Tog veterinären sönder hästen???

Sv: Tog veterinären sönder hästen???

Finns det anledning till att misstänka ledbekymmer (eller för att utesluta ledbekymmer) så böjer man naturligtvis även unga individer.

jag tycker attt om man har en häst som varit halt sen jan. måste man göra en ordentlig utredning. friska hästar ska inte reagera på detta sätt efter ett böjprov. hade det varit min häst hade jag varit på en klinik för flera veckor sedan!!!!!!!!!

Jag förstod dig precis:) O säger inte emot dig på något vis.
Folk verkar ha missat att man både här o IRL kan svara någon utan att säga emot tex för att instämma el komma med ytterligare synpunkter i samma riktning.
Myten var det om att man inte gör böjprov i andra länder.
PL

Precis, jag blev förvirrad av frågetecknet efter myt. Bäst att fråga först, och sen attackera som en pittbull.;) Tänk, nu behövde ju jag inte det. Så konstigt det kan bli.:angel:

Unga hästar i växtfas, kan faktiskt få något som liknar hälta vid böjprov. Detta behöver inte alls vara vad det ser ut som, en ung häst som ej har varit utsatt för belastning bör i regel ej ha några problem med lederna. Ledproblemen dyker upp pga felaktig belastning, varför detta uppstår är ju olika från individ till individ samt även olika från ryttare till ryttare.

:rofl: Det roliga är att de länderna som många påstår att de inet gör böjprov i är bl.a. Usa och Tyskland........:rofl:
I bägge länderna böjjer man i själva verket som faaan...;)

Naggur skrev:
Jo. min kompis köpte en häst i januari och hon besiktade aldrig hästen utan hon köpte henne som hon var och hon var jättefin på provridningen och i två veckor hemma.

bara-undrar om det inte är bra att ta ett dopingprov vid köp av häst, min hovis säger att det är alldeles för vanligt att säljaren ofta försöker lura köparen med att vid provridningen och besiktningen ha den på smärtstillande medel.

Jag ville att vet skulle kolla om Lippan 23 år, var halt efter lymfangiten, men då sa han att han inte börjer så gamla hästar utan tittar hellre på om dom rör sej oregelbundet vid ridning och/eller longering...
Och det gorde hon inte....

Åska skrev:
Då får man kontakta en annan veterinär men nog om det.
Jag har svårt att tro att man med handkraft kan böja sönder ett ben eller led (ja, möjligen om man är grön och heter Hulken).
Som de andra skriver innan, alla hästar haltar inte vid ridning trots att de gör det när man provocerar leden. Nu vet jag inte vad hästen har använts till men om den hade tränats hårt så hade antagligen skadan kunnats setts med blotta ögat. Även vid lättare träning så går det att se om det kan finnas en skada, om den t.ex avlastar ett ben i ridning (inte kliver på lika bra med det benet alltså). Det låter illa nu när den haltar i hagen! Vad fick den för diagnos? vilken grad av hälta var det? Det har inte blossat upp en elak hovböld eller något sådant?

Tidigare ägaren tränade henne ganska hårt, de dagar i veckan hon reds, och inte visat några tecken på hälta. Såg inte ett enda tecken på hälta när hästen visades.

Veterinären bedömde att hon hade 1,5 grads hälta HF nedre leden. H*n böjde först hela benet sen övre leden och sista gången nedre leden igen.
Jag förstår inte hur h*n kan se att övre leden är u.a då h*n redan böjt upp den "skadade" leden och hon springer och haltar. För att få ett säkert resultat borde han väl bedövat nedre leden eller böjt dem var för sig från början?

Veterinären ordinerade iaf 4-6 veckors vila med inget resultat.
Hovslagaren hittade inget fel, trodde mest på att hon var halt pga att hon är sne.

Enligt equiterapeuten är hon sne i bäckenet och det är anledningen till hältan, h*n vill att jag ska skritta hästen och muskla henne, medans vet. har ordinerat absolut inget uppsuttet pga kotan/hoven.

Så det är fortsatt vila som gäller, finns inget mer att göra.
Tog ut en vet för några dagar sen h*n tyckte inte det var någon ide behandla eller göra en hältutredning, utan bara låta henne vila.

Hon har haltat konstant i traven i hagen sen veterinären var och böjde henne. Hon står lindad från insläpp till morgon varje dag och har fått djävulsklo (slutade för 3 dagar sen), och benet börjar bli svullet och galligt igen.

Så vad gör man? En veterinär ska ju veta vad h*n pratar om?

Jag tycker inte att du ska rida/muskla en halt häst som din eqiterapeut säger. Enligt mig bör inte uppenbart halta hästar inte ridas.
Verkligen tråkigt för dig, hoppas det löser sig!

Alltså, det "känns" ofta när man böjer ihop en led om den är öm eller inte. Sen är det väl helt normalt att först böja hela benet och sen dela upp lederna. Många som gör så. En böjreaktion sitter normalt sett inte i speciellt länge, därför borde hästen inte känna av första böjningen (av hela benet) när hästen sedan böjdes högt (mer än initialhältan förstås).

Jag tycker absolut att du ska se till att få bort ledhältan, och sedan samtidigt, eller efter, ta hand om snedheten. Det kommer inte hjälpa att bara ta bort ena problemet, oavsett vad som är hönan och ägget. Finns där en ledinflammation så blir inte den helt plötsligt jättebra av att hästen är rak i kroppen. Lika kommer ledproblemen snart vara tillbaka om dom beror på en snedhet och inget görs åt den.

Senast ändrad:

Jag tror att man kan ha sönder en häst genom att böja den fel, men då ska man göra FEL och vara ganska stark. Och vem kan hålla en häst som tycker att det gör skitont?

Min kompis påstod att en veterinär hade böjt sönder hennes sköthäst så att den fick gå till slakt. Grejen är att samma veterinär har böjt flera hästar åt oss och åt vänner till oss och de har inte gått sönder för det. Så jag skulle misstänka att kompisens sköthäst hade något i sitt ben tidigare som blossade upp när han böjde.

Och när vet. har böjt hästar åt oss (och när jag varit med bekanta till kliniker och så) så har de börjat med att böja hela benet o sedan led för led. Och om de ser något misstänkt så bedövar de leden och böjer igen, försvinner hältan då så vet man ju vilken led det var...

Man andra kanske arbetar annorlunda???

//Lillan

Fast det är väl självklart att man kan!

Var på ett träningsläger för många år sedan där man fick för sig att böja alla landslagshästar. Detta var i Januari och den veterinären böjde sönder alla hästarna.

fast sönder och sönder han fick alla hästarna att visa grava hältor och vid avfärd till en klinik veckan (måndagen sas och han böjde hästarna på lördagen) efter så var ingen av dessa hästar halta. varken vid böjprov eller på böjsspår.

Kan ju säga att det inte var samma veterinär som böjde dessa gånger :crazy:

peter_lundin skrev:
Ytterligare en myt?
Med tanke på hur ofta jag vid besiktningar hittat problemhästar just genom böjprov så anser jag verkligen att det har sin plats inte bara vid hältutredning utan även vid besiktning.
PL

Nu är jag lite nyfiken! Finns det någon forskning eller studiematerial om hur många hästar %-ellt som klarar böjprov utan reaktion. Baserat på ålder arbetsnivå etc??

Klart att säljaren ville ha bort hästen så fort som möjligt men o hota med o sälja till ngn annan innan hästen är besiktigad är oseriöst o redan där borde amn anat ugglor i mossen.

Nu är juy skadan redan skedd men om hästen reagerar på böjprov 2 veckor efter köp så har skadan med största sannolikhet redan funnits där innan köpet o det visste säkert fd. ägare, eftersom affären skulle genonföras utan bes.

Om dom var ohalta på måndagen så hade väl veterinären knappast böjt sönder hästarna. Dessutom måste det tas i beräkning vilket arbete hästarna precis utfört. Eftersom det rörde sig om landslagshästar, som troligtvis inte spenderat sina dagar solandes i hagen, så är det mycket möjligt att en ömhet som fanns tätt efter ett tufft arbete, är borta efter någon dags vila.

Jag tvivlar väldigt starkt på att man kan böja sönder en häst. Vad menas i så fall med att böja sönder? Går själva leden "av" eller vad menas? Att den skulle bli kroniskt inflammerad av ett hårt böjprov låter långsökt. Utsträckta ligament? Förstörda senor? Vad händer eftersom så många är så rädda att böja hästen, för att den kan böjas sönder.

Att böja för hårt o bedöma fel är en sak, att böja sönder är en helt annan! Att böja för löst o missa saker är lika illa.
Men visst om man har en häst med skada som reagerar med smärta vid böjn så kan man förvärra skadan om man ändå böjer hårt o länge.
PL

olgaklara skrev:
Nu är jag lite nyfiken! Finns det någon forskning eller studiematerial om hur många hästar %-ellt som klarar böjprov utan reaktion. Baserat på ålder arbetsnivå etc??
Inget jag känner till.
PL

anhe skrev:
Om dom var ohalta på måndagen så hade väl veterinären knappast böjt sönder hästarna. Dessutom måste det tas i beräkning vilket arbete hästarna precis utfört. Eftersom det rörde sig om landslagshästar, som troligtvis inte spenderat sina dagar solandes i hagen, så är det mycket möjligt att en ömhet som fanns tätt efter ett tufft arbete, är borta efter någon dags vila.

Jag tvivlar väldigt starkt på att man kan böja sönder en häst. Vad menas i så fall med att böja sönder? Går själva leden "av" eller vad menas? Att den skulle bli kroniskt inflammerad av ett hårt böjprov låter långsökt. Utsträckta ligament? Förstörda senor? Vad händer eftersom så många är så rädda att böja hästen, för att den kan böjas sönder.

Detta var fälttävlanshästar och i januari! De hade inte utsatts för ngt hårt arbete. Utan hade haft vila med uppbyggande arbete. Kan lova dig att dessa hästar gick i hage varje dag.

Njä han böjde inte sönder dem i den bemärkelsen, men han böjde fel! Detta kom dessutom ut till ryttarna i brev sedan att man bad om ursäkt och att han tog på sig ansvaret.

kan ju säga att han böjde så att hoven kom utanpå överarmen och det ä'r inte att böja rätt eftersom du får en vridning i leden.

Sönder behöver ju inte betyda att hästen inte går att använda ngt mer. Det kan ju betyda att man orsakar en lindrigare skada tex en lättare kotledsinflammation.

peter_lundin skrev:
Att böja för hårt o bedöma fel är en sak, att böja sönder är en helt annan! Att böja för löst o missa saker är lika illa.
Men visst om man har en häst med skada som reagerar med smärta vid böjn så kan man förvärra skadan om man ändå böjer hårt o länge.
PL

Det är det jag menar. Böja sönder behöver ju inte betyda att man är orsaken till skadan utan att man mkt väl kan förvärra en liggande skada eller överansträgning.

Men denna veterinär böjde alldeles för hårt och länge, samtliga hästar dvs 17st blev halta vid böjprovet och bara någon dag senare på ett djursjukhus när landslagsveterinären böjde dem var ingen halt av dessa hästar och de gick alla hela säsongen utan skador.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023