Tollare? Västgöta spets? Sheltie?

H

hasselby

Min syster ska köpa hund! (Inte nu men i framtiden) Och hon vill ha en liten ras, till lydnad, agility och sällskap såklart!
Hon har kört fast sig på dessa raser i rubriken. Hon e jä##t envis unge... haha ja 18 år men ändå.

Har Någon något bra tips på en liten ras?
Eller bara något att dela med er av de i rubriken?

Rasen ska vara max 50 cm.. och inte väga så mycket!

Vill veta lite så jag kan styra lite över henne haHA :rofl:

TACK!

Sv: Tollare? Västgöta spets? Sheltie?

Om det står mellan de i rubriken så är det väl sheltie och västgöte som är att föredra (tollare har VÄLDIGT mkt energi...)
Sheltien är väldigt vanlig som agilityhund, men personligen brinner jag mer för västgöten (har själv ägt en...)
Dansk-svensk gårdshund??

Dansk svensk gårdshund? Ska läsa på om den!:bow:

Är hon jävligt envis hade ju en västgöte passat bra; de är också jävligt envisa. ;)

(Och så är det ju den bästa, mysigaste, underbaraste, sötaste hundrasen i världen och jag är inte alls subjektiv. ;))

En fullvuxen hane blir ca. 32 cm. hög och väger ca. 16 kilo. En frisk och tålig ras utan rasbundna sjukdomar. HD förekommer, men i väldigt liten utsträckning (=man kan inte helt och hållet avla bort HD, det dyker upp spontant) samt att VGS med HD anses vara obesvärade (korta ben + stora muskler = låg belastning).

I Finland har man hittat en ögondefekt: Forskning pågår om vad det är och innebär. Det här är helt nytt, så arvsgången är inte klarlagd. Dock är defekten ovanlig och det är inget som jag oroar mig för, ej heller "de flesta andra" inom rasen.

En mycket sällskaplig ras som blir mkt. bunden till sin ägare, samtidigt som den är mkt. självständig.

Det som är negativa är att VGS har en tendens att glappa i käften, fast det är i viss del en träningssak.

Tackar för den infon!:)
Så då har du den rasen?:D
Inga bilder att bidra med?
Någon hemsida till någon kennel?
Jag vet att man kan kolla på skk och typ vove.net ,men jag tänkte om du hade någon som du gilla?
Du får gärna pm om det känns bättre;)

Jag har sheltie som jag rekommenderar som ras, alltså om hon vill göra mer än bara ha den som sällskap (för då kan den bli lite odräglig, som våran kan bli ibland... :angel: ; skällig mest).
Vänlig, försiktig, lättlärd, positiv, personlig, sällskaplig, följsam.

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17010000-17019999/640x480/17015749.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16950000-16959999/640x480/16952466.jpg?0

Vi har en kille som är stor, ca 40 cm tror jag. Personligen föredrar jag dem större modellerna, de små är så klena. :p

Det är ganska stor skillnad på hundarna i rubriken, jag har ju bara erfarenhet av en (sheltien) men läser man i hundböcker och likn ser man skillnader i temperament och arbetsområde (jakt, fågelhund, sällskap). Hundrasens bakgrund är viktig förstås, men hunden blir ändå lite som man gör den till... :)

Har syrran din fullt av energi 24 timmar om dygnet och älskar att vara ute så ska hon välja en tollare :) Lite skämt åsido, men det är en hund med grym energi! Min herre fyller i år 11 år ... beter sig dock som om han vore 11 månader. Har vänner med tollare som säger samma sak, de blir i princip aldrig gamla. Fullt ös medvetslös! Vi kan ha kommit in från en ordentlig runda i skogen, han hinner lägga sig i 10 min och ta en power nap. Skulle jag då fråga om vi ska gå ut, så blir det bara ett rött streck till dörren :) Men det är en helt underbar ras, otroligt goa hundar!!! Lättlärda, och arbetsvilliga! Vovven min älskar när jag tar fram "pipen", då är det träning!!:banana: Vill hon pyssla med lydnad och agillity så funkar en tollare kanon. Min pojk är i sin ungdom tävlad i lydnad av sin förra ägare med bra resultat! Agillity va dökul med tyckte han :)

Skulle lätt valt tollare om hon väljer mellan de tre raserna....den enda rasen som är snygg ju:angel:verkar dessutom vara en riktigt härlig hundras!

Hej!
Svarar till alla! Tack för era svar! Jag vet att alla e olika hundar hehe.. Jag rekomenderar nog henne att inte köpa en tollare :)
Jag har en bc själv och jag tror att en tollare blir lite aktiv för henne! Jag ska inte säga att det är hennes första hund, för att familjen har alltid haft hund. Men det kommer att vara hennes helt egna första hund!
Tackar igen alla som svarat!

Jag tycker sheltien är en mycket passande ras för alla, dom är både (oftast iaf) väldigt trevliga och älskar att jobba.

Jag hade en tollare tidigare och dom är väldigt krävande, det är jämt jobb med dom, en slags aktivitet varje dag + promenader såklart. Det är en väldigt energisk, arbetsvillig och en helt underbar ras :love:
Men som sagt väldigt krävande.

Västgötaspetsen kan jag inte så mycket om så kan inte säga så mycket om den.

Men för att kunna bestämma vilken hund man ska köpa så måste man ställa sig frågan: Hur mycket tid och vilja har jag?

För både sheltien och tollaren tar mycket tid, fast tollaren är väl lite mer tidskrävande än sheltien.
Men hon måste tänka igenom alla saker noga innan hon bestämmer sig, vilket inte jag gjorde då jag köpte min tollare (såld nu).
Första två åren gick bra vi tränade regelbundet lydnad och freestyle och han kunde.. ja.. orkar inte ens ta upp allt han kunde :D
Men sedan blev han mer och mer agressiv mot andra hanhundar (blev spöad av min mammas rottishane ständigt :mad:), vilket resulterade en väldigt rädd och osäker ägare, jag vågade aldrig ha han lös och blev alltid livrädd så fort det kom en annan hund så till slut funkade det inte längre, tyvär :crazy:

Så man måste tänka både psyke, hur krävande dom är osv
Hon kan ju försöka träffa tollare, sheltie, västgötaspets och ev andra hundar och deras ägare och se hur dom är och fråga allt man vill ha svar på! där får man ofta mycket information.

LYCKA TILL! :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 322
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V