Tjugofem minuter i eller fem i halv?

Skorpion76

Trådstartare
Vad säger du om klockan när den är fem i eller fem över halv? Säger du fem i halv eller fem över halv eller säger du tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över? När jag gick i skolan oh vi skulle lära oss klockan skulle vi lära oss att man säger fem i halv och fem över halv. Jag räckte upp handen och försökte säga att jag har hört att man säger tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över, men jag blev tvärt nedtystad. Nu undrar jag hur det ska vara egentligen.
Lazy Pethead

Vad säger du om klockan när den är fem i eller fem över halv? Säger du fem i halv eller fem över halv eller säger du tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över? När jag gick i skolan oh vi skulle lära oss klockan skulle vi lära oss att man säger fem i halv och fem över halv. Jag räckte upp handen och försökte säga att jag har hört att man säger tjugofem minuter i eller tjugofem minuter över, men jag blev tvärt nedtystad. Nu undrar jag hur det ska vara egentligen.
Lazy Pethead

09:25 = fem i halv tio
09:35 = fem över halv tio

09:20 = tjugo över nio
09:40 = tjugo i tio

Ska vara och ska vara..

Jag och typ de flesta jag känner säger *25 över två* om klockan är ex vis 14:25 och *25 i tre* om klockan är 14:35.

Vad som blev utlärt i skolan minns jag inte och vem bryr sig, båda alternativen är ju lika rätt och lika begripliga.

Lazy Pethead
Jag har aldrig hört någon säga vare sig tjugofem över eller tjugofem i och säger själv "fem i halv tio" och "fem över halv tio" alternativt(men sällan) " tio tjugofem" eller "tio trettiofem".

Ska vara och ska vara..

Jag och typ de flesta jag känner säger *25 över två* om klockan är ex vis 14:25 och *25 i tre* om klockan är 14:35.

Vad som blev utlärt i skolan minns jag inte och vem bryr sig, båda alternativen är ju lika rätt och lika begripliga.
Jag tror att jag fått tänka till lite om någon sagt till mig att klockan var 25 i tre:o
09:25 = fem i halv tio
09:35 = fem över halv tio

09:20 = tjugo över nio
09:40 = tjugo i tio
Jag säger såhär, alt
09:25 = (noll)nio tjugofem
09:35 = (noll)nio trettiofem

09:20 = (noll)nio tjugo
09:40 = (noll)nio fyrtio

Jag tror att jag fått tänka till lite om någon sagt till mig att klockan var 25 i tre:o

Det må så vara, men som sagt är det vad jag och många andra säger. Hör ex vis aldrig någon som säger som du gör här omkring, men jag har ju inga problem att förstå vilken tid du säger om jag skulle höra det ;)

Alltså kan man dra slutsatsen att alla varianter faktiskt när korrekta :D

Det må så vara, men som sagt är det vad jag och många andra säger. Hör ex vis aldrig någon som säger som du gör här omkring, men jag har ju inga problem att förstå vilken tid du säger om jag skulle höra det ;)

Alltså kan man dra slutsatsen att alla varianter faktiskt när korrekta :D
Menade inte att ditt/ert sätt skulle vara fel bara för det.

Jag har aldrig hört någon säga vare sig tjugofem över eller tjugofem i och säger själv "fem i halv tio" och "fem över halv tio" alternativt(men sällan) " tio tjugofem" eller "tio trettiofem".

Vad lustigt! 25 över och 25 i är nog något jag skulle kunna säga. Om någon sa fem över halv 10 till mig skulle jag nog behöva tänka till en sekund på vad klockan egentligen var. 5 i halv 10 känns naturligare men jag hade nog sagt 25 över.

Du kanske inte bor i Norrland då...

Helt oavsett så är det ju inte fel att säga som jag mfl gör, även om ni sörrlänningar föredrar det andra alternativet.
Nu var ju mitt svar du citerar bara precis motsvarande ditt första inlägg - ett svar utan värdering på den fråga ts ställde.

Det finns ju regionala och sociokulturella variationer i språkbruk...
Och mer eller mindre vanliga alternativ, som inte alls handlar om "rätt" eller "fel".

Men när man lär ut klockan i skolan så måste man ju av pedagogiska skäl hålla sig till enhetliga benämningar i den begränsade klassrumssituationen där och då.
Att läraren begränsar de frågeställningar som ryms under lektionen, speciellt i lägre årskurser, tycker jag inte behöver klassas som att bryskt tysta eleverna.

Om det är s.k. "rikssvensk" mälardals/stockholms-norm du efterfrågar så är den fem i/över halv.
Men det är inte alls samma sak som att det "ska vara" så.

Vad lustigt! 25 över och 25 i är nog något jag skulle kunna säga. Om någon sa fem över halv 10 till mig skulle jag nog behöva tänka till en sekund på vad klockan egentligen var. 5 i halv 10 känns naturligare men jag hade nog sagt 25 över.
Om en googlar tycks fem över eller i halv vara vanligare, vilket även var hur det framstod på språkrådets facebooksida, men det innebär ju naturligtvis inte att dialektala varianter skulle vara fel.

Om en googlar tycks fem över eller i halv vara vanligare, vilket även var hur det framstod på språkrådets facebooksida, men det innebär ju naturligtvis inte att dialektala varianter skulle vara fel.

Nejdå det var inget upprört "men tycker du att Jag har Fel då"-inlägg. Är mest fascinerad över att det skiljer sig. Har aldrig funderat på att det ena skulle vara "mer rätt" och det andra dialektalt bara.

Nejdå det var inget upprört "men tycker du att Jag har Fel då"-inlägg. Är mest fascinerad över att det skiljer sig. Har aldrig funderat på att det ena skulle vara "mer rätt" och det andra dialektalt bara.
Jag läste nog ihop ditt inlägg med en annan användares ovan och kände ett behov av att vara tydlig med att jag inte menade att det ena skulle vara bättre än det andra, men inser att det blev lite missriktat.:D

Visst är det kul med dialektala skillnader, det tycker jag också.

Fem i eller fem över halv, om jag inte säger att klockan är ex 14.25 eller 14.35, det beror på sammanhanget, hur noga jag behöver vara. Har aldrig hört någon säga tjugofem över.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve