T

Tjalfe

Jag funderar på att beställa en sån där tolk-sele ifrån hööks.
Min kille vill så gärna prova att åka skidor efter min fjording.
Men jag vet knappt nått om tolkning.
Är det svårt?
Min fjording kille är körd för längesen. Jag själv har aldrig kört honom(har haft honom i 1½år ungefär). Han är ganska orädd och tuff. Kan det fungera att tolka med honom?

Måste man ha skidor eller går det bra att t.e.x sitta på en pulka?
 
Sv: Tolka

Jag tolkar varje vinter (ridskola). Vi har små plastskidor som kommer från H**ks ellr nått och sen är det en brösta och lina. Vad jag vet så kommer allt i ett paket.
Tror bara en av dom hästarna vi brukar använda är inkörd men prova.

Du frågar om det är svårt :angel: Jag vet inte vad ja ska svara på den frågan men om jag ska vara ärlig så e det hjävligt kul och det är en vanesak med att hålla balansen me nsitt på huk och res dej upp sakta så brukar det funka och desu snabbare hästen springer deso lättare är det att hålla balansen.
Vet att en kompis har prövat med pulka och visst går det men hon säjar att det är roligare med skidor och sen är det lättare för hästan med skidor.

Kram och lycka till :D
 
Sv: Tolka

Jag tolkar bara med pulka. Det är otroligt kul. Man måste bara ha en pulka med bra kant så man har nånstans att hålla spjärn med.
Jag har flera gånger använt bröstan från min vanliga bröstsele men i år ska jag köpa en tolksele.
:D
 
Sv: Tolka

vad händer om man ramlar och tappar taget?? kan inte hästen fastna i linorna då?:p
 
Sv: Tolka

Som tur är så är det ju min kille som ska åka efter. Jag tänker ge igen på honom efter att han lurad upp mej på sin cross och körde stålle med mej:devil:
 
Sv: Tolka

Jag har aldrig haft det problemet. Dock så har jag ju använt longerlinor som inte sitter ihop i varann. Verkar vara mindre risk för trassel då.
 
Sv: Tolka

okej... men risken finns juh endå att det trasslar sig... kanske kan sätta ihop linorna uppe på baken med grimmskaft lr nåt:p hoppas ni fattar hur jag menade:D
 
Sv: Tolka

Det är det ju på tolkselar och jag hade ett grimskaft där. Trodde du menade resten av linorna....
 
Sv: Tolka

Jag tycker inte att de är så svårt att tolka men man ska helst vara 2 st.. Iaf om en rider och en åker... Men de är helt klart nåt som jag rekomenderar att prova..Jag har en Travare som älskar att springa så de går rätt fort:)
 
Sv: Tolka

kl!

vad händer om man måste svänga? Dras inte den ena linan(yttersta) runt hästens bakben då?
 
Sv: Tolka

Ja det ska bli jätte roligt att prova:D
Det blir extra roligt när det är med min pojkvän också:rofl:
Ska beställa sele och köpa pulka! Sen är det bara å vänta på snön:D
Kommer det säkert inte någon snö fören i januari bara för det:smirk:

Kom gärna med tips och lite annat, har aldrig tolkat förut så förbered mej:D
 
Sv: Tolka

Jag har ju ett grimskaft på rumpan som gör att linorna inte hänger bredvid benen på hästen...
Undrar om jag kan hitta en gammal bild på tolkning...
:D
 
Sv: Tolka

Var inne och kollade på bilden på hööks sele och nu när jag kollade lite bättre så såg jag att det sitter ett snöre över rumpen med:idea:
Ja! Försök hitta bild/bilder!!:banana:
 
Sv: Tolka

Jag och häst med storasyster på släp :)
Extremt hembyggd sele, två longerlinor, två grimskaft och ett däckelunderlägg

3342401.jpg


3342402.jpg


:D :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 220
Senast: Halali
·
Utrustning Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet...
Svar
8
· Visningar
1 406
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 252
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp