Tjugofem minuter i eller fem i halv?

Jag har alltid sagt fem i halv/fem över halv och har aldrig hört något annat på svenska.

Britterna säger 25 i och 25 över och det gör mig lika förvirrad varje gång, även om det kanske egentligen är det mest logiska. Hade inte en susning om att man kunde säga så i Sverige också.

Jag är övertygad om att vi inte kommer finna nån geografisk skiljelinje mellan de båda varianterna, utan istället om man har vuxit upp med konventionell urtavla, eller digital.

tror inte jag. Jag är uppväxt med urtavla, tror inte jag började använda telefonen för att hålla reda på tiden förrän jag var 20-22 kanske. Och jag säger 25 i och 25 över.

Här i Mellansverige säger man normalt sett "fem i halv".
I delar av Norrland (jag har bott i Umeå och Luleå och syftar på de orterna) säger man "tjugofem över".

Den korrekta termen är nog "fem i halv" men det andra är inte helt ovanligt förekommande.
Jag är född och uppvuxen i Norrbotten och har aldrig hört något annat än fem i/fem över halv.

Fem i halv eller 5 över halv är jag uppväxt med.
Skrivande skriver jag alltid ut nuffror, typ "vi ses 14.25" eller om jag pratar med någon "strax efter halv, 5 över kanske"

Här i australien tog det lång tid för mig att lära mig att t ex "half 5" betyder "half pass 5", alltså 17.30 :crazy:

Vet inte hur många gånger jag varit en timme för tidigt på plats :rofl:

Här använder vi AM och PM också men det kommer sig ganska naturligt att man vet om folk pratar om natt eller dag, fm eller em men det är en liten omställning ändå...

Min pv blir helförvirrad om jag skriver ett sms till honom och tex "ses där 14.30" då måste han tänka om och klura ut när det är :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve