Tolga hoppsadel!

A

anna210

Vad har ni gett för era Tolga hoppsadlar?
Är ni nöjda?
Finns de i flera bomvidder? Den jag provade ( den för 12000kr ) fanns bara i en bomvidd.:smirk:

Sv: Tolga hoppsadel!

Det skulle jag också vilja veta..! Så man vet om det ens är nån idé att prova den, min ekonomi tillåter det nog inte, men jag vill ha den...

Det finns flera olika, den för 12000 är deras billiga och är mer serietillverkad, därför finns den inte i så många bomvidder/kåpstorlekar etc. Däremot är bommen i nylon och går att ändra.
Jag har en för 20' och den kunde jag ha fått beställd precis till mig om det behövts (behövdes inte eftersom den normala var tillräckligt framskuren för mig). Det är verkligen jättefina sadlar! :) Tycker att den för 12 absolut är i klass med tex CWD o de dyrare Tolgorna!

Dom nya ligger nu för tiden på 20 + men tycker personligen att dom nya inte alls är sköna o köper hellre en redan inriden o begagnad :love: mycke mjukare då :) gav 11' för min tolga som va ca 1 år gammal, däremot e de svårt att få tag i begagnade tolgor eftersom dom är så omtyckta :angel: ja kommer iaf inte släppa min :love: sen när de gäller storlek : som någon redan skrev, så dom för 12' är ju i syntet bom, o va ja har hört så kommer den bara i N o värms sedan ut eller in beroende på vilken storlek hästen har. Dom dyra däremot beställer man i olika storlekar eftersom dom har träbom. Dock är dom stora i storlekarna tycker jag: hade en pessoa innan tolgan som vad W, o den passade jätte fint (i storlek, passade dock inte ryggen :angel: ) o tolgan e N o e nästan aningen större :eek:

Sitsen tycker jag är ganska liten i storlek. Själv brukar jag ha 16,5" (liten rumpa :rofl:) men den jag har nu är en 17,5" o passar nästan perfekt, kanske liiite stor, men inte nåt man stör sig på.

Bommen kan jag hålla med om, jag har en normal och den är nog absolut vidare än de andra sadlarna jag har. Sätet däremot tycker jag är större än vanligt, har 17' o det är nästan lite stort! Kanske beroende på modell, vilken har du?

Åhå sedär :) modellen vet ja inte vilken jag har faktiskt :o frågade aldrig när jag köpte den, eftersom den var beg. Men men, smaken är som baken :rofl: jag älskar min iaf :banana:

Jag var inne på Tolga när jag bytte sadel nyligen, den billigare modellen. Tills jag såg den på Strömsholm. Tyckte inte alls om den, särskilt inte bossorna. Jag föredrar nättare rundbossor som på Prestige och Cobra (som jag hade tidigare).

Ja Tolgan har väldigt tunna bossor - iallafall på den billigare modellen.
Eller inbillar jag mig bara?:banana:

Jag har bara sett den billiga Tolgan och den hade iallafall väldigt nätta bossor - de dyrare har kanske annan typ.

Då definierar vi det på olika sätt för det var den billiga jag tittade på. Jämför du det med kilbossor så ja men jämfört med t ex Prestige rundbossor, som jag redan sagt, tyckte jag inte alls om den.

Hittade en bild på en Tolga som illustrerar bra vad jag menar:
tolga.jpg

Prestige bossar lättar tidigare från ryggen det är såna rundbossor jag föredrar, inte som på denna där bossorna ligger utanför sätet.

Men den borde ligga bra på bredryggade som min! :idea: Bra att veta!

Ok :D Ja då tänkte vi på olika vis, restigebossorna ser ju helt annorlunda ut baktill det stämmer. Jag tänkte på tjockleken på bossan - jag tycker Tolgans bossor är mycket tunnare...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 415
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 053
Svar
25
· Visningar
2 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30