Tokosel? Borta!

Sv: Tokosel? Borta!

Tack för tipset. Kanske ska skicka in för skojs skull.

Kan känna att det ibland går till överdrift med analyser hit och analyser dit. Är vi lika noga med den maten vi själva stoppar i oss, som vi är med det vi ger våra djur?

Man behöver inte bli manisk bara för att man skickar in höet på analys. Jag analyserar hösilaget, räknar ut en foderstat på datorn och sen ger jag hästarna ungefär det den rekommenderar. Men det är bra att veta ungefär hur grovfodret ligger i näringsinnehåll tycker jag. Det kan ju vara väldigt stora skillnader på hö :)

Jag är nog lika noga/onoga med maten jag äter som med hästarnas mat, dvs lite lagom :d

Tack för tipset. Kanske ska skicka in för skojs skull.

Kan känna att det ibland går till överdrift med analyser hit och analyser dit. Är vi lika noga med den maten vi själva stoppar i oss, som vi är med det vi ger våra djur?

Fast vi känner ju och kan reglera, och har inte samma krav på prestation etc. Dessutom rör vi oss inte lika mycket/står lika mkt etc.

Men att analysera gör ju att du vet att hästen får inte bara de proteiner den behöver, utan också mineralerna och att det är i balans. Är en piss i nilen kostnadsmässigt jmf med vad hästeriet kostar på ett år, så varför inte lägga de pengarna på att vara säker på att det är så optimalt som möjligt.

Du skulle ju själv inte köpa något i en omärkt glasflaska som är 'nån sorts mjölk' t ex, utan du vill veta vad du stoppar i dig, även om du inte sitter och räknar på decimalerna.

Det finns INGET som hindrar att man fodrar med BÅDE öga och analys, lika lite som något hindrar att ha en basic foderstat utan sjuttioelva tillskott bara för man analyserar.

Och här kommer min åsikt i denna frågan.

Nej, vi människor är oftast inte alls lika noga med vår egen kost och se hur det ser ut. Sjukhusen är fulla av folk som har både den ena och den andra åkomman som lätt hade kunnat undvikas med hjälp av en bättre kost.

Det är lite småsvårt att se om mineralbalansen är helt åt pipsvängen om man inte har en analys.

MJ och protein syns ju förr eller senare och är lättare att rätta till.

Men så mycket enklare om man har en grund att utgå ifrån :D

I allra största grad, så är mitt svar ja när det gäller mig själv. Och det är på grund av att jag vet vad som krävs för att jag skall kunna få de bästa förutsättningarna att träna och bygga upp kroppen på ett bra sätt.
Varför inte ge sin häst samma möjlighet?

En analys är som sagt en liten "fis i rymden" jämfört med vad vi lägger ut på hästarna.

*kl*

Är veterinärerna villiga att skriva ut selevitan?
Jag behöver endast tillsätta selen i min foderstat, alla andra värden är redan höga, men är inte speciellt pigg på att köpa de tillskott som finns på GG.

Nu vet jag inte ang just selevitan, men på tiden när tokosel var receptbelagt så var det inga problem. Ett telefonsamtal bara, och så förklara att man ville ha Tokosel utskrivet till häst, så fick man det. Så tror inte du ska ha några problem alls med att få det utskrivet om du förklarar läget.

Det är min erfarenhet också.
Funderar ibland på vitsen med receptbelagt när man får ett recept så lätt. Likadant med avmaskningsmedel, P-piller till katten och säkert mycket mer.

NJa, det är inte så mkt mer du så lätt kan få recept på. Det är bara vissa preparat en veterinär övht FÅR skriva ut utan att ha undersökt djuret i fråga.

Vad gäller avmaskningsmedel så ska det inte slentrianförskrivas eg, utan efter träckprov (om det telefonförskrivs). Men slarvas säkert massor där.

Men som sagt, 'ett telefonsamtal bara'-lätt är det få preparat som är.

Oh herre gud då! Vilken katastrof!! :eek:
Får man fängelse nu eller.....

Vi har ogödslade vallar och skördar ganska sent så näringsinnehållet i vårt hö är inte det bästa.

Med det resonemanget förstår jag inte varför du ska bemöda dig med att köpa selen tillskott, du vet ju inte vad det är du ger eller varför, så varför skulle en ren gissning runt selen vara viktigt/vettigt?

När det gäller inhemskt grovfoder finns normalt ingen anledning att kosta på specialanalys för selen.
PL

Nej det vet jag mycket väl, dvs att svenska jordar genrellt är selen fattiga. Det jag vänder mig emot är att då köpa ett rent mineral foder för att täcka selen behovet. Det är ju galenskap, om man inte vet vad grovfodret innehåller, ska man då fodra med mineraler även om behovet är väl uppfyllt av grovfodret?

Liknande trådar

Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 101
Senast: Keb71
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka