Tjugofem minuter i eller fem i halv?

Jag säger fem i halv/fem över halv. Har inte hört ngn säga annorlunda tror jag!
Om du säger 25 över så är det inte fel det heller! Vilket som funkar, men jag tror att fem i halv/fem över halv är vanligare i dagligt tal :)

Senast ändrad av en moderator:
För dryga 30 år sedan var digitala klockor inte alls lika vanliga. Man hade ju oftast en klocka med urtavla och visare.
Nu går ju nästan varenda person runt med en digital klocka och då tror jag att det är mer "ok" att använda uttryck som 25 minuter över eller 25 minuter i.

Ditt uttryck är inte fel men det är nog inte så vanligt.
Hm, säger du det? Spännande!
Lazy Pethead

I både Danmark och Norge säger man 25 min över och 25 min i men i Norge används även fem i halv. Har dock aldrig hört 5 över halv i Norge men är inte norsk så kan inte uttala mig helt.

Nej, eftersom jag pratar rikssvenska. Bott hela livet i uppland.
Däremot har jag aldrig tidigare reflekterat över den här frågan. Brukar nog mest säga exakta tider när jag tänker efter, dvs 15:35 osv.
I fråga om just det uttrycket menade jag. Där uppfattar jag "fem över halv" som "riksnormen".
Eller att det varit det klassiska, kanske...
Just att man läser siffrorna som på en digital klocka har nog ändrat språket ganska mycket.

Jag tror faktiskt att jag nästan aldrig säger fem i/över halv i praktiken.
Inser jag också när jag tänker mera.
Antingen är det en exakt tid som 20:35 eller 08:27 för t.ex. buss och tåg.
Eller något mindre exakt uttryck som strax efter halv två; runt halv osv.

Säger någon tre eller en minut över/i (halv) då?
När går bussen? Kan jag besvara med bara 29 eller 33 om det är i närtid så att timmen är uppenbar.
Och annars avrundar man bort det.

.....
Jag tror faktiskt att jag nästan aldrig säger fem i/över halv i praktiken.
Inser jag också när jag tänker mera.
Antingen är det en exakt tid som 20:35 eller 08:27 för t.ex. buss och tåg.
Eller något mindre exakt uttryck som strax efter halv två; runt halv osv.

När går bussen? Kan jag besvara med bara 29 eller 33 om det är i närtid så att timmen är uppenbar.

Runt halv tycker jag personligen är ett bra uttryck och använder ofta, men just när det kommer till kollektivtrafik är det lite vanskligt eftersom det dels kan ha olika innebörd för olika personer, dels kan en tänka fel och komma till stationen på fel sida den där runt tidpunkten. :D

Är det specifik tid som menas, som att jag postade inlägget exakt 20:32 så säger jag det just så, 20:32. Är det mindre viktigt så avrundar jag till närmsta femma. "Postade ett inlägg vid halv nio".

Jag säger fem i halv/fem över halv och är från mellanSverige.

Det där med att uppge tid är egentligen skumt.
Man säger ju 5 och 10 minuter över.
Men man säger inte 15 över, utan en kvart.
Sen 20 över och sen många 5 i/över halv.
Sen 20 i, sen en kvart igen, för att avslutas med 10/5 i.

Jag är övertygad om att vi inte kommer finna nån geografisk skiljelinje mellan de båda varianterna, utan istället om man har vuxit upp med konventionell urtavla, eller digital.

För övrigt brukar jag ange oklar tid som en kvart, fjorton da'r.

Ja visst är det skumt! Det måste jag hålla med om!
Junior Pethead

Jag uppfattar det inte så skumt.
Från början delade man timmen i fyra delar, som fick sina namn.
Senare fick man behov att vara mer noggrann och började räkna minuter.
Men det man redan har invanda namn på döper man inte gärna om.
Så: kvart över, tio (minuter) över...

Jag säger fem i halv/fem över halv alternativt läser ut den digitala tiden dvs 14:25/14:35.
Samma här.

KL

Om jag skulle höra nån säga 25 i/25 över skulle jag nog tro att personen inte talade svenska som förstaspråk :o. Har seriöst aldrig hört en svensk säga så.

"Klockan är trettiosju minuter i 12"? Då låter det mer logiskt för mig att säga "11.23"...sen varför det är så, det vet inte jag. Men det känns rätt så.
(räknade jag rätt på minuterna nu??)

Vad säger du om klockan när den är fem i eller fem över halv? Säger du fem i halv eller fem över halv eller säger du tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över? När jag gick i skolan oh vi skulle lära oss klockan skulle vi lära oss att man säger fem i halv och fem över halv. Jag räckte upp handen och försökte säga att jag har hört att man säger tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över, men jag blev tvärt nedtystad. Nu undrar jag hur det ska vara egentligen.
Lazy Pethead

Jag säger 25 över och 25 i. Skulle någon säga 5 över halv hade jag fått tänka efter vad personen egentligen menade, så ovant känns det för mig. Så att det skulle vara riksnorm känns lite överväldigande:nailbiting: ( är de helt från vettet?!:cautious:;))

Tycker alltid att det är intressant det här med att jämföra hur man säger eller skriver något, speciellt när man jämför mellan finland och sverige.
Vissa finlandismer är väldigt tydliga, och ofta sådana man är medveten om, medan andra är sådana som jag aldrig ens tänkt på, som i det här fallet hur man säger eller skriver ett klockslag.:)

Hur jag skulle säga:
14.25: tjugofem över två
14.35: tjugofem före tre
Läst av en digital klocka så läser jag ut siffrorna som de är, alltså fjorton tjugofem och fjorton trettiofem.

Vad säger du om klockan när den är fem i eller fem över halv? Säger du fem i halv eller fem över halv eller säger du tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över? När jag gick i skolan oh vi skulle lära oss klockan skulle vi lära oss att man säger fem i halv och fem över halv. Jag räckte upp handen och försökte säga att jag har hört att man säger tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över, men jag blev tvärt nedtystad. Nu undrar jag hur det ska vara egentligen.
Lazy Pethead

Här i Mellansverige säger man normalt sett "fem i halv".
I delar av Norrland (jag har bott i Umeå och Luleå och syftar på de orterna) säger man "tjugofem över".

Den korrekta termen är nog "fem i halv" men det andra är inte helt ovanligt förekommande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve