B
Borttaget konto
Jag säger nog mest 25 över och 25 i, men kan säga de andra varianterna också. Kommer från norra Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du är en rebell! Gör det.Inspirerad av den här tråden funderar jag på att gå några steg längre och börja säga 25 i eller 25 över halv.
Ja, det tycker jag också och därför tycker jag att skolan gör fel när de påstår att deras allternativ som de lär ut är det enda rätta medans allt annat är fel!Jag har aldrig hört någon säga vare sig tjugofem över eller tjugofem i och säger själv "fem i halv tio" och "fem över halv tio" alternativt(men sällan) " tio tjugofem" eller "tio trettiofem".
Vad säger du om klockan när den är fem i eller fem över halv? Säger du fem i halv eller fem över halv eller säger du tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över? När jag gick i skolan oh vi skulle lära oss klockan skulle vi lära oss att man säger fem i halv och fem över halv. Jag räckte upp handen och försökte säga att jag har hört att man säger tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över, men jag blev tvärt nedtystad. Nu undrar jag hur det ska vara egentligen.
Lazy Pethead
Kanske gör du som de flesta med en minoritetsspråksvariant. Omedvetet växlar till den variant som har högre social status/används av majoriteten i vissa sammanhang.Hmm nu blev jag faktiskt osäker. Ju mer jag tänker på frågan, desto osäkrare blir jag. Kanske säger jag också fem över halv ibland?
Så fick jag också lära mig09:25 = fem i halv tio
09:35 = fem över halv tio
09:20 = tjugo över nio
09:40 = tjugo i tio
Nej, eftersom jag pratar rikssvenska. Bott hela livet i uppland.Kanske gör du som de flesta med en minoritetsspråksvariant. Omedvetet växlar till den variant som har högre social status/används av majoriteten i vissa sammanhang.
Ja, det tycker jag också och därför tycker jag att skolan gör fel när de påstår att deras allternativ som de lär ut är det enda rätta medans allt annat är fel!
Lazy Pethead