Sv: Tog veterinären sönder hästen???
KL
Då vår travare haft överansträngda leder och kollats med hjälp av böjprov, då har veterrinären varit så seriös (enl mig) att han omedelbart släppt ned ett ben där hästen markerat obehag/smärta redan vid ihopböjningen.
Allt för att inte göra illa hästen i onödan. Reagerar den på smärta i den fasen kan man ju gissa på att den kommer att halta då den springer efteråt.
Min massagelärare var helt övertygad om att böjprov var skadliga... Skulle vara kul att fråga igen varför. Minns inte riktigt teorin. Typ att leden inte normalt belastas ihoptryckt i vridet läge som i helböjning.
Heller bör de inte belastas i stretchvningar åt sidorna då de laterala ligamenten inte heller är konstruerade för att hålla emot åt sidan som det då blir.
Det kan jag köpa. Man blir ganska stark då man drar i den långa hävarm som ett hästben ändå är!
Kanske man menar att det är skadligt att böja om ligament eller andra delar i leden är känsliga och redan överansträngda. då kanske de inte har den kraft och spänst som krävs för att fjädra med och sedan återhämta sig.
Som med min nacke
Behandlad av kiropraktor då den var öm och överansträngd. Manipulerade den med milt våld så det sög till och gick sönder något! -Aj!
Sedan dess har jag uttänjda ledband och en nacke som "sätter" sig i fel läge och låser sig vid minsta muskelspänning. Plågsamt värre!
Skakar trött på huvudet då jag hör folk som säger att det är normalt att alltid måsta gå på återbesök till sådana behandlingar. Att det lätt glider "ur läge" igen.
Misstänker att behandlingar med våld ofta skapar behovet av återbesök!!