Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Naggur skrev:Jo. min kompis köpte en häst i januari och hon besiktade aldrig hästen utan hon köpte henne som hon var och hon var jättefin på provridningen och i två veckor hemma.
Åska skrev:Då får man kontakta en annan veterinär men nog om det.
Jag har svårt att tro att man med handkraft kan böja sönder ett ben eller led (ja, möjligen om man är grön och heter Hulken).
Som de andra skriver innan, alla hästar haltar inte vid ridning trots att de gör det när man provocerar leden. Nu vet jag inte vad hästen har använts till men om den hade tränats hårt så hade antagligen skadan kunnats setts med blotta ögat. Även vid lättare träning så går det att se om det kan finnas en skada, om den t.ex avlastar ett ben i ridning (inte kliver på lika bra med det benet alltså). Det låter illa nu när den haltar i hagen! Vad fick den för diagnos? vilken grad av hälta var det? Det har inte blossat upp en elak hovböld eller något sådant?
peter_lundin skrev:Ytterligare en myt?
Med tanke på hur ofta jag vid besiktningar hittat problemhästar just genom böjprov så anser jag verkligen att det har sin plats inte bara vid hältutredning utan även vid besiktning.
PL
Inget jag känner till.olgaklara skrev:Nu är jag lite nyfiken! Finns det någon forskning eller studiematerial om hur många hästar %-ellt som klarar böjprov utan reaktion. Baserat på ålder arbetsnivå etc??
anhe skrev:Om dom var ohalta på måndagen så hade väl veterinären knappast böjt sönder hästarna. Dessutom måste det tas i beräkning vilket arbete hästarna precis utfört. Eftersom det rörde sig om landslagshästar, som troligtvis inte spenderat sina dagar solandes i hagen, så är det mycket möjligt att en ömhet som fanns tätt efter ett tufft arbete, är borta efter någon dags vila.
Jag tvivlar väldigt starkt på att man kan böja sönder en häst. Vad menas i så fall med att böja sönder? Går själva leden "av" eller vad menas? Att den skulle bli kroniskt inflammerad av ett hårt böjprov låter långsökt. Utsträckta ligament? Förstörda senor? Vad händer eftersom så många är så rädda att böja hästen, för att den kan böjas sönder.
peter_lundin skrev:Att böja för hårt o bedöma fel är en sak, att böja sönder är en helt annan! Att böja för löst o missa saker är lika illa.
Men visst om man har en häst med skada som reagerar med smärta vid böjn så kan man förvärra skadan om man ändå böjer hårt o länge.
PL