Tog veterinären sönder hästen???

Sv: Tog veterinären sönder hästen???

Nej av den anledningen att de kan böjas sönder så låter vissa bli och är emot böjningen.

Senast ändrad av en moderator:

maddde skrev:
Det är nedre leden höger fram.
Men hon är inte inkörd, så pga travträning är det inte.

Orsaken till hältan är att bäckenet är högre på vänstra sidan. Tyvärr har kotan tagit stryk av det, har blivit "förslitningsskador" som aldrig kommer att läka enligt vet.

Som sagt, ett klassiskt högt problem på varmbloden.

Boj skrev:
Därför att i de flesta, inte alla dock. Har man funnit problemet högt eller lågt i vänster bak, i väldigt många av dessa fall har grundorsaken suttit saccralt vänster bak. En av de starkaste teorierna om detta, beror bl a på det sätt som hästen tränas inför te x tävling nämligen vänster varv. Kurvorna är starkt doserade, detta kompenserar hästen ju med mycket hög fart men under en stor påfrestning för just vänster bakben.

Tack för ditt svar,hästen har problem Saccralt högerbak, veterinärdiagnos från oktober 2005, dock gammalskada. Funderar på varför avlastningen inte kommit diagonalt.

Då kommer jag med ett nytt löjligt påstående, skriv gärna om det är rätt eller fel. Kan det vara så att din häst har mycket pass i sig, alltså har han mycket amerikansk stam bakom sig med passanlag?

Boj skrev:
Å andra sidan tillämpar man inte böjprov på unga hästar i Svergie heller.

De gjorde i alla fall böjprov när jag köpte min treåring. Men vad anser du vara "unga hästar"?

Boj skrev:
Då kommer jag med ett nytt löjligt påstående, skriv gärna om det är rätt eller fel. Kan det vara så att din häst har mycket pass i sig, alltså har han mycket amerikansk stam bakom sig med passanlag?

Glöm löjligt, det här är jätteintressant för mig!!!! Hästen har mycket pass i sig. Gick mer pass än trav under ryttare när jag tog över henne. Passade dock betydligt mindre framför vagn. Damen i fråga är kvartsfransk, med hel del amerikansktblod. Är sedan 2 år endast ridhäst och i stort sätt all pass är borta. Ryggproblemen har dock trätt fram mer sedan hon blev endast ridhäst. Verkar dock vara på rätt väg nu, fördelen med vet. diagnosen är ju att vi nu vet vad vi har att hantera.

Då ska jag fråga även det här, eller påstå.;) Din häst breddar sig väldigt ibak vid te x höga tempon i trav? Alltså ju fortare det går, desto bredare mellan bakbenen blir det?

*kn l*

Prova att göra ett böjprov på en kompis ben, ta i så hårt du kan! Personen kommer vara öm i lederna en stund, men kommer gå över (om inte personen har knäproblem eller höftproblem sedan tidigare, då kan det sitta i någon timme-hela dagen). Men du kommer INTE ha sönder något, om du inte är super-duper stark eller personen har benskörhet, reumatism, kontrakturer eller annat som försvagar skelett och leder. Detta funkar inte med armarna eftersom axelleden inte är gjort för att ta belastning och därför mycket instabilare.

Tänkt dig sedan att du har en häst på 400-600 kilo, med den stabilitet i lederna som det innebär att bära den vikten. Då har du ett ledsystem som troligtvis är många gånger stabilare än en människas och som tål många gånger högre belastning.

Så tänker iallafall jag, men jag vet inte om jag tänker rätt.

Fick ringa hennes tidgare ägare och travtränare och fråga eftersom jag själv bara kört henne lite lugnt på kul ett par gånger. Ja, hon har breddat rejält i höga tempon. Enl travtränaren så gör hennes "modell" med smalt bogparti att hon har lätt för att bredda .

Jag skulle nog inte enbart påstå att det handlar om modellen på hästen, utan snare på en stark lateral. En lateral är en samsidig rörelse, en digonal är en motsatt rörelse. Så i erat fall, en lateral höger fram samt höger bak, medan en diagonal hade varit vänster bak och höger fram.

Man tänker ofta diagonal vid utredningar, vilket gör att jag kan tänka mig att erat problem inte var allt igenom lättupptäckt om man säger så. Rätta mig gärna, men antagligen tog det en stund innan man kom underfund med hästens problem?

Jag skulle satsa på att försöka stärka hästens andra lateral, som det är nu lägger din häst mycket tryck i just höger sida vilket medför att den lättare överanstränger sig just där. På så sätt blir hästen mera jämnstark, den kommer också att bli mera diagonal och få mera balans.

Detta förekommer ofta på islandhästar, dessa kan ju bli mycket laterala i sitt rörelseschema. Ofta har de mera tölt/pass än trav, men vid rätt träning kan man sen få hästen i vilken gångart man vill just därför att hästen blivit mera jämnstark samt funnit en balans.

Har man tittat på SI-leden? om vänster ben har dragit upp sig kan hästen få mycket svårt för att ta i jämnt bakifrån. Kanske har du grundproblemet där, och överansträngning har skett på höger sida just genom hästens latearal rörelser.

Våren 2005 besiktigade jag henne och hon markerade då högerfram högerbak på böjprov. Vet trodde hon sträckt sig så vi avbröt besiktningen (var för att få bort res. på försäkringen) så tyvärr gock vi inte vidare redan då. Si-leden är grundorsaken enl klinikbesök i oktober 2005. Hade distriktsvet ute i början av oktober då var hon halt högerfram och båda bak vid böjprov, vet. gissade på SI men eftersom hon var så öm "överallt" kunde han inte fastställa orsak . Fick 2 kurer pronaxen men då hon inte blev Ok i högerbak blev det klinikbesök. Tyskveterinär som är duktig på bl a ryggar sa direkt Si-led. Mukslerna på högersida var stenhårda och krampagtigt spända. Höger höft var högre äen den vänster, gick kort med högerbak. Hon sprutades med smärtstillande och muskelavslappnande.
Hon får regelbunden massage som hon svarar bra på, äter även Cortaflex på förslag från distriktsvet. Vi rider lugnt, mest skrittarbete (öppna, sluta, sidvärtes) Lite korta trav inlägg. Det får ta tid att bygga henne bara det blir bra i slutändan

Om en häst har ledbandsskada, kan man inte förrvärre det då med böjprov? Ni som säger att det inte går att förstöra något vid böjprov, hur säker är man på det ?
Har inte varit med om att först sker röntgen sedan böjprov..först böjer man tills man hittar var det sitter, sen röntgar man...

Jag tror att hästars leder är tåligare än man tror och med tanke på att en häst kan ligga ner med frambenen under sig (stort tryck) så borde ju inte en veterinär kunna göra någon skada. Jag tycker att du ska göra en ordentlig utredning om hästen varit halt sådär länge.:confused:

Boj skrev:
Nu har jag varit med om importer från, Island, Danmark, Polen, Estland, Holland samt Tyskland. Alla dessa hästar var veterinärbesiktade innan de kom till Svergie, inklusive böjprov utom av 1 häst som var mycket ung och kom som åring.

Så det jag kan fundera på, vilka länder utför man inte böjprov i?:confused:

Jag har vid flertallet tillfällen i Finland varit med när olika veterinärer böjt vuxna hästar. Så vi kan också lägga Finland till listan över de länder där veterinärer använder sig av böjprov.

I Italien bojer de inte garna. Vid forsaljningsbes. sa longeras hasten pa hart OCH mjukt underlag i forsta hand,och rontgen, alla vet. har en portabel rontgen. Hasten bojs om man ser ngt misstankt vid longering.

Har hört detsamma, att i Italien undviker de helst att böja.

Tränaren hade en häst som först exporterades till Italien och sedan togs tillbaka hit till Sverige och var inte böjd.

Hmm ja, egentligen har jag inget att tillägga förutom en liten kommentar. När jag skulle sälja min ponny 1995 som ALDRIG varit skadad i hela sitt liv förutom klantskalleskador i hagen tog jag ut en veterinär som böjde igenom honom.

Han markerade på samtliga ben de första 5 metrarna, ytterst ytterst lite. Veterinären kallade det 2 gradig hälta på samtliga ben... o givetvis fick jag inte sålt ponnyn... Jag hade sett andra hästar uppvisa samma markering men inte få den graden, så jag tog ut en annan veterinär för att dubbelkolla innan dyr hältutredning. Ponnyn böjdes igenom, visade på ett ungefär samma markering, MEN den kallades av denna veterinär för 0.5 gradig hälta.... Hästen såldes och blev aldrig någonsin halt efter det heller...! Det kanske var dumt av mig att inte extra dubbelchecka på klinik, men min familj var inte (är inte) gjorda av pengar.

Mao är min erfarenhet att veterinärer kan bedöma samma sak väldigt väldigt olika.... På gott och ont...

Kan lägga Florida till listan där de utför böjprov, har själv sprungit med hästar.

Har svårt att tro att veterinären har orsakat hältan. Snarare då de två veckornas ridande som fått ett fel att komma upp i dagen.
Sen upptäcks det ordentligt vid böjprov... Och sen kan även ägaren se att hältan finns där.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka