Toalettproblem, men bara på dagis?

Ninnurur

Trådstartare
Dottern (tre år) är urduktig på att gå på toa hemma, hon fixar det oftast själv också. Det enda som inte är helt 100 är att bajsa på toan, det händer lite olika hur det blir. Hon sover med blöja men 9 ggr av 10 är den torr på morgonen och hon går och morgonkissar på toan. MEN, på dagis låser hon sig totalt och inget fungerar alls! :( De har verkligen testat allt de kan komma på, sätta henne på rutin/när hon själv vill, vara ensam/ha sällskap, sitta länge och till och med gå in på toa och sätta på blöja att kissa i och sen gå ut. Men inget alls har funkat! Efter två veckor med olycka efter olycka och ingen lycka alls, vilket resulterade i en väldigt ledsen och trött tjej på eftermiddagen... så har vi satt på blöja på dagis igen. Så snart vi kommer hem så åker den av och då fungerar allt igen.
Vad är det som händer? Och hur 17 ska jag lösa det här? Just nu är jag inne på att fortsätta med blöja på dagis och utan hemma (hon går bara 20h/v) fram till sommarlovet om 4 veckor och så kör vi helt utan under sommaren och hoppas då på att hon kommit in i det såpass att allt går av bara farten på dagis. Kan det funka tro? Hon mår ju iaf bättre nu när hon har blöjan på dagen igen...

Jag hade gjort som du, blöja på på dagis fram till sommarlovet och sen hoppas på att det fungerar i höst!

Jag hade också gjort som du föreslår. Det fungerade dock inte alls för vår kille, för han blev så förvirrad och glömde när han hade blöja och inte, men uppenbarligen fungerar det för din tjej.

Dottern (tre år) är urduktig på att gå på toa hemma, hon fixar det oftast själv också. Det enda som inte är helt 100 är att bajsa på toan, det händer lite olika hur det blir. Hon sover med blöja men 9 ggr av 10 är den torr på morgonen och hon går och morgonkissar på toan. MEN, på dagis låser hon sig totalt och inget fungerar alls! :( De har verkligen testat allt de kan komma på, sätta henne på rutin/när hon själv vill, vara ensam/ha sällskap, sitta länge och till och med gå in på toa och sätta på blöja att kissa i och sen gå ut. Men inget alls har funkat! Efter två veckor med olycka efter olycka och ingen lycka alls, vilket resulterade i en väldigt ledsen och trött tjej på eftermiddagen... så har vi satt på blöja på dagis igen. Så snart vi kommer hem så åker den av och då fungerar allt igen.
Vad är det som händer? Och hur 17 ska jag lösa det här? Just nu är jag inne på att fortsätta med blöja på dagis och utan hemma (hon går bara 20h/v) fram till sommarlovet om 4 veckor och så kör vi helt utan under sommaren och hoppas då på att hon kommit in i det såpass att allt går av bara farten på dagis. Kan det funka tro? Hon mår ju iaf bättre nu när hon har blöjan på dagen igen...

Tycker jag låter som en bra idé att avvakta nu och sen bara "glömma" blöjan efter sommarlovet. Ibland kan det bli lite mycket för våra små när de är i full gång på förskolan och om det fungerar dåligt och hon blir olycklig så är det absolut en bra tanke med en paus.

Vi hade samma problem. Han fick helt enkelt fortsätta med blöja på dagis och ett par månader senare så försvann det av sig självt. För oss var det noga att inte göra någon stor sak av det.

Tack för lugnande svar alla! Så snart vi kommer hem vill hon kissa på toa trots att hon har blöja på sig så hon verkar ju fixa "bytet" ändå. :) Både mormor och morfar är psykologer (inom andra områden än barn) så analyserna och frågorna kommer ju på två röda när något sånt här avvikande händer :D

Min flicka hade under ganska lång tid blöja på dagis men inte hemma.
Hon kan ju ha byxblöja och ändå gå på toa på dagis så släpper kanske den eventuella pressen där.

Det är ganska vanligt. Jag hade heller inte velat gå på toa på dagis, då det kan vara stökigt och kännas otryggt (får man/kan man låsa dörren, kikar någon in o.s.v.).

Jag hade slutat stressa och bara väntat till hösten. Sen får man ta det därifrån. Det brukar kunna vända över en natt, plötsligt vill de helt enkelt sluta.

Min flicka hade under ganska lång tid blöja på dagis men inte hemma.
Hon kan ju ha byxblöja och ändå gå på toa på dagis så släpper kanske den eventuella pressen där.
Precis så gör jag, sätter på byxblöja på morgonen när hon varit på toa :)

Men hemma går det verkligen framåt med kissandet iaf, inatt vaknade hon av att hon var kissnödig och ville kissa på toan, trots blöjan på. Det känns som ett stort framsteg i mognaden! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar