M

Mena3

Hejsan! Jag har en kompis som funderar på att skaffa en Tollare. Han har dock inte studerat rasen väldigt ingående och försöker därför hitta mer fakta om bland annat temperament osv. Därför tänkte jag hjälpa honom lite genom att försöka få reda på lite åt honom:)
Just därför undrar jag om det finns någon som har en,har haft en eller i alla fall vet någonting om Tollaren? Jag blir jätteglad för svar!:laugh:

Sv: Tollare

Om den inte skall vara till jakt så rekommenderar jag att läsa på o kontakta Krokasmeden.
Tyvärr är rasen för vacker o populär för sitt eget bästa så det finns många hundar med extremt dålig mentalitet.

Rödhåring, obekymrad och alltid partysugen!:D

Jag har träffat ett par stycken, känner typ fyra personligen, alla fyra är helt olika i huvudet.
Farten har de dock gemensamt, samt att de lätt stressar iväg.

Jag har inte haft någon tollare, men var inne på att skaffa en. Efter att ha luskat omkring här och där bestämde jag mig för att inte skaffa en, då sannolikheten att få en som kunde hålla upp till elit i bruks var ganska liten.
Så vad är er målsättning?

Jag tror att han främst har tänkt att jobba med den i agility och i freestyle. Men även lugna promenader antar jag.=) Jag tror att han tänker främst för skojs skull och inte så mycket för tävling.

Då finns det mer passande raser.

Håller till viss del med, men måste inflika att jag tror att tollaren numera är delad även den. Har de senaste åren träffat en hel del exempel på tollare som definitivt inte är några arbetshundar.

Överlag en ganska ojämn ras.

Jasså? Jag har nog bara träffat tollare som verkligen kräver sin stimulans för att inte bli nervvrak. Hade faktiskt ingen aning om att de var så ojämna, hade tvärtom fått för mig att de var rätt inriktade. Synd att höra annat, raserna brukar förlora mycket på att bli ojämna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 077
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
567
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 958
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 288
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka