S

Svarta_Bringan

min häst går på bete och har blivit sommarfet. Hur är bästa sättet att få bort magen på henne??
hon går inte gärna på tygeln och jag har nästan inga backar
 
Sv: tjockis

Jag tror inte du får bort så mycket fett genom att rida din häst på tygeln, det kan du ju göra för att stärka och lösgöra. Fettet får du nog jobba bort på det gamla hederliga sättet: motion. Gärna låååånga sträckor i lugn trav givetvis med inslag av skrittsträckor, du får ju inte knäcka din lilla tjockis i värmen! Lycka till!
 
Sv: tjockis

Så länge hästen går på fritt bete, är det ganska svårt att banta ner den. I så fall bör man skaffa en sån där munkorg "green guard" eller vad det heter, för att dra ner på gräsintaget.

I övrigt, är det motion, motion och åter motion som gäller. Min häst får vara lite klotrund så här sommartid. Det rätar vi till, till hösten när den hamnar på stall.
 
Sv: tjockis

Börja ha häsen inne på nätterna och motion gör susen.
Annars ta bort häsen helt från betet och låt den gå på hö i en skogs hage+inne på nätterna.:)
 
Sv: tjockis

Va Fan låt hästen vara lite fet! Den ska ju överleva hela långa vintern?! Dessutom så är det bara sommar en gång om året!
Eller????
 
Sv: tjockis

_cajsa_ skrev:
Va Fan låt hästen vara lite fet! Den ska ju överleva hela långa vintern?! Dessutom så är det bara sommar en gång om året!
Eller????

Förutom att det ser illa ut att skriva fan, helvete och jävlars skit i svarsinlägg som man skriver till personer man inte känner, så är det faktiskt så att hästar med onormal övervikt, lider stor risk för skador.

Överviktiga hästar, får stora påfrestningar på skelett, muskler och leder, något som leder till förslitningar och i slutänden kan leda till att man får avliva hästen.

Jag har köpt en häst, för att det har varit min största dröm. Men min största dröm, är ett stort ansvar. Det är JAG som ansvarar för att hästen får ett så normalt och friskt liv som möjligt i MIN vård. Då kan man inte bara har hästen som "kramnalle" i stallet att sätta rosa rosetter i man och svans, samt smörja nos och ögon med barnolja, linda benen med ärtgröna lindor och sen galopptävla med kompisarna i skogen ett par dagar i månaden när man inte är ute och festarl, går på bio eller McDonalds.

Mvh

IngelaH
 
Sv: tjockis

de e klart hon får vara fet nu på sommaren men det har tagit ett halvår förr
 
Sv: tjockis

Förutom att det ser illa ut att skriva fan, helvete och jävlars skit i svarsinlägg som man skriver till personer man inte känner, så är det faktiskt så att hästar med onormal övervikt, lider stor risk för skador.

Överviktiga hästar, får stora påfrestningar på skelett, muskler och leder, något som leder till förslitningar och i slutänden kan leda till att man får avliva hästen.

Jag har köpt en häst, för att det har varit min största dröm. Men min största dröm, är ett stort ansvar. Det är JAG som ansvarar för att hästen får ett så normalt och friskt liv som möjligt i MIN vård. Då kan man inte bara har hästen som "kramnalle" i stallet att sätta rosa rosetter i man och svans, samt smörja nos och ögon med barnolja, linda benen med ärtgröna lindor och sen galopptävla med kompisarna i skogen ett par dagar i månaden när man inte är ute och festarl, går på bio eller McDonalds.

Mvh

IngelaH


Tack! Detta inlägg borde vara en obligatorisk förstasida till alla forum som har med häst att göra.
/Lina
 
Sv: tjockis

min häst går på bete och har blivit sommarfet. Hur är bästa sättet att få bort magen på henne??
hon går inte gärna på tygeln och jag har nästan inga backar
Skritt o trav 2-3 mil varannan dag. Trava 30 minuter, skritta 15, trava 30 o s v i 20-30 km var tredje dag så kommer hästen att bli slank o fin efter några veckor.
 
Sv: tjockis

Har själv en fd tjockis och det som hjälpte henne var dels att komma in på nätterna+ munkorg under vissa perioder samt motion. Det är som andra skriver inte alls bra med övervikt för leder och annat- Min häst hade ca 70 kg övervikt när jag kom in för hältutredning första gången. Hon har fortfarande sviter i lederna efter detta....
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp