Tog veterinären sönder hästen???

Sv: Tog veterinären sönder hästen???

*KL*
I Italien bojer de inte garna. Vid forsaljningsbes. sa longeras hasten pa hart OCH mjukt underlag i forsta hand,och rontgen, alla vet. har en portabel rontgen. Hasten bojs om man ser ngt misstankt vid longering.

olgaklara skrev:
Fast det är väl självklart att man kan!

Var på ett träningsläger för många år sedan där man fick för sig att böja alla landslagshästar. Detta var i Januari och den veterinären böjde sönder alla hästarna.

fast sönder och sönder han fick alla hästarna att visa grava hältor och vid avfärd till en klinik veckan (måndagen sas och han böjde hästarna på lördagen) efter så var ingen av dessa hästar halta. varken vid böjprov eller på böjsspår.

Kan ju säga att det inte var samma veterinär som böjde dessa gånger :crazy:

Fast här finns ju en väsentlig skillnad, trådskaparens väns häst är fortfaradne halt. De tyder på att leden som provocerades inte var frisk/fräsch, och att den hältan nu har kommit i dager. Även om hästen inte blivit utsatt för böjprovet, så hade denna hälta med stor säkerhet visat sig inom en mycket snar framtid.

Här pratar du om hästar som senare INTE uppvisade hälta trots det mycket tokiga böjprovet, vilket en frisk led faktiskt klarar. Här tycker jag det visar på vad som är vad, om man får säga så.

*lånar knapp*

Jag anser nog att en frisk häst klarar ett böjprov utan bekymmer.

Och jag håller också med om att de som säger att "man gör bara böjprov i Sverige, så eg behövs det inte göras", mest kommer från ägare till hästar som inte går igenom.

Fick själv höra exakt det när min häst inte gick igenom första gången. (markerade ytterst lite på ett bakben, andra gången utan problem)
Man är väl rädd att hitta (fler?) skador som kanske inte syns vid ridning/longering.

Alltså blev de inte sönderböjda.
Vad beträffar hoven utanför "överarmen" (antar att du menar underarmen, överarmen sitter mellan armbåge o bog) så är det den metod jag fått lära mig när man böjer helben, vilket man vanligen gör vid bes men inte vid utredning, annars går det inte att böja kota o framknä samtidigt.
PL

Skulle aldrig låte en veterinär sneböja. På klinikerna här nere böjer man inte så längre, utan man håller benet frammå uppåt istället för att inte vrida i knät.

Förstår du hur jag menar??

Jag vet precis vad du menar men det går bara på ett fraktionerat böjprov inte när man böjer hela benet.
En frisk häst tål en korrekt böjn av hela benet på det sättet utan problem oftast visar det mindre reaktion från ett framknä än när man böjer högt.
PL

kenneth skrev:
Det finns en anledning till att man inte gör böjprov i andra länder. Det är nämligen en risk med det. Hur vet du tex hur hårt veterinären böjer. Pga av att man kan skada hästen och i synnerhet en ung häst så ska man vara väldigt försiktig med det. Med andra ord, böjprovet kan visst ha gjort skada.

Håller med och det gäller även äldre hästar ..
men jag har oxå hört att böjprov kan skada hästar ..det har tom min vet sagt .

orcide skrev:
Håller med och det gäller även äldre hästar ..
men jag har oxå hört att böjprov kan skada hästar ..det har tom min vet sagt .

Även äldre hästar kan klara böjprov, om hästen blir skadad så beror det på att den redan är på väg att uppvisa aktuell skada.

vet. böjde igenom min 35-åring för en vecka sedan....
helt utan anmärkning...
sen vet jag oxå att det finns en mer och mer utbredd avståndstagande till böjprov (har oxå hört detta av en och annan vet.)
personligen skulle jag aldrig köpa ens en promenadhäst utan ett böjprov..

Jag har haft ett fullblod som gick igenom en fullständig besiktning i Helsingborg med böjprov och röntgen m.m.
Dom hittade ingen hält men vet tyckte att det var något som var fel och avrådde köparna att köpa hästen...

Vilket var tur då en annan vet på Slöinge efter en massa röntgenplåtar tagna ur konstiga vinklar äntligen hittade orsaken...

En hårtunn spricka tvärs igenom framknäet....

Hästen hade helgen innan hoppat LB och LA.....med placering....med brutet ben...

Och ingen vet lyckades provocera fram en hälta...

Kan tala om att hästen avlivades så fort alla papper var klara och försäkringsbolaget gett sitt tillstånd....

Boj skrev:
Nyfiken fråga, är det höger fram som hälta är på? Vill minnas att hästen var ett varmblod?

Måste fråga trots att det avviker lite från tråden. Vad får dig att gissa på högerfram när det är ett varmblod? Har själv ett Varmblod som markerat hälta högerfram vid 2 olika böjprov. Inte halt högerfram annars. Intressant att veta vad som kan vara bakomliggande.

Det finns massvis av påståenden på sidan, skrivna av en som ser det som reklam för sin värmekamera. Jag lägger inte tid på att bemöta alla dessa BS-påståenden.
PL

Därför att i de flesta, inte alla dock. Har man funnit problemet högt eller lågt i vänster bak, i väldigt många av dessa fall har grundorsaken suttit saccralt vänster bak. En av de starkaste teorierna om detta, beror bl a på det sätt som hästen tränas inför te x tävling nämligen vänster varv. Kurvorna är starkt doserade, detta kompenserar hästen ju med mycket hög fart men under en stor påfrestning för just vänster bakben.

*KL*
Är jag en av de få människor som när hästen befinns vara halt, tar den till en klinik och gör en hältutredning med mer böjprover, bedövning och röntgenplåtar?
Är jag en av de få människor som har en veterinär som jag litar på?
Hon praktiserar både privat och på klinik och jag håller hennes namn högt för hon har alltid varit 100% ärlig och otroligt profesionell när hon har haft med mina hästar att göra.
Nej, jag skulle aldrig misstänka vare sig henne eller någon annan veterinär för att börja sönder min häst.

Böjprovs vara och icke-vara har jag hört diskuteras i många år.
Personligen anser står jag på vara-sidan i frågan.
Har själv råkat ut för en veterinär som vägrade böja hästen jag skulle köpa - för han "trodde inte på böjprov".
Jag sa att han fick tro på vad han ville för utan ett böjprov och med hästens medicinska historia i bakgrunden var det inte aktuellt med köp. Försäkringsbolaget hade aldrig gått med på att försäkra henne för de beloppen jag ville utan ett besiktningsprotokoll.

Jag skulle gärna vilja veta vilka länder som inte gör böjprov för de som hitentills är uppräknade böjs det i.

Skulle även vilja veta vad man skulle göra istället för böjprov?

För de alternativa metoder jag har sett är inte särskillt imponerande.
Har bla sett en häst friskförklarats från fästingborrelia efter att ha joggat tio minuter på ett löpband under återbesök. Inget blodprov togs!
Fästsingborrelian upptäcktes i samband med en vet.besiktning på en annan klinik. Hästen var otroligt öm i ett ben, röntgenplåtarna ua. Blodprov visade borrelia. Hästägaren föredrog den förstnämnda kliniken där man höll med om fästingborrelian men också efter tio minuter på löpband tyckte att hästen hade en dålig led och tuppkammades:eek:
Om det är den typen av veterinärundersökningar och besiktningar vi ska gå över till så kan vi lägga ner begreppet veterinärbesiktning.

maria-mp skrev:
*KL*
I Italien bojer de inte garna. Vid forsaljningsbes. sa longeras hasten pa hart OCH mjukt underlag i forsta hand,och rontgen, alla vet. har en portabel rontgen. Hasten bojs om man ser ngt misstankt vid longering.
tio tecken!

sjalv ar jag FOR bojprov, av MIN vet! Finns aven vissa jag aldrig skulle lata boja. Jag skulle heller aldrig kopa en vuxen hast utan bojprov

Boj skrev:
Nyfiken fråga, är det höger fram som hälta är på? Vill minnas att hästen var ett varmblod?

Det är nedre leden höger fram.
Men hon är inte inkörd, så pga travträning är det inte.

Orsaken till hältan är att bäckenet är högre på vänstra sidan. Tyvärr har kotan tagit stryk av det, har blivit "förslitningsskador" som aldrig kommer att läka enligt vet.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka