Tog veterinären sönder hästen???

Sv: Tog veterinären sönder hästen???

Min veterinär böjer inte gamla hästar heller....> 20 år...

Är hästen pigg, glad och välmusklad utan hälta vid arbetsprov - ridning och longering - tycker han att det är för stor risk att göra böjprov....

Vicken superveterinär du har....lyckos!!:banana:

Finns det anledning till att misstänka ledbekymmer (eller för att utesluta ledbekymmer) så böjer man naturligtvis även unga individer.

Va??? Skulle aldrig tillåta böjprov på en ung/växande individ!!! Detta har dessutom alla veterinärer jag varit i kontakt med avrått ifrån...

:rofl: Det roliga är att de länderna som många påstår att de inet gör böjprov i är bl.a. Usa och Tyskland........:rofl:
I bägge länderna böjjer man i själva verket som faaan...;)

Nja....böjer som faan tror du överdriver lite. Visst gör man böjprov i USA, det har vi gjort på ett flertal hästar köpt därifrån. Vad man kan säga om böjprov och dess bedömning där är att de "släpper" hästen i ett flertal steg innan de ens bedömer om markering eller hälta föreligger. I Sverige har jag erfarenheten av att hästen skall gå klockrent från steg 1.....
Så man kan nog kalla böjer som faan....en lätt överdrift:cool:

Va??? Skulle aldrig tillåta böjprov på en ung/växande individ!!! Detta har dessutom alla veterinärer jag varit i kontakt med avrått ifrån...

På Huntley utanför Ängelholm böjer de även åringar. Jag sålde en åring och köparna ville besiktiga där. Ingen diskussion ens, det var böjprov som gällde. Och hästen klarade det galant.

Böjer man ettåringar så vet man inte vad man gör!!! Dom som går skadefria därifrån har en j-a tur.

Jag är ju ingen vet. och jag blev också väldigt förvånad över böjprovet. Men de vet. som jobbar där har väldigt gott renommé så jag antar att de vet vad de gör.

KL
Då vår travare haft överansträngda leder och kollats med hjälp av böjprov, då har veterrinären varit så seriös (enl mig) att han omedelbart släppt ned ett ben där hästen markerat obehag/smärta redan vid ihopböjningen.
Allt för att inte göra illa hästen i onödan. Reagerar den på smärta i den fasen kan man ju gissa på att den kommer att halta då den springer efteråt.

Min massagelärare var helt övertygad om att böjprov var skadliga... Skulle vara kul att fråga igen varför. Minns inte riktigt teorin. Typ att leden inte normalt belastas ihoptryckt i vridet läge som i helböjning.

Heller bör de inte belastas i stretchvningar åt sidorna då de laterala ligamenten inte heller är konstruerade för att hålla emot åt sidan som det då blir.
Det kan jag köpa. Man blir ganska stark då man drar i den långa hävarm som ett hästben ändå är!

Kanske man menar att det är skadligt att böja om ligament eller andra delar i leden är känsliga och redan överansträngda. då kanske de inte har den kraft och spänst som krävs för att fjädra med och sedan återhämta sig.

Som med min nacke:cry: :mad: Behandlad av kiropraktor då den var öm och överansträngd. Manipulerade den med milt våld så det sög till och gick sönder något! -Aj!:eek:
Sedan dess har jag uttänjda ledband och en nacke som "sätter" sig i fel läge och låser sig vid minsta muskelspänning. Plågsamt värre!

Skakar trött på huvudet då jag hör folk som säger att det är normalt att alltid måsta gå på återbesök till sådana behandlingar. Att det lätt glider "ur läge" igen.
Misstänker att behandlingar med våld ofta skapar behovet av återbesök!!

Jag ser inga problem med att böja både två-, tre- och fyraåringar. Har man en veterinär som är van med unghästar, som kan justera teknik och bedömning efter hästens status, då är böjprov en väldigt bra utredningsmetod även på unghästar.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka