar dödar.. Rider man på asfalt/hårt grus vill man inte att hästen dammar i fötterna med kraft utan mjukt sätter i dem. Man letar efter svikten i kroppen. Den brukar man hitta när man kan sätta hästarna något.
Då brukar underlag inte slita så mycket, om man kan kontrollera HUR hästen gör islagen.

När de är fria rör de sig gärna som de dragsters de är, på framdelen med skyfflande bakben som inte bär.
Jag ser handhästande som miljöträning eller lite urblåsning av energi. Inte som något som ger ngt positivt fysiskt mer än för oinridna unghästar som bara allmänt ska stärkas och lära sig koordination och gå fram.

Jag tänker att man går ju inte som trasig människa till en sjukgymnast varvid den säger: fläng runt lite som du vill och dra i de här maskinerna så blir du frisk.
De är jävligt noga med vilka muskler man spänner och hur för att vi ska bli starka på rätt sätt. Annars går vi sönder igen.

Men är man lika stark och sund som Zlatan, vilket sunda normala hästar ska vara, så tål man att kuta på grus, vurpa etc med mycket mindre skaderisk än om man är lika fit som tant Agda.

I början måste man träna hemskt försiktigt om man är svag, överrörlig, skadad etc.
Sen kan man ibland lyckas få en rätt svår kropp att tåla en del slitage om man byggt upp den korrekt.

Men en frisk sund häst bör vara i kroppen som mänskliga elitidrottare. De ska tåla en del skit. :)

Handhästande är väl annars ett utmärkt sätt att tex få avsutten tid på olika underlag för en häst som rör sig vettigt men annars instämmer jag!

Just det där att hästen måste använda sin kropp bra ELLER att den "får lov/kan" skydda sig tror jag är nyckeln till friska hästar. De som rids illa (och inte tillåts balansera upp sig tillräckligt även pga bristande kunskap från ryttaren) har väl mest tur/andra grejer som funkar tillräckligt bra. Därav min stora insikt i att tränaren behöver rida min häst :D Från början, inte efter några veckors "lugn igångsättning" där hästen ju inte rör sig tillräckligt bra.

@skuggi Ni har inte vatten att åka till för skritt o trav? Känns som skonsam träning för en liten tjockis (men den kanske inte är i desperat behov av bantning längre?). Jag försöker åtm fortsätta ha varannan vecka konditionsträning/klättring på stället där det finns vatten o så är jag lika nog där med att han ska vara rak osv och ökar på antalet minuter skritt o trav. Pulsen brukar ligga runt 150 i trav på halvdjupt vatten (varierar det med, lång strand) så det ger ju helt klart effekt. Och benen blir kylda samtidigt (lägger den biten efter galopperna) :D

Innan jag hittade detta så kollade jag efter rehabställen med skrittband de vattenfyllde.

Simma kan de väl med göra men jag har alltid tyckt det känns oergonomiskt i övrigt men det positiva kanske överväger den effekten, inte så bra koll.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar