Tjugofem minuter i eller fem i halv?

Jag säger nog mest 25 över och 25 i, men kan säga de andra varianterna också. Kommer från norra Sverige.

• Gilla
Reactions: Sar
Den enda jag har hört säga 25 över är min åländska kompis, men så säger hon också "fem före" istället för "fem i". 15:55 = fem före fyra.

Jag säger oftast 5 i halv eller 5 över halv. Kan ibland säga 14.25 eller 14.35. I yttersta sällsynta fall kan jag säga 25 över, men beror nog på hur frågan ställs, dvs om personen ifråga redan vet att klockan är 2 någonting och då för att klargöra att den är 25 över. 25 i skulle jag inte säga och om någon sa så till mig hade jag fått fundera lite innan jag hade fattat hur mycket klockan faktiskt var.

Roligt trådämne som jag nog aldrig har funderat på tidigare :).

Jag blandar hej vilt mellan de olika sätten, men på svenska blir det nog mestadels "fem över halv"-varianten. På danska använder jag oftast själva talen, tror jag. Alltså typ som "fjorton femtio" eller "sexton femtiotvå". Fast sagt på danska då ;).

Jag har aldrig hört någon säga vare sig tjugofem över eller tjugofem i och säger själv "fem i halv tio" och "fem över halv tio" alternativt(men sällan) " tio tjugofem" eller "tio trettiofem".
Ja, det tycker jag också och därför tycker jag att skolan gör fel när de påstår att deras allternativ som de lär ut är det enda rätta medans allt annat är fel!
Lazy Pethead

När jag bodde i Sverige sa jag bara fem i/över halv, efter 15 år utomlands använder jag båda (de länder jag bott/bor i säger bara 25 i/över).
Kommer från Norrland om det gör någon skillnad?

Vad säger du om klockan när den är fem i eller fem över halv? Säger du fem i halv eller fem över halv eller säger du tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över? När jag gick i skolan oh vi skulle lära oss klockan skulle vi lära oss att man säger fem i halv och fem över halv. Jag räckte upp handen och försökte säga att jag har hört att man säger tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över, men jag blev tvärt nedtystad. Nu undrar jag hur det ska vara egentligen.
Lazy Pethead

Fem i halv och fem över.

Talar väl "riks svenska" med toner från Stockholm sägs det ;)

Hmm nu blev jag faktiskt osäker. Ju mer jag tänker på frågan, desto osäkrare blir jag. Kanske säger jag också fem över halv ibland?

Hmm nu blev jag faktiskt osäker. Ju mer jag tänker på frågan, desto osäkrare blir jag. Kanske säger jag också fem över halv ibland?
Kanske gör du som de flesta med en minoritetsspråksvariant. Omedvetet växlar till den variant som har högre social status/används av majoriteten i vissa sammanhang.

Kanske gör du som de flesta med en minoritetsspråksvariant. Omedvetet växlar till den variant som har högre social status/används av majoriteten i vissa sammanhang.
Nej, eftersom jag pratar rikssvenska. Bott hela livet i uppland.
Däremot har jag aldrig tidigare reflekterat över den här frågan. Brukar nog mest säga exakta tider när jag tänker efter, dvs 15:35 osv.

Jag säger "5 i halv 5 och 5 över halv 5". Kan mycket väl säga att klockan är 25 över eller 25 i, men skulle aldrig säga att nu är den "25 över 5 eller 35 minuter i 5".
Hade däremot kunnat säga att den är "25 i", eftersom skolansvärld är schemastyrd och det kan vara viktigt när klockan är prick och dessutom ange hur långt tid det är kvar. :angel:

Jag säger fem i/ fem över halv. Men kan även säga t.ex. 13.25 eller 13.35. Det är nog sen jag flyttade t Sthlm och började åka mycket kollektivtrafik. Deras tidsangivelser är ju såna.

Ja, det tycker jag också och därför tycker jag att skolan gör fel när de påstår att deras allternativ som de lär ut är det enda rätta medans allt annat är fel!
Lazy Pethead

För dryga 30 år sedan var digitala klockor inte alls lika vanliga. Man hade ju oftast en klocka med urtavla och visare.
Nu går ju nästan varenda person runt med en digital klocka och då tror jag att det är mer "ok" att använda uttryck som 25 minuter över eller 25 minuter i.

Ditt uttryck är inte fel men det är nog inte så vanligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve