Tog veterinären sönder hästen???

N

Naggur

Jo. min kompis köpte en häst i januari och hon besiktade aldrig hästen utan hon köpte henne som hon var och hon var jättefin på provridningen och i två veckor hemma. men när hon skulle besikta för att försäkra så visade hon böjhälta på ena fram. nu har hon varit halt sen dess... kan veterinären böjt sönder henne??? hon är bara 6 år... hon visade inte en gnutta hälta under de två veckor hon red henne innan besiktningen men efter så haltar hon så fort hon travar i hagen....

Sv: Tog veterinären sönder hästen???

Men varför visade hon inte några tecken på hälta innan böjprovet då?

Huntress skrev:
Varför besiktigade hon inte hästen innan köp!?

För att veterinären hade inte tid och då hade hästen sålts till någon annan...

Men den frågan har vi redan bråkat om i tidigare tråd och jag orkar inte ta det igen utan jag vill bara veta om det är möjligt att veterinären böjde sönder henne...

jag har svårt att tro att en veterinär böjer sönder.
kan det vara så att det kanske va något fel, som "blossade upp" vid böjprov :confused:

nog bäst att göra en utredning på klinik.

hillevie skrev:
jag har svårt att tro att en veterinär böjer sönder.
kan det vara så att det kanske va något fel, som "blossade upp" vid böjprov :confused:

Så tänkte jag också när jag läste frågan.

Ett böjprov är en provokation, man trycker ihop leden. Ledbrosken pressas då ihop och man tänjer på stödjande ligament. Hela poängen är att kolla att alltihop återhämtar sig så att hästen går rent. Ledbrosken är lite som en tvättsvamp full med ledvätska som pressas åt och de ska ta tillbaka sin form. Ligamenten som sträckts ska dra ihop sig. Om det inte gör det så indikerar det att det är något som är i olag i leden. Kanske en liten ligamentskada kan ha funnits som hästen kompenserade för vid normalt arbete men som blossade upp när leden provocerades. Böjprovet orsakade i så fall inte hältan utan visade på ett problem som fanns men som inte syntes vid vanlig ridning. Det är ju hela poängen med böjprov att visa även det som inte syns annars. Annars skulle det ju räcka med att bara titta på hästen.

Om hästen har varit halt sedan januari så antar jag att någon veterinär har ställt en diagnos och att ägaren därmed vet vad det är för fel på hästen, i vilken led det sitter och hur lång tid det tar innan den blir frisk igen.

Det som provocerades fram vid ett böjprov fanns redan från början, och hade kommit i dager förr eller senare i form av hälta. Precis som Lejonella skriver, skall hästen klara ett böjprov om den är ok i lederna. Då återhämtar sig leden snabbt, och hästen känner inget av provokationen efter några få steg. I detta fall fanns antagligen någon form av inflammation underliggande sas, men det är inte att anklaga veterinären för det eftersom hästen hade blivit halt förr eller senare oavsett.

Nyfiken fråga, är det höger fram som hälta är på? Vill minnas att hästen var ett varmblod?

Det finns en anledning till att man inte gör böjprov i andra länder. Det är nämligen en risk med det. Hur vet du tex hur hårt veterinären böjer. Pga av att man kan skada hästen och i synnerhet en ung häst så ska man vara väldigt försiktig med det. Med andra ord, böjprovet kan visst ha gjort skada.

Men detta var ingen ung häst, och orsakerna till att man inte böjer unga hästar beror på att de inte har växt färdigt. Ett böjprov säger således ingenting på en ung individ, eftersom den med stor sannolikhet skulle kunna uppvisa samma symtom som en häst med ledproblem trots att den inte har det. Det enda felet då är, att hästen inte har vuxit färdigt.

Å andra sidan tillämpar man inte böjprov på unga hästar i Svergie heller.

Min veterinär böjer inte gamla hästar heller....> 20 år...

Är hästen pigg, glad och välmusklad utan hälta vid arbetsprov - ridning och longering - tycker han att det är för stor risk att göra böjprov....

Naggur skrev:
För att veterinären hade inte tid och då hade hästen sålts till någon annan...

Men den frågan har vi redan bråkat om i tidigare tråd och jag orkar inte ta det igen utan jag vill bara veta om det är möjligt att veterinären böjde sönder henne...

Då får man kontakta en annan veterinär men nog om det.
Jag har svårt att tro att man med handkraft kan böja sönder ett ben eller led (ja, möjligen om man är grön och heter Hulken).
Som de andra skriver innan, alla hästar haltar inte vid ridning trots att de gör det när man provocerar leden. Nu vet jag inte vad hästen har använts till men om den hade tränats hårt så hade antagligen skadan kunnats setts med blotta ögat. Även vid lättare träning så går det att se om det kan finnas en skada, om den t.ex avlastar ett ben i ridning (inte kliver på lika bra med det benet alltså). Det låter illa nu när den haltar i hagen! Vad fick den för diagnos? vilken grad av hälta var det? Det har inte blossat upp en elak hovböld eller något sådant?

Att veterinärer böjer sönder hästar är en myt påhittad av hästägare som inte för sitt liv kan erkänna att det var ngt fel på DERAS häst.
Att sen böjprov kan tolkas olika är en annan sak.
PL

peter_lundin skrev:
Gör man inte böjprov i andra länder???
PL

Nu har jag varit med om importer från, Island, Danmark, Polen, Estland, Holland samt Tyskland. Alla dessa hästar var veterinärbesiktade innan de kom till Svergie, inklusive böjprov utom av 1 häst som var mycket ung och kom som åring.

Så det jag kan fundera på, vilka länder utför man inte böjprov i?:confused:

när jag för en vecka sedan va på kliniken, med min 35 år gamla shettis för ett hovproblem. böjde veterinären igenom henne för att utesluta andra problem.
det va inga som helsta problem, inte blev hon halt av det(det satt "bara" i hovarna)

tyckte det kändes bra att han kunde utesluta ledproblem.
därimot tycker jag att man ska gå vidare med utredning, om hästen reagerar. för då har den ju bevisligen ont.......

förstår inte varför så många har motstånd till böjprov.
kan en 35-åring "gå igenom" borde ju andra friska hästar oxå kunna det, annars får man ju ta reda på varför. om inte annat så för hästens skull.

Ytterligare en myt?
Med tanke på hur ofta jag vid besiktningar hittat problemhästar just genom böjprov så anser jag verkligen att det har sin plats inte bara vid hältutredning utan även vid besiktning.
PL

peter_lundin skrev:
Ytterligare en myt?
Med tanke på hur ofta jag vid besiktningar hittat problemhästar just genom böjprov så anser jag verkligen att det har sin plats inte bara vid hältutredning utan även vid besiktning.
PL

Undrar om vi inte missförstod varann?
Alla dessa hästar var veterinärbesiktade innan de kom till Svergie, inklusive böjprov utom av 1 häst som var mycket ung och kom som åring.

Så vad borde jag svara på, vilken myt?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka