Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att springa på hårt underlag "måste" väl belasta lederna om hästen inte sviktar i resten av kroppen utan slår ner hovarna stumt. Iaf vår ponny säger att han har en led som inte pallar sånt..Att hårt underlag stärker senor och ligament vet man men var står det att det sliter på lederna?
Det var det där med det luddiga "för mycket".Det går alldeles utmärkt att rida i alla gångarter både på mjuka och hårda underlag så länge man varierar sig. För mycket av endera är det som förstör och mer komplicerat än så behöver man inte göra det.
Att springa på hårt underlag "måste" väl belasta lederna om hästen inte sviktar i resten av kroppen utan slår ner hovarna stumt. Iaf vår ponny säger att han har en led som inte pallar sånt..
Jag inser också att det jag trodde var skonsamt (att ha honom med som handhäst) kanske inte var så skonsamt då jag inte kan hjälpa honom med balansen och formen, så det har nog slitit mer än jag trodde.
Ja, han har fått problem. Vilket såklart innebär att jag måste lära mig vad han tål och anpassa träningen. Men som utgångspunkt ville jag höra vad som kan anses normalt, så jag vet om jag ska tolka det som att han är överkänslig eller normalkänslig, så att säga.Jag är inte säker på att ryttare (i allmänhet, eventuellt inte i ditt fall) alltid tillför något i balansen så jag tror inte du behöver vara rädd att ha med en häst som handhäst på hårt underlag.
En häst i naturlig, lugn trav har ju en egen balans och form, så länge man har ett tempo som hästen klarar av att hamna rätt i.
Har han fått problem? Är han exteriört avvikande? Jag tänker att en exteriört bra häst sällan är så obalanserad i en rätt anpassad trav att det ska vara problem.
Belasta och slita tycker jag är två skilda ord.
Det var det där med det luddiga "för mycket".
Jag har uppenbarligen gjort "för mycket" för min ponny (det är iaf teorin just nu), bara det att jag aldrig hade trott att "det där lilla" skulle kunna vara "för mycket". Men det beror ju på vad man jämför med och vad man är van.
När jag använde "belasta" menade jag på ett negativt sätt, alltså att lederna belastas på ett mer negativt sätt om hästen tex inte tar upp stöten med muskulaturen utan "smäller" ner hoven.Ja, det är helt klart två olika saker. Belasta måste man göra för att bli starkare/tåligare och det är ju på den principen all träning byggs. Sliter man så har man gjort för mycket eller på fel sätt.
När jag använde "belasta" menade jag på ett negativt sätt, alltså att lederna belastas på ett mer negativt sätt om hästen tex inte tar upp stöten med muskulaturen utan "smäller" ner hoven.
Det är en lång och komplicerad historia som jag inte riktigt orkar dra här, han är självklart utredd och behandlad på längden och tvären. Vid igångsättning får han återfall upprepade gånger i höger fram, lågt, kota/hovled.Vad är problemet med ponnyn då och vilka symptom har den?
Det är en lång och komplicerad historia som jag inte riktigt orkar dra här, han är självklart utredd och behandlad på längden och tvären. Vid igångsättning får han återfall upprepade gånger i höger fram, lågt, kota/hovled.
Tack! Ja, jag får testa olika varianter av igångsättning och belastning tills vi hittar något som håller.Jag förstår. Hoppas att du kommer tillrätta med problematiken vad det nu än beror på.
Tack! Ja, jag får testa olika varianter av igångsättning och belastning tills vi hittar något som håller.
Tack för dina tankarHugger sista.
Vi hamnade ju i en liknande karusell. Jag var så försiktigt osv osv o hästen blev återkommande halt ändå.
Det viktigaste för mig här var dels att min tränare sa åt mig att Jag kan inte rida sönder Min häst pga fart (jag rider helt enkelt aldrig så slarvigt vad gäller underlag eller fart eller balans men jag TRODDE det och satt o mesred så att hästen inte använde kroppen fördelaktigt) och att min vet till slut sa åt mig att jag skulle rida igång hästen ordentligt och inte dra ut på det. Är hästen ofräsch kommer det snabbare fram och då behandlas den och fortsätter sättas igång, min häst skulle aldrig bli frisk om han inte kom igång.
Eftersom jag fortfarande är mesig så kan man säga att jag varvade alla de där lugna grejerna jag hade velat ha enbart som igångsättning (promenader, tömkörning, arbete från marken, försiktig klättring, CR, skritt i vatten osv, dvs enbart fokus på att stillsamt o i balans på bra underlag göra olika grejer) med att åka ofta till tränaren som red hästen, ofta till mer backar för träning i trav o galopp, samt trav i vatten. I mitt huvud så skulle jag gjort det där stillsamma först typ 1 månad o sedan trappat upp.
Min häst fick felbelastningsinflammationer ffa höger framknä pga tidigare skada (som återkom gång på gång pga otillräckligt musklad o bristande styrka o användning av kroppen - tänk lite lealös o tung klumpig unghäst som busar o halkar haha, min häst som 10 åring...) och otillräcklig ridning. Höger fram är väl typiskt det ben både häst o ryttare generellt överbelastar innan man kommit till bra ridning.
Ursäkta OT. Hoppas ni kan komma på rätt spår igen!