Sv: Tog veterinären sönder hästen???
*KL*
Är jag en av de få människor som när hästen befinns vara halt, tar den till en klinik och gör en hältutredning med mer böjprover, bedövning och röntgenplåtar?
Är jag en av de få människor som har en veterinär som jag litar på?
Hon praktiserar både privat och på klinik och jag håller hennes namn högt för hon har alltid varit 100% ärlig och otroligt profesionell när hon har haft med mina hästar att göra.
Nej, jag skulle aldrig misstänka vare sig henne eller någon annan veterinär för att börja sönder min häst.
Böjprovs vara och icke-vara har jag hört diskuteras i många år.
Personligen anser står jag på vara-sidan i frågan.
Har själv råkat ut för en veterinär som vägrade böja hästen jag skulle köpa - för han "trodde inte på böjprov".
Jag sa att han fick tro på vad han ville för utan ett böjprov och med hästens medicinska historia i bakgrunden var det inte aktuellt med köp. Försäkringsbolaget hade aldrig gått med på att försäkra henne för de beloppen jag ville utan ett besiktningsprotokoll.
Jag skulle gärna vilja veta vilka länder som inte gör böjprov för de som hitentills är uppräknade böjs det i.
Skulle även vilja veta vad man skulle göra istället för böjprov?
För de alternativa metoder jag har sett är inte särskillt imponerande.
Har bla sett en häst friskförklarats från fästingborrelia efter att ha joggat tio minuter på ett löpband under återbesök. Inget blodprov togs!
Fästsingborrelian upptäcktes i samband med en vet.besiktning på en annan klinik. Hästen var otroligt öm i ett ben, röntgenplåtarna ua. Blodprov visade borrelia. Hästägaren föredrog den förstnämnda kliniken där man höll med om fästingborrelian men också efter tio minuter på löpband tyckte att hästen hade en dålig led och tuppkammades
Om det är den typen av veterinärundersökningar och besiktningar vi ska gå över till så kan vi lägga ner begreppet veterinärbesiktning.